Imagine Dragons - Mad World (Lyrics + Terjemahan)

Gagasan Malaysia Baharu 13 Mei 2018

Friday 27 December 2013

Lahirnya Ketuanan Melayu, demokrasi

LEGASI paling besar daripada penentangan terhadap British yang digerakkan oleh Dato' Sagor dan Dato' Maharaja Lela dinikmati oleh orang Melayu hingga hari ini.

Selain itu, perjuangan tersebut membuahkan benih-benih demokrasi yang menjadi teras kepada pentadbiran negara hingga hari ini.

Bekas Menteri Besar Perak, Tan Sri Ramli Ngah Talib (gambar) berkata, tanpa keberanian Dato' Sagor dan Dato Maharaja Lela bersama pengikut mereka mengangkat senjata membuat penentangan, British beranggapan mereka boleh berbuat apa sahaja kerana orang Melayu pasti menurut perintah.

"Namun penentangan itu benar-benar mengejutkan mereka. Penentangan bukan berlangsung sehari sahaja tetapi berbulan-bulan British perlu berperang dengan pahlawan-pahlawan Melayu.

"Sedar adanya penentangan, selepas itu British menubuhkan jemaah mesyuarat mengandungi wakil-wakil kaum sebelum membuat keputusan ketika mentadbir Tanah Melayu," katanya kepada S2 baru-baru ini.
Ramli berkata, keunggulan hak-hak berkaitan Raja Melayu, agama Islam dan adat Melayu menjadi lebih jelas dan ia tidak sesekali boleh diusik oleh British dan ia dituruti British sehingga mereka menyerahkan kembali pentadbiran kepada Tanah Melayu.

Katanya, dan selepas itu semangat tersebut menjadi asas dalam menggubal Perlembagaan Negara yang diguna pakai hari ini.

Beliau menambah, penentangan itu juga telah mencorakkan pemerintahan British di Tanah Melayu.

"Tanah Melayu tidak dijajah seperti Singapura atau Hong Kong tetapi ia ditadbir di bawah sistem Protected Malay States walaupun corak pentadbirannya sama," katanya.

Dalam pada itu Profesor Datuk Dr. Abdullah Zakaria Ghazali berkata, perjuangan menentang British yang digerakkan Dato' Sagor dan Dato' Maharaja Lela di Perak tidak boleh dikatakan satu pemberontakan atau penderhakaan.

"Mereka tidak menderhaka kepada Sultan Abdullah. Mereka sebenarnya menentang British yang cuba hendak mentadbir, menguasai segala-galanya termasuk soal Raja, Islam, kutip cukai dan bukannya menjadi penasihat seperti dipersetujui dalam Perjanjian Pangkor 20 Januari 1874," katanya.

Artikel Penuh: http://www.utusan.com.my/utusan/Laporan_Khas/20131221/lk_03/Lahirnya-Ketuanan-Melayu,-demokrasi#ixzz2ojEYXWtM
© Utusan Melayu (M) Bhd 

No comments:

Post a Comment

Featured post

Alamat Bengkel Kereta Melayu Islam / Bumiputera seluruh Malaysia

Alamat Bengkel Kereta Melayu seluruh Malaysia! Baca alamat sampai habis dan ada link download disediakan! Jika ada maklumat tambahan al...