Jika sebelum ini pasukan Cari dan Penyelamat (SAR) tentumpu di Laut China Selatan dan Selat Melaka, hasil analisis data terbaru mengesyorkan pesawat MH370 mungkin terbang samada ke Teluk Bengal atau berpatah balik lagi ke Lautan Hindi.
Analisis risikan sulit terhadap data elektronik dan satelit itu disiarkan secara eksklusif oleh CNN awal pagi Sabtu, genap seminggu kejadian kehilangan misteri MH370 dari Kuala Lumpur ke Beijing itu.
Jika maklumat ini benar, ia boleh menjadi imbasan pertama yang memberikan butiran kukuh mengenai apa yang berlaku kepada MH370 selepas ia hilang daripada radar awal pagi Sabtu minggu lalu.
Ia juga memberikan cukup kredibiliti kepada Amerika Syarikat untuk menggerakkan USS Kidd, kapal pemusnah peluru berpandu, ke Lautan Hindi dan pegawai India untuk meluaskan usaha mencari ke Teluk Bengal.
Teori ini bersandarkan pendedahan sebelum ini oleh pegawai Amerika bahawa satu sistem automatik pada pesawat itu ping satelit beberapa jam selepas hubungan terakhir dilaporkan dengan pengawal trafik udara.
Inmarsat, sebuah syarikat komunikasi satelit, mengesahkan kepada CNN isyarat automatik didaftarkan dalam rangkaian mereka.
Sumber industri penerbangan memberitahu CNN, sistem komunikasi automatik penerbangan itu masih utuh sehingga lima jam, kerana ping daripada sistem diterima selepas transponder terakhir memancarkan isyarat.
Berdasarkan semua ini, data menunjukkan ke arah spekulasi seseorang mengambil pesawat itu untuk tujuan tertentu yang tidak diketahui, mungkin keganasan.
Teori itu diperkukuhkan oleh laporan New York Times bahawa kapal terbang Malaysia Airlines membuat beberapa perubahan ketinggian yang ketara selepas hilang hubungan dengan transponder.
mh-mapbaru
Radar tentera Malaysia menunjukkan pendakian kapal terbang ke 45,000 kaki tidak lama selepas hilang daripada skrin radar awam, kata akhbar itu, memetik sumber enggan dinamakan yang biasa dengan data.
Pesawat itu kemudiannya menjunam ke ketinggian 23,000 kaki, di luar dari ketinggian biasa ketika melalui Pulau Pinang.
MH370 kemudiannya berpaling dari arah barat daya, meningkatkan kepada ketinggian yang lebih tinggi dan terbang ke barat laut di Selat Melaka dan ke arah Lautan Hindi yang luas.
Walaupun kerajaan Malaysia telah memaklumkan maklumat radar ini, ia telah dikongsikan dengan Amerika Syarikat dan China.
Laporan NYT juga menyatakan bahawa penyiasat telah mengkaji data yang dihantar dari enjin pesawat Rolls-Royce ini yang menunjukkan ia turun 40,0000 kaki dalam satu minit.
Ia menambah bahawa mereka tidak mungkin dapat membaca maklumat itu dengan tepat untuk pesawat jet yang telah jatuh begitu jauh, ia akan mengambil lebih daripada satu minit.
Kemudian ada teori menyatakan MH370 mungkin mendarat di tempat terpencil di Lautan Hindi iaitu di rantaian pulau-pulaunya.
Cadangan ini - dan ia hanya pada ketika ini - adalah berdasarkan kepada analisis data radar mendedahkan pada Jumaat oleh Reuters menunjukkan pesawat itu terbang secara membuta-tuli ke barat laut Malaysia.
Reuters, memetik sumber enggan dikenali yang biasa dengan penyiasatan itu, melaporkan sesiapa sahaja yang memandu jet yang hilang itu melalui titik laluan pelayaran yang akan membawa pesawat ke atas kepulauan Andaman.
Data radar tidak menunjukkan pesawat merentasi Kepulauan Andaman, tetapi hanya pada laluan dikenali yang akan membawa ia ke sana, Reuters memetik sumber sebagai berkata.
Teori plot filem nampaknya lebih rumit dan tidak mungkin di kalangan penumpang pesawat itu - anak kapal mungkin tidak berupaya - hanya terbang sehingga ia kehabisan bahan api atau menghadapi beberapa masalah lain.
