Imagine Dragons - Mad World (Lyrics + Terjemahan)

Gagasan Malaysia Baharu 13 Mei 2018

Sunday 27 October 2013

Artifak jadi 'tawar' dalam stor


ARTIFAK-artifak yang sudah pecah dan musnah dapat dipulihkan semula.

WALAUPUN sering berdepan dengan perolehan artifak yang dianggap 'keras' dan berpenunggu, kakitangan Unit Repositori Muzium Negara seakan-akan sudah kalis dengan tugasan harian mereka.

Saban hari, tanggungjawab pengurusan yang memerlukan mereka menyentuh dan menyusun artifak baharu yang didaftar masuk langsung tidak menimbulkan rasa cemas dan takut.

Alah bisa tegal biasa. Itulah jawapan yang diberikan oleh kebanyakan mereka apabila ditanya tentang perasaan bertugas di bilik-bilik yang dipenuhi artifak kebudayaan yang penuh misteri.

Kakitangan Unit Repositori, Suhaimi Osman berkata, pengalaman ketika mula-mula bertugas di situ memang menyeramkan, namun lama-kelamaan tugas itu menjadi kebiasaan.

Beliau berkata, kebanyakan kakitangan di situ tidak begitu memikirkan kisah-kisah mistik dan misteri kerana percaya barang-barang yang dianggap keras akan menjadi 'tawar' sebaik sahaja dimasukkan ke stor itu.
"Itulah antara nasihat yang sering diperkatakan oleh orang-orang lama kepada setiap pekerja yang baharu ditugaskan ke sini.

"Walaupun tidak dapat dibuktikan kebenarannya, dakwaan itu seakan-akan benar. Sekeras mana pun barang yang dibawa masuk, ia pasti menjadi 'tawar'.

"Mungkin sebab terlalu banyak penunggu di sini. Jadi, masing-masing tidak berani buat perangai," seloroh beliau yang sudah 11 tahun bertugas di unit itu.

Sebagai orang yang bertanggungjawab menguruskan keluar masuk artifak sewaktu penganjuran pameran, tuntutan kerja kadang-kala menuntut Suhaimi bekerja sehingga tengah malam.

Beliau berkata, pengalaman menyelongkar artifak di situ pada waktu malam memang lebih menyeramkan, namun beliau tidak pernah terserempak dengan sebarang jelmaan yang menakutkan.

"Mungkin juga 'penghuni-penghuni' di sini sudah lama kenal saya,'' tambahnya.

Bagaimanapun Suhaimi mengakui pengalaman memindahkan rangka manusia prasejarah dari Gua Bewah Terengganu pada lewat tengah malam cukup menyeramkan.

"Malam itu, saya tidak nampak apa-apa cuma rasa seperti diperhatikan oleh seseorang dari jarak dekat. Mungkin ia hanya perasaan saya,'' katanya.


Artikel Penuh: http://www.utusan.com.my/utusan/Rencana/20131019/re_08/Artifak-jadi-tawar-dalam-stor#ixzz2ivZswVAj
© Utusan Melayu (M) Bhd 

No comments:

Post a Comment

Featured post

Alamat Bengkel Kereta Melayu Islam / Bumiputera seluruh Malaysia

Alamat Bengkel Kereta Melayu seluruh Malaysia! Baca alamat sampai habis dan ada link download disediakan! Jika ada maklumat tambahan al...