Imagine Dragons - Mad World (Lyrics + Terjemahan)

Gagasan Malaysia Baharu 13 Mei 2018

Wednesday 4 December 2013

P. Ramlee : Kenangan Studio Jalan Ampas


PERLU diakui, sejarah kegemilangan filem Melayu tanah air tidak dapat lari daripada dikaitkan dengan negara jiran, Singapura. Bermula dengan Leila Majnun arahan B.S. Rajhans yang menelan belanja $50,000 pada 1933, Singapura terus menjadi lubuk pembikinan filem-filem Melayu yang terus menambat hati rakyat tempatan meskipun seringkali dipengaruhi budaya India, kesan kemasukan ramai pengarah berpengalaman dari negara tersebut.

Lalu, tidak dapat tidak, kita seharusnya juga berterima kasih kepada dua beradik, Run Run Shaw dan Run Me Shaw yang datang dari China semata-mata untuk mengembangkan perniagaan mereka di Singapura setelah melihat potensi besar di Malaya.

Biar pun ada yang skeptikal mengatakan tindakan itu mungkin sekadar mengaut keuntungan tanpa ada niat lain, namun jika tidak kerana tindakan mereka menubuhkan Malay Film Productions (MFP) dan membina Studio Jalan Ampas, belum tentu kita mampu mengenali seniman-seniman agung yang amat dibanggakan terutamanya Tan Sri Dr. P. Ramlee.

Bukan itu saja, nama-nama besar seperti Datuk S. Roomai Noor, S. Sudarmadji, Datuk Aziz Sattar, S. Shamsuddin, Nordin Ahmad, Omar Rojik, Tan Sri Jins Shamsuddin,Tan Sri L. Krishnan, selain seniwati-seniwati terkenal termasuk Latifah Omar, Zaiton, Hashimah Yon, Datuk Sarimah Ahmad serta ramai lagi yang terlalu panjang untuk dinukilkan, kesemuanya menjadi terkenal setelah ‘bersekolah’ di Jalan Ampas sebelum membawa haluan masing-masing.

Bagaimanapun, kini tempat itu tidak lagi semeriah dahulu. Keadaannya sudah usang. Tiada lagi kelibat pejuang-pejuang seni mundar-mandir di situ setiap hari setelah studio itu ditutup sepenuhnya pada 1967.
Untuk mengimbau kembali sekelumit dari jutaan cerita yang tersimpan di Studio Jalan Ampas dan rumah teres Jalan Boon Teck yang pernah menjadi tempat tinggal artis serta petugas di studio berkenaan, wartawan S2, MOHD. RAFIE AZIMI bersama jurugambar, ABDUL RAZAK LATIF, AZMAN ASMAYATIM, HAFIZ JOHARI dan MOHD. FARIZWAN HASBULLAH baru-baru ini berkunjung ke Jalan Ampas selain menemui mereka yang pernah menjalani kehidupan di lokasi bersejarah itu.


© Utusan Melayu (M) Bhd 

No comments:

Post a Comment

Featured post

Alamat Bengkel Kereta Melayu Islam / Bumiputera seluruh Malaysia

Alamat Bengkel Kereta Melayu seluruh Malaysia! Baca alamat sampai habis dan ada link download disediakan! Jika ada maklumat tambahan al...