Gagasan Malaysia Baharu 13 Mei 2018

Imagine Dragons - Mad World (Lyrics + Terjemahan)

Wednesday 11 February 2015

NYALAAN LILIN / VIGIL DILAKUKAN PENYOKONG ANWAR DEPAN PENJARA


Perhimpunan VIGIL/nyalaan lilin  yang dirancang sebagai tanda solidariti kepada Ketua Pembangkang, Datuk Seri Anwar Ibrahim diadakan sebentar tadi oleh  penyokong-penyokongnya berhimpun di hadapan pintu penjara Sungai Buloh.

Antara yang hadir ialah  pemimpin kanan Pakatan Rakyat (PR) termasuk Tian Chua, Rafizi Ramli, Abdullah Sani, William Yeong dan Nik Nazmi, yang juga menyalakan lilin dan menyampaikan ucapan.

Di dalam ucapannya, Tian Chua mendakwa setiap saat Anwar berada di dalam penjara, setiap saat itulah tanda tiada demokrasi di dalam negara ini.

Rafizi pula menyeru semua yang hadir untuk berkumpul di perkarangan Penjara Sungai Buloh setiap hari untuk memberi suntikan semangat untuk Anwar.

Apakah setiap malam penyokong Anwar akan hadir semata-mata untuk melakukan upacara nyalaan lilin / vigil ini ?? 

Sebelum itu , kita perlu tahu apakah hukum melakukan upacara nyalaan lilin / vigil ini  jika dilakukan orang Islam ??

Muzakarah Jawatankuasa Fatwa Majlis Kebangsaan Bagi Hal Ehwal Ugama Islam Malaysia Kali Ke-88 yang bersidang pada 2 Oktober 2009 telah membincangkan Hukum Penglibatan Orang Islam Dalam Aktiviti Candlelight Vigil. Muzakarah telah memutuskan bahawa:
  1. Islam melarang umatnya daripada terlibat dalam apa jua amalan yang bersifat ritual atau upacara agama bukan Islam.
  2. Umat Islam dilarang menyertai aktiviti Candlelight Vigil kerana ia mengandungi unsur-unsur tasyabbuhdengan agama bukan Islam yang akan menjejaskan akidah umat Islam.



http://blog2-barisan.blogspot.com/2015/02/pejuang-bangsa_11.html

No comments:

Post a Comment

Featured post

Alamat Bengkel Kereta Melayu Islam / Bumiputera seluruh Malaysia

Alamat Bengkel Kereta Melayu seluruh Malaysia! Baca alamat sampai habis dan ada link download disediakan! Jika ada maklumat tambahan al...