Gagasan Malaysia Baharu 13 Mei 2018

Imagine Dragons - Mad World (Lyrics + Terjemahan)

Friday 9 March 2018

Agama : Islam Foundation - Benarkah Ayah dan Ibu Nabi Masuk Neraka? (video)



Banyak yang beranggapan bahwa Ayah dan Ibu Rasulullah termasuk ahli neraka dan mereka akan dimasukkan Allah kedalamnya dan mengalami siksaan sepertimana yang terjadi juga terhadap mereka yang durhaka kepada Allah SWT. Adapun dasar timbulnya pendapat ini adalah merujuk kepada sebuah hadist yang diriwayatkan oleh Imam Muslim R.A, bahwa Nabi SAW pernah bersabda:
أَنّ رَجُلاً قَالَ: يَا رَسُولَ اللّهِ، أَيْنَ أَبِي؟ قَالَ: فِي النّارِ. فَلَمّا قَفّى دَعَاهُ فَقَالَ: إِنّ أَبِي وَأَبَاكَ فِي النّارِ
Namun benarkah demikian kenyataannya ? Apakah memang ayah dan ibu Rasulullah yang telah melahirkan seorang yang suci lagi bersih juga termasuk ahli neraka ? lalu bagaimanakah dengan makna fatrah (zaman tiada nabi dimulai dari Nabi Isa hingga Muhammad SAW) apakah ayah rasulullah masuk dalam zaman tersebut ?. bagaimankah cara menjelaskan ini.

"Salah seorang sahabat bertanya, ‘Wahai Rasulullah, di manakah kini ayahku?’ Nabi Muhammad SAW menjawab, ‘Di neraka.’ Ketika orang itu berpaling untuk pergi, Nabi Muhammad SAW memanggilnya lalu berkata, ‘Sungguh, ayahku dan ayahmu berada di dalam neraka,’” (HR Muslim).


No comments:

Post a Comment

Featured post

Alamat Bengkel Kereta Melayu Islam / Bumiputera seluruh Malaysia

Alamat Bengkel Kereta Melayu seluruh Malaysia! Baca alamat sampai habis dan ada link download disediakan! Jika ada maklumat tambahan al...