Imagine Dragons - Mad World (Lyrics + Terjemahan)

Gagasan Malaysia Baharu 13 Mei 2018

Sunday 27 October 2013

Konservasi nyawa artifak

BUKAN sekadar objek peninggalan zaman lampau yang disimpan sebagai koleksi, artifak sebenarnya memainkan peranan yang cukup kritikal dalam membuktikan sesuatu sejarah.

Tanpa artifak yang berperanan sebagai rujukan, perkembangan tamadun masa lalu tidak mungkin dapat dihurai secara sahih dan tepat.

Sebagai bukti sejarah terpenting, pengumpulan artifak sama ada berbentuk peralatan, pakaian dan penemuan arkeologi memerlukan penyelidikan dan pemuliharaan yang rumit dan terperinci.

Tanpa usaha itu, artifak terdedah kepada pelbagai faktor yang boleh menyebabkan kemerosotan bahkan dalam sesetengah kes menyebabkan kemusnahan.

Justeru, proses pemuliharaan atau konservasi merupakan 'nyawa' dalam penjagaan artifak muzium daripada unsur-unsur yang boleh menjejaskan sesuatu bahan.

Ketua Penolong Pengarah Pusat Konservasi Muzium Negara, Zamrul Amri berkata, tanggungjawab konservasi adalah untuk memastikan setiap koleksi berada dalam keadaan baik dan terpelihara.

Dalam merealisasikan matlamat itu katanya, setiap konservator memikul tanggungjawab yang penting seperti tugas seorang doktor yang merawat pesakit.

"Menjaga artifak tidak ubah seperti menjaga pesakit. Proses biasanya bermula dengan diagnosis secara terperinci terhadap bahan.

"Kalau parah kita akan masukkan ke unit 'ICU' untuk rawatan lanjut," katanya ketika ditemui S2 baru-baru ini.

Zamrul berkata, proses konservasi koleksi muzium sama ada bagi tujuan penyimpanan, dokumentasi atau pameran dilakukan melalui penganalisaan, penyelidikan, rawatan dan pemeliharaan.

Katanya, pendedahan berterusan terhadap unsur persekitaran yang memberi tindakbalas seperti habuk, minyak, gas dan juga serangga merupakan sebahagian daripada ancaman yang memendekkan jangka hayat sesuatu artifak.

"Berbanding 20 tahun lalu, kaedah konservasi moden kini dilakukan secara lebih saintifik termasuk pemantauan sistem kawalan suhu, kelembapan, pencahayaan dan makhluk perosak,'' katanya

Selain konservasi, unit beliau juga bertanggungjawab dalam kerja-kerja restorasi bagi mengembalikan sesuatu artifak kepada keadaan asal dengan menggunakan bahan yang hampir sama.

Artikel Penuh: http://www.utusan.com.my/utusan/Rencana/20131019/re_11/Konservasi-nyawa-artifak#ixzz2ivb0oz37 
© Utusan Melayu (M) Bhd 

No comments:

Post a Comment

Featured post

Alamat Bengkel Kereta Melayu Islam / Bumiputera seluruh Malaysia

Alamat Bengkel Kereta Melayu seluruh Malaysia! Baca alamat sampai habis dan ada link download disediakan! Jika ada maklumat tambahan al...