Terdapat empat projek utama pengangkutan awam KL yang dimulakan oleh Mahathir.
Empat projek tersebut ialah:
1. Laluan KL Monorel
- Projek monorel yang telah diswastakan telah diluluskan dalam mesyuarat kabinet Jun 1989. Sebelum ini, kos yang dianggarkan ialah RM 143 bilion. Akhirnya apabila disiapkan dan dibuka, ia menelan belanja sebanyak RM1.18 bilion pada 2003.
- Telah muflis.
- Dijamin keluar dan diambil alih oleh Prasarana yang dimiliki oleh kerajaan pada 2007 sebanyak RM882 juta.
2. Laluan LRT Putra
- Laluan yang diswastakan itu telah mula beroperasi pada 1988.
- Telah muflis.
- Dijamin keluar dan diambil alih oleh Prasarana yang dimiliki oleh kerajaan pada 2002 dengan harga RM5.3 bilion.
3. Laluan LRT STAR
- Laluan yang diswastakan itu telah mula beroperasi pada 1996.
- Telah muflis.
- Dijamin keluar dan diambil alih oleh Prasarana yang dimiliki oleh kerajaan pada 2002 sebanyak RM3.3 bilion.
4. Perkhidmatan Bas Intrakota
- Perkhidmatan yang diswastakan itu telah mula beroperasi pada 1998.
- Telah muflis.
- Dijamin keluar dan diambil alih oleh Prasarana yang dimiliki oleh kerajaan pada 2003 sebanyak RM177 juta.
Kesemua empat projek utama pengangkutan awam KL yang dimulakan oleh Mahathir telah muflis.
Kerajaan Pulau Pinang masih mahu membelanjakan RM46 bilion (anggaran Rm19 bilion daripadanya akan dipinjam) untuk membina LRT dan monorel untuk 700,000 penduduk di Pulau Pinang (keseluruhan 1.7 juta untuk negeri itu)?
Bangunan itu adalah satu hal tetapi operasi dan kos tahunan akan menjadi besar – terutama apabila saiz populasinya terlalu kecil.
Mereka yang akhirnya membayar tidak akan menjadi pengikut DAP kerana mereka akan ditendang keluar tidak lama lagi. Ia akan menjadi generasi rakyat Pulau Pinang selepas ini yang akan ditinggalkan dengan beban hutang akibat pembinaan tersebut dan hampir pasti kerugian operasi tahunan juga akan menjadi tinggi.
http://siemens-melayumaju.blogspot.my/2016/10/najib-dituduh-membawa-negara-kearah.html
No comments:
Post a Comment