Imagine Dragons - Mad World (Lyrics + Terjemahan)

Gagasan Malaysia Baharu 13 Mei 2018

Sunday 27 October 2013

Rahsia bilik kebal Muzium Negara

KHAZANAH SEBAHAGIAN artifak berharga negara yang disimpan di bilik kebal Muzium Negara, Kuala Lumpur.

EMPAT galeri utama yang memaparkan sejarah negara ini sejak dari zaman prasejarah sehingga sekarang pasti memukau setiap pelawat yang bertandang ke Muzium Negara. Manusia Perak, Gendang Dong Son, patung Bodhisattva, bukti peninggalan penjajahan dan pencapaian-pencapaian terhebat yang dicapai negara ini merupakan antara artifak-artifak terpenting yang menghiasi galeri pameran.

Dirasmikan oleh Yang di-Pertuan Agong ketiga, Tuanku Syed Putra Al-Haj Almarhum Syed Hassan Jamalullail pada 1963, Muzium Negara merupakan gedung khazanah sejarah terbesar negara yang mempamer kira-kira 4,000 artifak.

Namun di sebalik apa yang dipamer di galeri utama A, B, C dan D, Jabatan Muzium Malaysia sebenarnya menyimpan ratusan ribu artifak yang amat jarang dipertonton kepada umum.

Selain ruang pameran yang terhad, sebahagian daripadanya adalah barangan yang disimpan kerana mempunyai nilai terlalu tinggi, tidak mempunyai maklumat lengkap dan juga item yang berulang dalam kategorinya.

Wartawan S2, ABD. HALIM HADI bersama jurugambar ZAKARIA IDRIS, MOHD AZIM ABD RAHMAN dan RUSHDI SALLEH baru-baru ini berpeluang ‘menyelongkar’ stor penyimpanan artifak Muzium Negara yang menempatkan pelbagai warisan kebudayaan masyarakat pelbagai kaum negara ini.

Selain melihat himpunan artifak yang hanya dipamerkan pada pameran-pameran khas, peluang berada di dalam bilik kebal Muzium Negara itu sedikit sebanyak turut mengundang perasaan 'gelisah' dan seram.
Seram apabila memikirkan kisah-kisah mistik dan misteri yang sering dikaitkan dengan barang-barang lama. Apatah lagi berada di bilik yang dipenuhi dengan ribuan senjata dan alat muzik lama yang sebahagiannya pernah digunakan dalam aktiviti pemujaan dan pembunuhan.

Setiap satu daripadanya mempunyai cerita dan asal usul yang tersendiri. Sebahagian daripada pengalaman itu sempat diceritakan semula seperti di dalam laporan kali ini.


Artikel Penuh: http://www.utusan.com.my/utusan/Rencana/20131019/re_06/Rahsia-bilik-kebal-Muzium-Negara#ixzz2ivYtk2uE
© Utusan Melayu (M) Bhd 

No comments:

Post a Comment

Featured post

Alamat Bengkel Kereta Melayu Islam / Bumiputera seluruh Malaysia

Alamat Bengkel Kereta Melayu seluruh Malaysia! Baca alamat sampai habis dan ada link download disediakan! Jika ada maklumat tambahan al...