Malang tidak berbau; demikianlah berlaku kepada MH17 sebuah pesawat B777-200ER milik Penerbangan Malaysia.
Pada 17 July 12.41PM waktu Belanda, MH17 berlepas daripada Lapangan Terbang Schiphol Amesterdam berlepas bersama 283 penumpang dengan 15 krew; krew terdiri darpada dua kapten berpengalaman dan orang pembantu juruterbang sejurus melepas ruang udara poland, German dan kemudian Ukarine, apabila mendekati perbatasan Russia, di mana askar pemberontak Ukraine yang pro Russia beroprasi, MH17 ditembak jatuh menggunakan roket daripada permukaan darat ke udara. Jenis roket yang dipanggil SA-11 oleh Nato apabila dilepaskan hanya memerlukan 8 saat untuk mencapai sasaran. Jenis roket keluaran Russia itu yang diperkenalkan pada tahun 1980 adalah roket jarak pendek yang dikhaskan untuk menembak jatuh pesawat terbang atau memintas roket/misslie.
MH17 sebenarnya hanya menjadi mangsa konflik di Ukraine; tiada sebab kuat mengapa penerbangan Malaysia menjadi sasaran. Malaysia tidak berkepentinganpun dalam pergolakan di Ukarine.
Apa yang malang bagi MAS adalah, kejadian terbaru ini, menambah parah lagi keadaan Syarikat Penerbangan itu; di mana sebelum ini terpukul dengan kejadian misteri kehilangan MH370 pada 8 Mac lalu; selain itu, operasi syarikat itu yang terus mengalami kerugian berjuta-juta ringgit; maka kejadian terbaru itu menambah lagi keadaan yang sudah parah. Memang kejadian ditembaknya MH17 bukan masalah penerbangan itu; namun persepsi penumpang; bahawa menaiki pesawat itu membawa malang, tidak boleh dinafikan begitu sahaja. AYT adalah pencinta penerbangan MAS, dari tahun 70-an; apakah melalui penerbangan domestik juga antarabangsa, AYT pasti menaiki MAS, demikian juga keluarga termasuk anak-anak AYT. Walaupun berbagai masalah, MAS tetap menjadi pilihan, buktinya pada 16 Julai lalu salah seorang anak AYT yang pergi ke USA, menaiki MAS ke Landon sebelum bertukar pesawat. Pada 23 julai ini salah seorang anak AYT yang sedang belajar di Swiss, juga mengunapakai MAS laluan Kuala Lumpur-London.
Bagi mereka yang sudah melanggan penerbangan udara bermula tahun 70-an, pasti MAS menjadi pilihan, atas sebab MAS adalah satu-satunya Syarikat Penerbangan negara, sebelum munculnya Airasia dan syarikat penerbangan lain. Adalah menjadi malang bagi syarikat itu, selepas daripada satu masalah kepada masalah yang lain. Apa yang diharapkan, walaupun MAS berdepan dengan berbagai masalah di luar kawalannya, janganlah sampai syarikat itu ditutup atau diambilalih oleh sepertimana berlaku tahun 90-an.
Sebagai rakyat Malaysia, AYT berharap, agar kejadian pada Jumaat tidak berulang lagi
http://blog2-barisan.blogspot.com/2014/07/apa-yang-tersirat_19.html
No comments:
Post a Comment