Imagine Dragons - Mad World (Lyrics + Terjemahan)

Gagasan Malaysia Baharu 13 Mei 2018

Sunday 27 October 2013

Wayang kulit alaf ke-21


PERSEMBAHAN hiburan tradisional seperti menora, makyung, wayang kulit dan tari inai sinonim dengan budaya masyarakat di pantai timur. Kecuali wayang kulit yang masih hidup dan kerap dipentaskan, persembahan tradisional lain seolah-olah sudah berkubur.

Walaupun wayang kulit masih dipentaskan namun sambutan kepada hiburan berasaskan permainan bayang itu juga tidak sehebat dahulu.

Justeru pelbagai usaha dilakukan bagi mengangkat kembali persembahan berteraskan bayang, cahaya dan tukang karut atau dalang itu.

Antara usaha drastik adalah mengubah plot asal persembahan yang selama ini berkisar kepada perjalanan watak Sri Rama memenangi semula isterinya, Sri Dewi yang diculik Rawana kepada sebuah cerita sains fiksyen berteraskan filem terkenal Star Wars.

Idea kreatif dalang Muhammad Dain Othman, 61, dan rakannya, Chuo Yuan Ping, 41, itu jelas di luar kotak, namun mampukah ia memenangi kembali hati masyarakat, khususnya generasi muda menyaksikan wayang kulit.

Bagaimana ia dipersembahkan dan mampukah watak Darth Vader, Anakin Skywalker menandingi Sri Rama dan Sri Dewi yang sudah sebati dalam pemikiran peminat wayang kulit, hanya masa menentukannya.

Tidakkah usaha itu akan mencemar keaslian hiburan warisan yang telah berusia ratusan tahun?

Wartawan S2 MOHAMAD ARIFF MOHD. YUSOF bersama jurugambar ZAKARIA IDRIS dan MOHD NAIM AZIZ menyingkap kisah menarik di sebalik pembikinan dan kejayaan wayang kulit alaf 21 yang diberikan nama Peperangan Bintang, Harapan Baharu.


Artikel Penuh: http://www.utusan.com.my/utusan/Rencana/20131026/re_03/Wayang-kulit-alaf-ke-21#ixzz2ivcrrgBN
© Utusan Melayu (M) Bhd 

No comments:

Post a Comment

Featured post

Alamat Bengkel Kereta Melayu Islam / Bumiputera seluruh Malaysia

Alamat Bengkel Kereta Melayu seluruh Malaysia! Baca alamat sampai habis dan ada link download disediakan! Jika ada maklumat tambahan al...