Imagine Dragons - Mad World (Lyrics + Terjemahan)

Gagasan Malaysia Baharu 13 Mei 2018

Thursday 29 November 2012

Sebab-sebab Gugur Syahadah




Pagi menonton program agama bertaju PESAN ATOK , dihoskkan oleh ustaz Haron Din mengupas mengenai soal akidah . Dengan jelas beliau telah menggariskan 12 faktor yang boleh menyebabkan orang islam hilang akidah . 
 
PENYEBAB ORANG ISLAM GUGUR SYAHADAH 
 
1. Menafikan kemujudan Allah dan rasul – rasulnya .
Setiap agama percaya mereka ada tuhan . Walaupun bukan Allah . Apatah lagi kita sebagai orang Islam yang sejak dari kecil lagi telah didik dengan asas agama yang kukuh . Maka jangan sewenang – wenangnya menafikan kemujudan – Nya dan para Rasulnya walaupun sekadar gurauan .
 
2. Menafikan rukun iman . 
Ehemmm . Rasanya pembaca ingat lagi tak rukun iman . Tak per . Hambo senaraikan kat sini  iaitu percaya kepada  Allah , percaya pada malaikat , percaya pada rasul , percaya pada kitab , percaya pada hari qiamat dan percaya pada qada’ dan qadar .
 
3. Bertawakal pada sesuatu yang lain dariada Allah .
Selalu kan pambaca tengok orang puja busut semata – mata nak dapatkan nombor ekor . Paling mudah bila kita kata ; ” Sebab aku buat kimoterapilah aku dah sihat sekarang ” . Dia percaya bahawa rawatan itu yang menyembuhkannya tetapi bukan kerana izin Allah .
 
4. Menafikan nikmat itu daripada Allah .
Seperti Qarun , raja firaun yang mendabik dada keranan baginya : ” Aku sendiri yang cari , yang usaha … ” atau pun orang selalu kata : ” kalau aku tak kerja , kau rasa aku boleh dapat duit ker ? ” – Kata -kata ini sebenarnya boleh merosakkan akidah .
 
5. Mengiktiraf kuasa menghalal dan mengharam itu bukan dari Allah .
” Tarak apa , ini halal , itu khinzir tak ada ma . ” Tapi kita boleh pasti ker proses dia membuat tu benar – benar halal ? Adakah tangan dia tak pegang daging khinzir sebelum dia melakukan prosoe itu ?
 
6. Menolak / membenci salah satu hukum – hukum  Allah dalam al – Quran 
Contohnya hukum Hudud . Siapa mencuri hukumnya potong tangan .
 
7. Tidak mempercayai / menolak nas – nas yang terdapat dalam al – Quran dan hadis .
Tujuan nas – nas itu dihasilkan / diturunkan adalah untuk menjadi panduan semua umat di dunia agar agar lebih beriman , bertaqwa dan bersyukur kepada – Nya .
 
8. Mengingkari dan menafikan salah satu nama / sifat – sifat Allah .
Mengandungi 99 nama – Asmaul Husna . 
 
9. Menafikan dan menolak salah satu sifat – sifat Rasulullah SAW .
Sifat – sifat Rasulullah SAW ialah  Siddiq , Amanah , Tabligh ( menyampaikan ), dan Fatonah ( bijak dan pandai )
 
10. Mengkafirkan orang Islam yg jelas Islam .
Ini sering berlaku terutamanya dalam dunia politik negara ini . Senario ini berlaku disebabkan persaingan untuk memancing pengundi .
 
11. Mempersembahkan ibadah kepada sesuatu kerana tujuan tertentu selain dari Allah .
Nenek moyang kita dulu selalu buat . Contohnya pengantin kena mandi air 7 jenis untuk tolak bala , mandi Safar , lenggang perut dan menghanyutkan makanan ke laut atau sungai semata untuk membuang sial . Lakukan korban supaya hantu tak kacau .
 
Nikmat yang paling besar ialah menjadi org islam yang beriman . Jangan pandang ringan soal akidah . Untuk menambahkan keimanan , banyakkan melakukan solat sunat seperti tahajud , berqiamullail , berzikir , melakukan puasa sunat , berzakat , berbuat baik pada semua orang walaupun kafir ataupun orang itu memusuhi kita 

No comments:

Post a Comment

Featured post

Alamat Bengkel Kereta Melayu Islam / Bumiputera seluruh Malaysia

Alamat Bengkel Kereta Melayu seluruh Malaysia! Baca alamat sampai habis dan ada link download disediakan! Jika ada maklumat tambahan al...