Imagine Dragons - Mad World (Lyrics + Terjemahan)

Gagasan Malaysia Baharu 13 Mei 2018

Sunday 27 October 2013

Cabaran urus koleksi 'keras'


MOHD. Razaimi Hamat memeriksa sebahagian daripada ribuan koleksi senjata tradisional.

SEBAGAI premis penyimpanan pelbagai artifak kuno dan tradisional, Muzium Negara seperti kebanyakan muzium di dunia tidak dapat dipisahkan dengan kisah misteri dan menyeramkan.

Bahkan dalam kalangan masyarakat negara ini sendiri, muzium yang menjadi peti simpanan barang-barang lama sering dikaitkan sebagai tempat 'kediaman' semangat dan roh dari zaman lampau.

Pendaftar Bahagian Pendaftaran Muzium Negara, Mohd. Razaimi Hamat berkata, pengalaman berkhidmat di muzium seumpama bertugas di jabatan yang mempunyai dua bahagian iaitu alam nyata dan alam ghaib.

"Bukan terlalu mahu mempercayai kewujudan alam satu lagi, tetapi saya akui sebahagian artifak di sini berkait rapat dengan amalan mistik yang suatu ketika dahulu sebati dalam budaya masyarakat kita.

"Selain berinteraksi dengan manusia, kami di Jabatan Muzium juga kerap 'berurusan' dengan perkara-perkara misteri yang sukar untuk dibuktikan secara saintifik," katanya.

Walaupun tidak pernah mengalaminya sendiri, Mohd. Razaimi mengakui kerap berdepan dengan situasi yang jelas membuktikan kepercayaan serta amalan mistik menebal dalam budaya masyarakat negara ini.

Beliau yang bertanggungjawab menguruskan perolehan artifak di Muzium Negara berkata, kebanyakan daripada artifak yang sering dikaitkan dengan kisah-kisah mistik adalah peralatan seperti senjata dan alat muzik yang sering digunakan sebagai alat pemujaan dan pembunuhan.

"Sebab itulah dalam urusan untuk mendapatkan sesuatu artifak, kami kena jaga banyak adab dan pantang larang.

"Ada masanya kami rasa cukup cemas untuk menerima sesuatu artifak kerana latar belakangnya yang agak 'keras','' katanya.

Salah satu daripada pengalaman yang tidak mungkin dilupakan beliau adalah semasa menguruskan penerimaan 'anak kerak' untuk dijadikan salah satu daripada daya tarikan Pameran Hantu pada 2002 dari Selatan Thailand.

Menurutnya, anak kerak merupakan janin bayi lelaki yang dikeringkan untuk diguna dalam amalan memuja dan melakukan santau.

Katanya, kejadian seram tersebut dialami oleh beberapa kakitangan Muzium Kelantan yang ditugaskan membawa artifak berkenaan dari Kota Bharu ke Kuala Lumpur.

"Dalam perjalanan itu, kereta yang dipandu mereka jadi berat seolah-olah membawa terlebih muatan, sedangkan 'anak kerak' yang dibawa hanya seperti ikan kering sahaja.

"Ada yang dicuit di telinga dan kepala. Apabila sampai di Muzium Negara pada malam itu mereka tidak dapat melelapkan mata sepanjang malam," katanya.

Mohd. Razaimi memberitahu, sepanjang Pameran Hantu diadakan, pihaknya bertanggungjawab mengumpul seberapa banyak artifak dan peralatan yang mempunyai kaitan dengan hantu.

Dalam kes anak kerak itu ujarnya, pemilik artifak yang dibungkus di dalam kain kuning menetapkan syarat-syarat yang amat khusus kepada pihak muzium dalam penjagaannya.

"Bagi memastikan anak kerak tidak buat kerenah, kita kena sediakan tempat tidur seperti katil, tilam dan buai. Semuanya bersaiz kecil

"Di dalam 'bilik' kecil itu juga, kita kena masukkan semangkuk susu setiap hari sebagai minuman untuk anak kerak.

"Seingat saya ramai juga pelawat yang diserang histeria sepanjang Pameran Hantu pada 2002," katanya.
Mohd. Razaimi berkata, pihaknya juga pernah menerima keranda yang digunakan sebagai tempat pengkebumian masyarakat pribumi Sarawak.

Selain itu, beberapa peralatan dan pakaian yang digunakan untuk persembahan Mak Yong dan Main Puteri yang popular di Kelantan dan Terengganu juga merupakan sebahagian daripada koleksi-koleksi 'keras' di Muzium Negara.

Artikel Penuh: http://www.utusan.com.my/utusan/Rencana/20131019/re_09/Cabaran-urus-koleksi-keras#ixzz2ivaJ6AEI 
© Utusan Melayu (M) Bhd 

No comments:

Post a Comment

Featured post

Alamat Bengkel Kereta Melayu Islam / Bumiputera seluruh Malaysia

Alamat Bengkel Kereta Melayu seluruh Malaysia! Baca alamat sampai habis dan ada link download disediakan! Jika ada maklumat tambahan al...