Gagasan Malaysia Baharu 13 Mei 2018

Imagine Dragons - Mad World (Lyrics + Terjemahan)

Monday 5 June 2017

Apa Ahli Ekonomi Kata Tentang Penswastaan Lebuhraya Utara Selatan Oleh Mahathir

Apa Ahli Ekonomi Kata Tentang Penswastaan Lebuhraya Utara Selatan Oleh Mahathir
Apa ahli ekonomi K.Jomo berkata tentang penswastaan ​​Lebuhraya Utara-Selatan oleh Mahathir:
Pandangan rasmi juga tidak mempedulikan potensi penting bagi subsidi bersilang kerja-kerja awam sosial yang wajar dan projek-projek serta program-program lain dengan hasil dari projek yang menguntungkan.
Penswastaan ​​yang lumayan Lebuhraya Utara-Selatan, misalnya, bermakna bahawa hasil tol daripadanya tidak akan disediakan untuk memberi subsidi pembinaan jalan luar bandar dan jambatan kerana tidak ada mekanisme yang ditubuhkan untuk negeri boleh memungut sewa untuk mensubsidi projek-projek rakyat yang lain.
Jika lebuhraya yang lumayan tetap di bawah Lembaga Lebuhraya Malaysia (LLM), subsidi bersilang mungkin dapat dicapai. Sebaliknya, LLM dan kerajaan akhirnya mensubsidi pemilik swasta lebuhraya tersebut dengan memindahkan aset dibina sedia ada daripada LLM untuk diskaun yang besar, menyediakan pinjaman mudah, pengecualian cukai dan, baru-baru ini, tempoh konsesi yang lebih lama.

Baca Juga: Jika Bukan Kerana Mahathir, Mungkinkah Kita Dapat Nikmati Lebuhraya Bebas Tol?
Baca Juga: Kerajaan Persekutuan Beri Jaminan Lebuhraya Pan Borneo Tidak Akan Dikenakan Tol

Itulah yang K. Jomo katakan. Biar saya terangkan sedikit lagi.
Hampir separuh daripada Lebuhraya Utara-Selatan telah mula dibina dengan kos oleh kerajaan tetapi diberikan kepada syarikat swasta yang dikendalikan oleh kroni Mahathir sendiri kemudiannya pada harga murah untuk berterusan mengutip tol.
Selain itu, pelbagai insentif telah diberikan kepada mereka untuk memastikan mereka membuat wang yang banyak dengan risiko yang sedikit – sementara dijanjikan lebih keuntungan setiap beberapa tahun dengan kenaikan tol dijadualkan dalam perjanjian.
Najib akhirnya menamatkan kisah ini dengan membeli kembali PLUS pada tahun 2010 dan meletakkannya di bawah pemilikan 51% Khazanah dan 49% KWSP – itulah sebabnya semua lebuh raya milik PLUS tidak melihat peningkatan dalam harga sejak 11 tahun yang lalu.
Mana-mana kutipan Lebuhraya Utara-Selatan sekarang terbahagi sama rata antara Kerajaan dan KWSP.
Jika anda memansuhkan tol di Lebuhraya Utara-Selatan sekarang, maka KWSP akan terkesan – terutama pemegang akaun KWSP di Pantai Timur serta di Sabah dan Sarawak yang tidak mendapat manfaat daripada Lebuhraya Utara-Selatan.
https://www.wakeupmalaya.com/2017/06/apa-ahli-ekonomi-kata-tentang-penswastaan-lebuhraya-utara-selatan-oleh-mahathir/

No comments:

Post a Comment

Featured post

Alamat Bengkel Kereta Melayu Islam / Bumiputera seluruh Malaysia

Alamat Bengkel Kereta Melayu seluruh Malaysia! Baca alamat sampai habis dan ada link download disediakan! Jika ada maklumat tambahan al...