Imagine Dragons - Mad World (Lyrics + Terjemahan)

Gagasan Malaysia Baharu 13 Mei 2018

Sunday 3 August 2014

Bersatu pertahankan kedaulatan Negara

(Sinar Harian 4.8.14)

Belum pun reda isu MH 370, sekali lagi kita dikejutkan dengan peristiwa MH17 yang ditembak jatuh, secara kebetulan berlaku pada 17.7.14. Kenapa mutakhir ini kita menjadi sasaran, bukan pesawat lain, seolah-olah kita menjadi kambing hitam?

Memang kita akui, semua ketentuan, ajal maut di tangan Tuhan. Tetapi jika kita mempunyai sistem pertahanan dan keselamatan yang kuat, musuh berfikir dua kali untuk melakukan provokasi.

Terlebih dahulu, takziah kepada keluarga mangsa. Sabar dan tabah menghadapi ujian Allah SWT. Ada hikmah di sebalik untuk kita mencari jawapannya.

Semua pihak mahukan siasatan rapi disegerakan, keadilan mesti ditegakkan. Malangnya, proses tersebut berjalan dengan agak perlahan. Misalnya, ketika artikel ini ditulis (22.7.14), pasukan Malaysia, lebih dari 100 orang,  daripada pelbagai jabatan kerajaan dan agensi, yang kini berada di Ukraine, masih belum dapat memasuki kawasan tapak pesawat MH17 yang terhempas berdekatan Rozsypne, meskipun kerajaan Ukraine telah memberi jaminan.

Apakah mungkin wujud tangan-tangan jahat lain di belakang? Saya tidak boleh bayangkan jika insiden ini menimpa kuasa-kuasa besar  barat. Adakah mereka akan meminta kebenaran untuk masuk atau terus masuk tanpa kebenaran?

Andai kata pesawat yang ditembak jatuh itu pesawat Amerika atau negara-negara lain yang rapat dengan Yahudi, saya amat yakin, tidak ada sesiapa yang berani untuk menghalang mereka untuk akses ke kawasan tersebut. Ribuan tentera mereka sudah berkampung di sana. Kita hanya menghantar pasukan bantuan dan paramedik sahaja.

Saya masih teringat ketika lawatan Obama di negara kita, seolah-olah negara ini Amerika yang punya. Amerika langsung tidak membenarkan kita memantau pergerakan mereka.  

Amerika seolah-olah menjadi raja di negara kita. Tidak ada seorangpun yang berani menyentuh pesawat dan kenderaan Obama. Seluruh kawasan lapangan terbang dapat diaksesnya. Pertahanan dan keselamatan Negara kita seolah-olah dikawal Amerika

Apa pengajaran yang boleh kita ambil daripada semua peristiwa ini?

Pertama, kedaulatan negara mesti dipertahankan dalam apa jua keadaan sekalipun. Jangan biarkan kedaulatan negara kita diceroboh. Ketika MH370 hilang, ruang udara negara-negara yang terlibat seperti Vietnam, langsung tidak membenarkan Amerika untuk mengakses atau melakukan penyiasatan di kawasan berdaulat mereka. Saya tidak Nampak kita begitu bertegas seperti Vietnam. Mungkin kerana kita terlalu bersangka baik. Persoalannya, adakah negara lain bersangka baik seperti kita?

Kedua, mempertahankan kedaulatan negara adalah tuntutan Islam. Allah mengingatkan, dalam ayat 60, surah al-Anfal yang bermaksud: Dan sediakanlah untuk menentang mereka (musuh yang menceroboh) segala jenis kekuatan yang dapat kamu sediakan dari diri pasukan berkuda yang lengkap sedia untuk menggerunkan dengan persediaan itu musuh Allah, dan musuh kamu serta musuh-musuh yang lain dari mereka yang kamu tidak mengetahuinya, sedang Allah mengetahuinya.

Ayat ini mengingatkan kita supaya bersedia dengan segala kelengkapan dan kekuatan termasuk peralatan senjata dan kekuatan peperangan untuk menghadapi musuh yang menceroboh dan bertindak zalim. Tidak rugi kita berbelanja untuk pertahanan bagi menggerunkan musuh.

Malangnya, kebanyakan negara-negara Islam mengabaikan aspek pertahanan dan keselamatan ini walaupun kebanyakan kaya raya. Mereka sibuk dengan perkara lain. Hidup nafsi-nafsi. Akhirnya, semua menjadi telunjuk barat.

Boleh dikatakan semua negara maju amat mengutamakan sektor keselamatan dan pertahanan. Siapa yang berani mengganggu-gugat negara haram Israel, walaupun negara ini dikelilingi oleh seluruh Negara Arab dengan nisbah 1 Israel, 100 Arab.

Ketiga, perbelanjaan keselamatan dan pertahanan negara mesti dipertingkatkan. Tidak cukup sekadar RM10 bilion setahun. Beri kepercayaan kepada polis untuk melakukan tugas kepolisan.

Kadangkala saya lihat tugas professional kepolisan mereka diambil alih oleh tentera, sehingga mereka dilihat tidak berjaya melakukan sesuatu kerja. Wal hal mereka sangat professional dalam kerja-kerja kepolisan mereka.

Misalnya, Zon Selamat Timur Sabah (ESSZONE), pemimpin negara mengingatkan semua anggota keselamatan yang  berkawal di pulau-pulau di sana supaya tidak leka, sebaliknya terus mempertingkat tahap kesiapsiagaan bagi mengelak ancaman terhadap kedaulatan dan keselamatan negara.

Persoalannya, adakah kita mampu untuk berhadapan dengan semua ini jika keselamatan dan pertahanan negara kita boleh dibolosi dengan begitu mudah? Negara jiran manakah yang membekalkan senjata kepada pengganas-pengganas ini?

Saya amat bimbang, jika ada negara-negara tertentu yang menaja pengganas-pengganas ini untuk mencabar kedaulatan kita. Justeru, marilah kita bersatu mempertahankan kedaulatan negara kita. Jangan biarkan kita terus menjadi kambing hitam lagi. 

Kerap kali ruang udara kita dicerobohi oleh tentera udara negara jiran. Kenapa kita masih tidak mempertahankan kedaulatan negara kita. Mempertahankan kedaulatan perlu dimulai dengan mempertahankan sempadan berdaulat negara.

Keempat, sumbangan juruterbang (pilot) perlu dihargai. Jangan melihat mereka yang berjasa hanya pemimpin BN, tentera, polis, peniaga dan PTD yang rapat dengan UMNO sahaja. Gelaran Tan Sri dan Datuk, mereka sahaja yang sapu. Artis-artis pun tidak kurangnya. Apakah sumbangan pilot tidak sebesar mereka?

Akhirnya, marilah kita bersama mempertahankan kedaulatan negara dan menghargai mereka yang berjasa.

http://ridhuantee.blogspot.com/2014/08/bersatu-pertahankan-kedaulatan-negara.html

No comments:

Post a Comment

Featured post

Alamat Bengkel Kereta Melayu Islam / Bumiputera seluruh Malaysia

Alamat Bengkel Kereta Melayu seluruh Malaysia! Baca alamat sampai habis dan ada link download disediakan! Jika ada maklumat tambahan al...