Gagasan Malaysia Baharu 13 Mei 2018

Imagine Dragons - Mad World (Lyrics + Terjemahan)

Wednesday 26 August 2015

DIMANAKAH KESETIAAN IMIGRAN CINA DI SELURUH DUNIA?


Credit Amzarul Yuzrin Bin Mohd Yusof

DIMANAKAH KESETIAAN IMIGRAN CINA DI SELURUH DUNIA?... 


Jawapannya : For the Glory of Fatherland/Motherland China
  1. Tidak lama selepas tamatnya Perang Dunia kedua, kaum Cina di seluruh Tanah Melayu dan Singapura keluar dan merayakannya. Pada 10 Oktober 1945 atau digelar Double Tenth [双十节] (China’s National Day).
  2. Para pemimpin Kuomintang Malaya dan ahli-ahli perniagaan tersohor elitis Cina di Malaya menaja satu perhimpunan besar besaran merayakan Hari Kemerdekaan Republik China di Tanah Melayu dan Singapura. Turut terlibat dalam perayaan tersebut ahli-ahli Parti Komunis Malaya dan MPAJA/MPAJU. Pemilik-pemilik perniagaan kaya raya Cina seperti Malaya Chinese Chamber of Commerce dan Singapore Chinese Chamber of Commerce juga memberikan sokongan penuh. 
  3. Seperti disebarkan pada umum perhimpunan tersebut menunjukkan solidariti dan persepakatan kaum Cina di Malaya dan Singapura. ''These celebrations attested to the fact that they saw themselves as Chinese and as Chinese organizations and Chinese patriots owing a loyalty to China.”
  4. Para pekerja ladang, lombong dan peniaga Cina keluar beramai ramai memberikan sokongan. Bandar-bandar besar di Malaya dan Singapura dipenuhi oleh orang-orang Cina tersebut. 
  5. Antara sentimen yang dimainkan semasa perarakan besar besaran tersebut adalah “祖國萬歲” (yang bermaksud “Long Live the Fatherland/Motherland”) Soalannya kesetiaan orang-orang Cina pada Pemerintah Kesultanan Melayu atau Jeneral Perang Gila Mao Tse Tsung Republik Cina?... 
  6. Chinese-led victory parades were held all over Malaya. Perarakan besar besaran oleh orang-orang Cina tersebut dilihat agak mencemaskan oleh orang-orang Melayu. 
  7. Antara bendera-bendara yang dikibarkan didalam perarakan besaran tersebut adalah bendera Soviet Union Komunis, Republic Communist of China, United Kingdom dan Amerika. 
  8. Perarakan ini adalah pencetus kepada self centered Chinese Sindrome yang merasakan mereka adalah pemilik sebenar Tanah Melayu dan Singapura. 
  9. Soalan lain yang relevan, Perhimpunan sebegini catalyst sama seperti perhimpunan apa?... Siapa yang jawab perhimpunan DAP dan Cauvinis Cina pasca Rusuhan Kaum 1967 dan 1969 itu menjawab tepat. 
  10. Soalan lain. Kesetiaan orang Cina sebenarnya kepada Malaysia atau pun China?... Jika ya kepada Malaysia taat setia tidak berbelah bahagi... KENAPA ORANG CINA MALU DAN TIDAK MAHU BERBAHASA MELAYU? 
  • Kenapa orang Cina masih kekalkan sekolah aliran kaum?...
  • Kenapa orang Cina tidak mahu berkongsi kek ekonomi?...
Serius orang Cina di Malaysia kini memang jujur taat setia kepada Malaysia atau pun berpura-pura selama ini?...


Sila share sebelum akaun gua kena tutup dan posting pendedahan sebegini dihapuskan dari edaran...

Sumber dari Luahan Rakyat di Facebook :


https://www.facebook.com/146299788770386/photos/a.151182671615431.38068.146299788770386/940507709349586/?type=1



Gambar 1 : PRU13 Pertikai Tulisan Jawi (atas)
Gambar 2 : PRU14 Jangan Pertikai Tulisan Cina (bawah)


Surat Dari Pihak Istana Sultan Selangor Berkenaan Papan Tanda Jalan Dwibahasa


DYMM Sultan Selangor arahkan papan tanda tulisan Cina diturunkan. Tahniah Selangor !

No comments:

Post a Comment

Featured post

Alamat Bengkel Kereta Melayu Islam / Bumiputera seluruh Malaysia

Alamat Bengkel Kereta Melayu seluruh Malaysia! Baca alamat sampai habis dan ada link download disediakan! Jika ada maklumat tambahan al...