Gagasan Malaysia Baharu 13 Mei 2018

Imagine Dragons - Mad World (Lyrics + Terjemahan)

Tuesday 16 August 2016

India laksana GST 17 peratus



KUALA LUMPUR 13 Ogos – India akan melaksanakan cukai barangan dan perkhidmatan (GST) pada kadar 17 hingga 18 peratus mulai 1 April tahun depan.

Portal CCH Daily (https://www.cchdaily.co.uk) melaporkan, langkah itu akan memperkemaskan lagi sistem percukaian di India agar bersifat lebih menyeluruh.

Menurut CCH Daily, pelaksanaan GST di negara berkenaan terbahagi kepada dua kategori iaitu pusat (CGST) dan negeri (SGST).

“GST lebih mudah diurus oleh kerajaan dan akan meningkatkan pematuhan cukai.

“Ia juga akan menambah hasil kerajaan memandangkan sistem baharu ini berupaya mengurangkan kos kutipan cukai,” lapor portal berkenaan baru-baru ini.

Kadar GST yang bakal diper­kenalkan India adalah jauh lebih tinggi daripada kadar enam peratus yang digunakan di Malaysia sejak sistem percukaian yang lebih efisien itu dilaksanakan mulai 1 April tahun lalu.

Berbeza dengan Malaysia, tidak banyak barangan serta perkhidmatan yang dikecualikan atau dikenakan kadar sifar di bawah sistem GST di India.

Beberapa negara Asia Barat seperti Emiriyah Arab Bersatu (UAE), Oman, Arab Saudi, Qatar, Kuwait dan Bahrain akan me­laksanakan GST pada kadar lima peratus mulai 1 Januari 2018.

Pelaksanaan GST di negara-negara tersebut sekali gus menafikan dakwaan kononnya sistem percukaian seperti GST adalah tidak selaras dengan hukum Islam. - Utusan

http://siemens-melayumaju.blogspot.my/2016/08/gilerrr-apa-ni-india-laksana-gst-17.html

No comments:

Post a Comment

Featured post

Alamat Bengkel Kereta Melayu Islam / Bumiputera seluruh Malaysia

Alamat Bengkel Kereta Melayu seluruh Malaysia! Baca alamat sampai habis dan ada link download disediakan! Jika ada maklumat tambahan al...