Imagine Dragons - Mad World (Lyrics + Terjemahan)

Gagasan Malaysia Baharu 13 Mei 2018

Sunday 27 October 2013

Tidak kekal dalam stor selamanya

ARTIFAK di dalam stor penyimpanan Unit Repositori Muzium Negara akan dipamer kepada umum secara berperingkat-peringkat.

Ketua Pengarah Jabatan Muzium, Datuk Ibrahim Ismail berkata, pameran artifak-artifak kebudayaan itu akan diadakan melalui penganjuran pameran yang bersifat sementara dan bertema sebagai usaha memeriahkan pameran Muzium Negara.

Ibrahim berkata, pihaknya tidak bercadang untuk menyimpan artifak yang jarang dipamerkan itu selamanya di dalam stor kerana setiap satu daripadanya mempunyai tarikan tersendiri.

"Sebahagian artifak dari stor simpanan muzium itu akan dipamerkan, cuma untuk menghimpunkan kesemuanya dalam Muzium Negara agak mustahil.

"Justeru kita akan adakan pameran sementara mengikut tema-tema tertentu sebagai nilai tambah kepada pameran kekal yang sedia ada,'' katanya.

Salah satu daripada usaha yang sedang dalam perancangan Jabatan Muzium katanya adalah untuk mengadakan pameran senjata tradisional yang dijangka diadakan tahun depan.

"Penganjuran pameran mengikut tema adalah medium terbaik untuk kita pamer artifak yang selama ini tidak pernah diketahui kewujudannya.

"Pada masa-masa lalu, pameran seperti itu terbukti menarik minat pengunjung untuk melawat muzium secara berulang-ulang.

"Sebelum ini, kita sudah buat pameran hantu, keranda dan topeng yang mendapat sambutan luar biasa,'' katanya.

Mengulas mengenai koleksi artifak simpanan yang jarang dipamerkan itu, Ibrahim berkata, dalam konteks pemuziuman, artifak yang berada di dalam stor simpanan tidak bererti akan terus kekal di situ.

"Ada beza antara artifak untuk pameran tetap dengan pameran sementara.

"Tidak semua artifak sesuai untuk pameran harian kerana ada juga yang disimpan untuk pameran waktu-waktu tertentu,'' katanya.

Artikel Penuh: http://www.utusan.com.my/utusan/Rencana/20131019/re_10/Tidak-kekal-dalam-stor-selamanya#ixzz2ivanS9s0
© Utusan Melayu (M) Bhd 

No comments:

Post a Comment

Featured post

Alamat Bengkel Kereta Melayu Islam / Bumiputera seluruh Malaysia

Alamat Bengkel Kereta Melayu seluruh Malaysia! Baca alamat sampai habis dan ada link download disediakan! Jika ada maklumat tambahan al...