Gagasan Malaysia Baharu 13 Mei 2018

Imagine Dragons - Mad World (Lyrics + Terjemahan)

Wednesday 4 December 2013

Kenangan anak seniman

FAUZIAH (dua dari kanan) bersama adik-beradik dan sepupunya di kuarters Jalan Boon Teck.

BAGI anak sulung seniman Datuk Ahmad Daud dan seniwati Datin Saadiah, Fauziah Ahmad Daud atau Ogy, pengalaman membesar dalam kalangan legenda-legenda seni tanah air merupakan sesuatu yang terlalu manis untuk dikenang.

Baginya, biar pun ‘pakcik’ dan ‘makcik’ yang mengelilinginya itu kesemuanya bintang filem terkenal, namun masing-masing amat merendah diri menyebabkan seakan terdapat ikatan kekeluargaan yang cukup erat di kawasan kejiranan Jalan Boon Teck, Singapura.

“Kehidupan mereka tidaklah mewah mana pun. Malah cukup susah apabila Studio Jalan Ampas ditutup. Sehinggakan pernah berlaku kami terpaksa beratur panjang mengangkut air akibat bekalan air ke kuarters itu dipotong.

“Tetapi biar apa pun berlaku, kehidupan cukup seronok pada waktu itu. Masing-masing saling membantu dan mengambil berat antara satu sama lain dalam suasana cukup ceria. Sukar untuk saya gambarkan betapa akrabnya kami sesama jiran," katanya.

Mengimbas antara kenangan terindahnya di situ, Ogy tidak henti-henti ketawa sewaktu menceritakan bagaimana kesemua artis dan krew produksi yang tinggal di Jalan Boon Teck menghantar Wak Mustarjo (Pendekar Mustar) menunaikan haji di Pelabuhan Singapura.

Ketika itu katanya, orang ramai berpusu-pusu mengambil peluang bergambar dan bersalaman dengan seniman-seniman yang ada di situ terutama sekali ibunya, Saadiah.

“Perkara paling melucukan adalah kami perlu menghantar Wak Mustarjo selama tiga hari berturut-turut. Pada hari pertama dan kedua, Wak Mustarjo sudah pun naik ke kapal dan kesemua kami menangis sambil melambai-lambai.

“Namun kapal tidak boleh belayar akibat air cetek. Terpaksa beliau turun dan datang semula esoknya sehingga menjadi bahan jenaka ayah dan kawan-kawannya. Apabila kapal bergerak saja pada hari ketiga, kesemua rombongan kami menjerit ‘Alhamdulillah’ dengan nada yang kuat," katanya.

Dalam pada itu, Ogy memberitahu, neneknya yang juga emak kepada Saadiah, Maimon Aris pernah menyerang Normadiah di set penggambaran kerana berang dengan tindakannya memukul cucu kesayangan beliau, Bat Latiff dalam filem Lela Manja.

“Emak yang menenangkan nenek. Nenek tidak dapat menerima apabila melihat Bat Latiff lebam akibat dipukul ketika penggambaran.

“Tetapi dahulu, memanglah begitu. Sebab itu lakonan mereka nampak hidup. Emak asyik membebel pada nenek dan mempertahankan Normadiah. Kata emak semua itu asam garam dalam lakonan," ujarnya.

Artikel Penuh: http://www.utusan.com.my/utusan/Rencana/20131130/re_11/Kenangan-anak-seniman#ixzz2n45meEc0
© Utusan Melayu (M) Bhd 

No comments:

Post a Comment

Featured post

Alamat Bengkel Kereta Melayu Islam / Bumiputera seluruh Malaysia

Alamat Bengkel Kereta Melayu seluruh Malaysia! Baca alamat sampai habis dan ada link download disediakan! Jika ada maklumat tambahan al...