Gagasan Malaysia Baharu 13 Mei 2018

Imagine Dragons - Mad World (Lyrics + Terjemahan)

Wednesday 12 August 2020

Sir Frederick Stanley Maude

Sir Frederick Stanley Maude : Lt. Gen. British (1917)

Lt. Gen. British, Sir Frederick Stanley Maude, telah ditugaskan menakluk Baghdad pada tahun 1917.

Setibanya di Iraq bersama angkatan tenteranya, di dalam perjalanan menuju ke Baghdad, beliau bertemu seorang pengembala kambing.

Lt. Gen. Frederick mengarahkan pembantunya menghadiahkan sekeping wang syiling kepada pengembala tersebut dengan syarat pengembala itu sanggup menyembelih seekor anjing yang ada bersama dengannya.

Anjing adalah binatang yang sangat penting untuk seorang pengembala kambing. Ia membantu menjaga ternakan daripada musuh seperti serigala atau pencuri. Tetapi, nilai sekeping syiling waktu itu, mampu membeli seekor kambing.

Si Pengembala pun bersetuju dan menyembelih anjingnya di hadapan Lt. Gen. Frederick.

Kemudian, Lt. Gen. Frederick berkata kepada si Pengembala, "Saya akan memberikan kamu sekeping syiling lagi jika kamu sanggup melapah anjing itu."

Si Pengembala pun menerima tawaran itu lalu melapah anjing yang telah disembelihnya tadi.

Kemudian Lt. Gen. itu menawarkan pula syiling ketiga jika si Pengembala sanggup memotong anjing itu kepada empat bahagian.

Dengan pantas si Pengembala menyambut tawarannya, bahkan pengembala itu meminta, jika Lt. Gen. Frederick sudi menambah sekeping syiling lagi, dia sanggup memakan anjing itu.

Lt. Gen. Frederick sebaliknya berkata, "Saya sebenarnya ingin tahu tentang sikap, perangai dan budaya anda dan masyarakat anda di negara ini. Sekarang saya telah memahaminya, bahawa dengan hanya 3 keping syiling, anda sanggup membunuh anjing yang merupakan rakan karib, pembantu setia yang telah banyak berjasa kepada anda. Bahkan, anda sanggup memakannya dengan tambahan satu syiling lagi. Terima kasih, itu sahaja yang perlu saya tahu dan pastikan."

Kemudian Lt. Gen. British, Sir Frederick Stanley Maude, berpaling kepada tenteranya seraya berkata, "Selagi mana sikap, cara berfikir dan perangai masyarakat di sini sama seperti si Pengembala ini, maka selagi itu mudahlah kita menjajah dan menguasai mereka. Kita tidak perlu malu atau takut kepada sesiapa kerana dengan syiling yang kita ada, kita boleh membeli sesiapa sahaja!"

P/S : Moral of the story...

Sesebuah negara tidak akan merasa aman apabila para pemimpin, pegawai-pegawai dan rakyatnya, sanggup menjual prinsip, agama, maruah, amanah, ahli keluarga dan rakan-rakan. Bahkan segala apa sahaja yang boleh ditukarkan dengan kemewahan yang lain. Sebagai contoh seperti menerima sebuah kereta mewah Toyota Vellfire, rumah agam yang besar dan indah, serta mampu untuk memenuhi akaun bank simpanan masing-masing...

Semoga secebis kisah yang ringkas ini dapat menjadi pengajaran buat kita semua yang mampu untuk berfikir dengan rasional dan baik demi untuk mendapat keredhaan Allah sewaktu kita hidup di dunia ini. In Shaa Allah, aamiin.

No comments:

Post a Comment

Featured post

Alamat Bengkel Kereta Melayu Islam / Bumiputera seluruh Malaysia

Alamat Bengkel Kereta Melayu seluruh Malaysia! Baca alamat sampai habis dan ada link download disediakan! Jika ada maklumat tambahan al...