Gagasan Malaysia Baharu 13 Mei 2018

Imagine Dragons - Mad World (Lyrics + Terjemahan)

Wednesday 4 December 2013

P. Ramlee : Mak Mok ikut saja...

MOMO LATIF

BIAR pun tidak berkebolehan membaca skrip kerana buta huruf, kebanyakan pelakon zaman dahulu ternyata mampu membawa apa jua watak diberikan sehingga meninggalkan kesan yang mendalam terhadap penonton.

Mungkin disebabkan anugerah kurniaan tuhan, barisan pelakon seperti Mak Dara, Siput Sarawak dan Siti Tanjung Perak contohnya amat dibenci penonton apabila memegang watak antagonis kerana berjaya melakonkannya dengan amat baik.

Begitu juga dengan Momo Latif atau nama sebenarnya, Marfuah Mat Karim. Meskipun tidak banyak berlakon disebabkan tidak berminat dengan cabang seni itu, lakonannya sebagai isteri Pendekar Mustar di dalam filem Pendekar Bujang Lapok sehingga kini terus menjadi sebutan.

Menurutnya, setelah berlakon dalam filem Toping Saitan (Topeng Syaitan) yang merupakan filem ketiga keluaran Shaw Brothers, beliau hanya mahu menyanyi dan tidak berniat untuk terus berlakon.

“Saya lebih minat menyanyi berbanding berlakon. Tetapi entah macam mana, penggubah lagu, Osman Ahmad yang rapat dengan saya minta P. Ramlee ambil saya berlakon dalam filem Musang Berjanggut.

“Saya dah bilang yang saya tidak tahu membaca dan berlakon. Tetapi Ramlee cakap ‘Mak Mok ikut saja’ berulang kali sambil memberi tunjuk ajar. Saya pun buatlah seperti disuruh.

“Kebanyakan yang berlaku memang secara spontan. Lain di dalam skrip, lain yang dicakapkan. Tetapi alhamdulillah, semuanya menjadi," katanya yang kini sudah pun berusia 91 tahun.

Mungkin ramai yang tidak tahu, Momo sebenarnya sudah menyanyi di pentas sejak berusia 14 tahun dan terlibat dengan pementasan bangsawan sehingga ke Hong Kong, China dan tanah kelahirannya, Indonesia.
Banyak nyanyiannya dipilih untuk dimuatkan ke dalam filem-filem Melayu klasik di mana suaranya banyak digunakan oleh pelakon terkenal seperti Neng Yatimah, Maria Menado dan Kasma Booty.

Momo dalam pada itu memberitahu, kedai kopi Ah Lam yang terletak betul-betul di hadapan pintu pagar Studio Jalan Ampas banyak meninggalkan memori baginya.

“Di situlah kami berkumpul dan berborak. Sambil melepas lelah meneguk minuman, ada kalanya para pelakon dan krew studio mengambil kesempatan bermain dam," katanya.


© Utusan Melayu (M) Bhd 

No comments:

Post a Comment

Featured post

Alamat Bengkel Kereta Melayu Islam / Bumiputera seluruh Malaysia

Alamat Bengkel Kereta Melayu seluruh Malaysia! Baca alamat sampai habis dan ada link download disediakan! Jika ada maklumat tambahan al...