Gagasan Malaysia Baharu 13 Mei 2018

Imagine Dragons - Mad World (Lyrics + Terjemahan)

Tuesday 10 September 2024

SULTAN ABU BAKAR KEHILANGAN MAHKOTA

 


SULTAN ABU BAKAR DAN KEHILANGAN MAHKOTA : 
APAKAH ADA AGENDA TERSEMBUNYI?


APAKAH ADA AGENDA TERSEMBUNYI?

Perkongsian daripada @husnirahman1797 dari YouTube pada 6 hari yang lalu : 

SUMBER INFO : Allahyarham Raja Mahadi bin Raja Mahmoodiah bin Sultan Abu Bakar. 

Raja Mahmoodiah adalah anaknya Sultan Abu Bakar dan isteri Sultanah Rogayah. Nama keduanya Mahmoodiah dan Rogayah ada di abadikan sebagai nama jalan di Johor Bahru dan Batu Pahat. Tanah perkuburan Mahmoodiah di Johor Bahru asalnya ialah Istana Tengku Mahkota Raja Muda Mahmoodiah. Dirobohkan dan ditukar ke tapak perkuburan selepas peristiwa rampasan kuasa. Istana Zaharah (Ungku Zahrah adik bongsu Sultan Abu Bakar) juga dirobohkan yang tinggal hanya Balai Cengkeh. Banyak lagi bangunan legasi Sultan Abu Bakar dirobohkan selepas berlaku rampasan kuasa.

RAMPASAN KUASA ke atas pemerintahan Sultan Abu Bakar kerana beberapa faktor :

  1. Baginda terima nasihat Sultan Turki iaitu untuk lawan British dari dijajah ialah dengan undang-undang COMMON LAW British itu sendiri. Oleh itu beliau persiapkan pentadbirannya seperti standard di Eropah. Johor Negeri Pertama mengukur sempadan negeri menggunakan khidmat juru ukur dari Itali dan dokumentasi perundangan di London.
  2. Baginda membuat hubungan diplomatik dengan kuasa besar barat seperti Jerman dan Amerika. Tujuannya mempromosikan Johor sebuah negara yang maju dan berdaulat.
  3. Baginda juga adalah sahabat yang paling disukai oleh Queen Victoria.
  4. Baginda aktif terlibat dalam politik tempatan seperti di Selangor, Kesang, Negeri Sembilan dan Pahang. Tujuannya untuk menyatukan Negeri-negeri Melayu supaya ada kuasa yang kuat menentang perancangan Penjajahan British Company.
  5. Sebenarnya yang paling di benci British company ialah Abd Rahman Andak, penasihat baginda sultan. Beliau seorang yang sangat bijak dalam soal diplomatik dan menjadi penghalang terbesar rancangan Penjajahan British Company.

Disebabkan faktor faktor di atas dan di tambah Baginda sangat akrab dengan Jerman Turki dan Jepun (musuh politik antarabangsa British), maka Baginda dianggap bahaya dan perlu di lucutkan kuasa. Selepas dari baginda menghadiri Chicago World’s Columbian Exposition, 1893 sewaktu belayar pulang ke Johor berlakulah rampasan kuasa (1895). Lebih kurang 300 orang yang setia kepada baginda sultan telah dibunuh dan kuburan mereka ada di belakang Istana Bukit Serene. Sultanah dan anaknya Raja Mahmoodiah telah dikurung sebagai tahanan. 

Demi bagi mengelakkan lebih ramai terkorban dan demi keselamatan keluarganya, baginda sultan telah melepaskan kuasa. Baginda hidup sebagai rakyat biasa bersama keluarganya di sebuah negeri lain di semenanjung dan meninggal di sana. Abdul Rahman Andak pula hidup miskin terkandas di London. Terpaksa bekerja sebagai Pensyarah Bahasa Melayu di sebuah universiti di sana. Dari menteri besar dan pegawai kerajaan, segala dokumen dan gambar gambar berkaitan Sultan Abu Bakar telah dirampas. Pada waktu itu sesiapa yang bersuara akan dibunuh.

Menurut sumber cerita iaitu Waris Sultan Abu Bakar, makam yang ada di Johor Bahru bukanlah makam sebenar almarhum baginda sultan. Dan yang naik takhta pengganti sultan seterusnya bukanlah dari waris Sultan Abu Bakar tapi dari waris yang bersekongkol dengan British Company merampas kuasa. Hingga ke hari ini harta dan aset baginda sultan di luar negara masih tidak dituntut menunggu waris sebenar Almarhum Sultan Abu Bakar hadir menuntut. Ada berani ke nak tampil menuntut? Wallahualam.

- TAMAT - 

Posting lain yang berkaitan di sini :

https://normanhafizi.blogspot.com/2022/12/03-disember-1892-istana-tyersall.html

No comments:

Post a Comment

Featured post

Alamat Bengkel Kereta Melayu Islam / Bumiputera seluruh Malaysia

Alamat Bengkel Kereta Melayu seluruh Malaysia! Baca alamat sampai habis dan ada link download disediakan! Jika ada maklumat tambahan al...