Gagasan Malaysia Baharu 13 Mei 2018

Imagine Dragons - Mad World (Lyrics + Terjemahan)

Saturday 15 March 2014

Disebalik Kehilangan Pesawat MH370: Tertumpu Pada Tindakan Juruterbang

Selepas 8 hari kehilangan misteri Pesawat Penerbangan Malaysia B777-200ER MH370 kini terdedah bahawa kehilangan itu kemungkinan besar ada hubungan dengan pilot pesawat itu kapten Zaharie Ahmad Shah, 53. Sebelum ini AYT ada menulis berkaitan kemungkinan pilot adalah plot utama kehilangan pesawat MH370. Disini

Pagi tadi PC Perdana Menteri Malaysia Dato Seri Najib Tun Razak mengakui, sejenis alat di bawa masuk ke dalam pesawat bagi sebagai pemudah cara menerbangkan pesawat ke arah destinasi lain.

Pesawat B777-200ER MH370 sebaik sahaja berlepas pada pukul 12.41 pagi Sabtu, 8 Mac 2014, seseorang kemungkinan pilot telah menutup alat komunikasi sebelum alat itu tidak berfungsi sepenuhnya selepas 1.30 pagi. Transponder yang sengaja ditutup memerlukan beberapa minit untuk tertutup secara mutlak. Transponder pertama tertutup pada pukul 1.07 pagi dan yang kedua tertutup pada 1.21 pagi, saat yang sama juruterbang mengucapkan selamat malam dengan Kawalan Trafik Udara Subang dengan kata-kata "All Right, Good Night" kemudian pesawat hilang total daripada radar jam 1.30 pagi.

Radar TUDM mengesan pesawat malang itu sehingga 2.40 pagi 320km barat Pulau Pinang, dan kemudian hilang daripada kesanan hingga kini.

Data satellite, bukanlah alat yang boleh digunakan untuk menentukan lokasi pesawat, akan tetapi, data satellite hanya boleh mengetahui, bahawa pesawat sedang berada diudara atau tidak. Data satellite menunjukkan bahawa pesawat malang itu meneneruskan penerbangan selama 5 jam selepas terputus hubungan dengan radar negara baik radar awam mahupun tentera.

Dikarenakan, arah penerbangan pesawat malang itu berpatah balik, sesuai dengan signal yang berjaya ditangkap radar TUDM, walaupun sebelum ini dipertikaikan, namun kini terbukti betul, maka liputan pencarian kini telah ditukar kepada dua lokasi-iaitu arah utara- Turkmenistan dan Lautan Hindi ( Diego Garcia-dimana Pengakalan tentera udara Amerika terletak). Perluasan liputan pencarian itu, atas sebab jarak itu boleh dicapai pesawat malang berasaskan bekalan minyak yang terdapat dalam pesawat itu (Pesawat itu kalau dibekalkan minyak penuh boleh terbang 19 jam tanpa henti, bagi jarak lebih 17,000km).
 
Kehilangan pesawat MH370 kini, kemungkinan besar disebabkan oleh pilot, memandangkan semua teori sebelum ini, seperti terhempas, meletup di udara. tidak menunjukkan ke arah itu. Faktor yang menjurus kepada tindakan pilot apabila bersahaja melalui pesanan terakhirnya, seolah-olah keadaan pesawat adalah baik.Selain itu tiada pesanan kecemasan, tiada panggilang mayday, menguatkan lagi anggapan, memang secara sengaja pilot mengambil alih pesawat itu untuk suatu tujuan yang besar.
 
Masih awal mengaitkan kehilangan pesawat malang itu dengan kejadian yang berlaku pada petang 7.03, yang kebetulan bernombor sama dengan pesawat itu. Akan tetapi yang jelas, pilot MH370 itu adalah penyokong tegar Anwar Ibrahim.

http://blog2-barisan.blogspot.com/2014/03/apa-yang-tersirat_15.html

No comments:

Post a Comment

Featured post

Alamat Bengkel Kereta Melayu Islam / Bumiputera seluruh Malaysia

Alamat Bengkel Kereta Melayu seluruh Malaysia! Baca alamat sampai habis dan ada link download disediakan! Jika ada maklumat tambahan al...