Gagasan Malaysia Baharu 13 Mei 2018

Imagine Dragons - Mad World (Lyrics + Terjemahan)

Friday 30 March 2018

Politik : Zaman Mahathir 27% Dari Pendapatan Digunakan Bayar Hutang, Kini 12% Apa Yang Tinggi?

Zaman Mahathir 27% Dari Pendapatan Digunakan Bayar Hutang, Kini 12% Apa Yang Tinggi?
Ekoran dari pergaduhan Azmin Ali dengan PM Najib di parlimen, Azmin Ali perlu tahu lebih mendalam tentang perkara ini.
Kini, 12% dari bajet tahunan persekutuan digunakan untuk membayar hutang dan faedah.
Ini tidak dianggap tahap yang tinggi jika dibandingkan dengan negara lain ataupun dibandingkan dengan tahun-tahun dahulunya.
Pada tahun 1986 – iaitu 5 tahun selepas Mahathir menjadi PM, 27% dari bajet tahunan persekutuan digunakan untuk membayar hutang.
Yang penting bukan saiz hutang tetapi kemampuan untuk membayar balik hutang. Kini, kemampuan kerajaan Malaysia untuk membayar balik hutang adalah tinggi.
Ini adalah jadual EPU untuk sejarah nisbah servis hutang Kerajaan yang mengukur keupayaan kerajaan untuk membayar balik hutangnya.
Nisbah ini pada asasnya berapa banyak kerajaan bayar untuk membayar balik faedah dan prinsipal hutang mereka dibahagikan dengan jumlah hasil kerajaan bagi tahun itu.
Seperti yang anda lihat, secara rekod kita tidak berada pada tahap yang tinggi berbanding dengan tahun-tahun Mahathir – terutama sekali 6 tahun pertama selepas beliau berkuasa di mana beliau meningkatkan lebih dua kali ganda nisbah hutang kepada KDNK dalam beberapa tahun sahaja.
Mahathir Bawa Pengaruh Mahathirisme Dalam Pembangkang
Pada tahun 1980an, hampir 1/3 daripada pendapatan tahunan kerajaan kita digunakan untuk membayar hutang setiap tahun – berbanding dengan 12% sekarang.
Sekiranya kita tidak muflis semasa nisbah servis hutang kita ialah 33% dan nisbah hutang kepada KDNK melebihi 100% ketika itu, bagaimana pula kita boleh muflis apabila nisbah servis hutang kita adalah 12% dan nisbah hutang kepada KDNK adalah 50.9% sekarang?
Nisbah servis hutang (bersama-sama dengan nisbah Hutang kepada KDNK) jauh lebih bermakna berbanding hanya menunjukkan jumlah keseluruhan hutang itu sendiri kerana ia menunjukkan kemampuan pemerintah untuk membayar balik hutangnya.
Ketika anda masih seorang pelajar, anda tidak akan dapat memiliki kemampuan untuk membayar balik hutang RM10,000 tetapi apabila anda mula bekerja dan gaji anda adalah RM5,000 sebulan, anda juga boleh mengambil pinjaman kereta RM100,000 tanpa sebarang masalah.

No comments:

Post a Comment

Featured post

Alamat Bengkel Kereta Melayu Islam / Bumiputera seluruh Malaysia

Alamat Bengkel Kereta Melayu seluruh Malaysia! Baca alamat sampai habis dan ada link download disediakan! Jika ada maklumat tambahan al...