Tetapi ia terletak atas penguatkuasaan undang-undang untuk menyemaknya, kata bekas Penolong Pengarah FBI, James Kallstrom.
"Anda mungkin membuat cerita, dan anda melihat negara seperti Pakistan, anda tahu, dan anda masuk ke dalam novel 'Superman', dan anda melihat pendaratan pesawat di suatu tempat dan orang menggunakannya untuk tujuan jahat," katanya memberitahu Jake Tapper dari CNN pada Khamis.
Pakar penerbangan menegaskan bahawa walaupun sangat tidak mungkin, tetapi boleh jadi seseorang telah merampasnya dan mendaratkan pesawat jet itu tanpa dikesan, di mana lapangan terbang antarabangsa Port Blair di bandar utama pulau Andaman dan Nicobar, dikatakan mempunyai landasan yang cukup panjang untuk memenuhi keperluan mendarat pesawat 777 itu.
Walau bagaimanapun memandangkan kawasan ini sangat dikawal tentera kerana kepentingannya kepada India, pegawai India memberitahu CNN bahawa rantau itu merupakan sasaran tidak mungkin untuk lanun menyelinapkan kapal terbang yang mempunyai lebar sayapnya lebih daripada 200 kaki.
Denis Giles, editor akhbar Andaman Chronicle telah berkata bahawa tidak ada peluang pesawat yang bersais itu mendarat di Andaman dan Nicobar, lapor CNN.
Apabila Amerika Syarikat menghantar USS Kidd untuk meninjau Lautan Hindi, Comander William Marks dari Armada ke 7 Amerika Syarikat berkata daripada skala carian: "Saya, seperti kebanyakan di dunia, benar-benar tidak pernah melihat keadaan seperti ini.
"Kami pergi dari papan catur ke padang bola sepak," katanya, menurut CNN.
http://siemens-melayumaju.blogspot.com/2014/03/mh370-di-teluk-bengal-atau-lautan-hindi.html
Analisis risikan sulit terhadap data elektronik dan satelit itu disiarkan secara eksklusif oleh CNN awal pagi Sabtu, genap seminggu kejadian kehilangan misteri MH370 dari Kuala Lumpur ke Beijing itu.
Jika maklumat ini benar, ia boleh menjadi imbasan pertama yang memberikan butiran kukuh mengenai apa yang berlaku kepada MH370 selepas ia hilang daripada radar awal pagi Sabtu minggu lalu.
Ia juga memberikan cukup kredibiliti kepada Amerika Syarikat untuk menggerakkan USS Kidd, kapal pemusnah peluru berpandu, ke Lautan Hindi dan pegawai India untuk meluaskan usaha mencari ke Teluk Bengal.
Teori ini bersandarkan pendedahan sebelum ini oleh pegawai Amerika bahawa satu sistem automatik pada pesawat itu ping satelit beberapa jam selepas hubungan terakhir dilaporkan dengan pengawal trafik udara.
Inmarsat, sebuah syarikat komunikasi satelit, mengesahkan kepada CNN isyarat automatik didaftarkan dalam rangkaian mereka.
Sumber industri penerbangan memberitahu CNN, sistem komunikasi automatik penerbangan itu masih utuh sehingga lima jam, kerana ping daripada sistem diterima selepas transponder terakhir memancarkan isyarat.
Berdasarkan semua ini, data menunjukkan ke arah spekulasi seseorang mengambil pesawat itu untuk tujuan tertentu yang tidak diketahui, mungkin keganasan.
Teori itu diperkukuhkan oleh laporan New York Times bahawa kapal terbang Malaysia Airlines membuat beberapa perubahan ketinggian yang ketara selepas hilang hubungan dengan transponder.
mh-mapbaru
Radar tentera Malaysia menunjukkan pendakian kapal terbang ke 45,000 kaki tidak lama selepas hilang daripada skrin radar awam, kata akhbar itu, memetik sumber enggan dinamakan yang biasa dengan data.
Pesawat itu kemudiannya menjunam ke ketinggian 23,000 kaki, di luar dari ketinggian biasa ketika melalui Pulau Pinang.
MH370 kemudiannya berpaling dari arah barat daya, meningkatkan kepada ketinggian yang lebih tinggi dan terbang ke barat laut di Selat Melaka dan ke arah Lautan Hindi yang luas.
Walaupun kerajaan Malaysia telah memaklumkan maklumat radar ini, ia telah dikongsikan dengan Amerika Syarikat dan China.
Laporan NYT juga menyatakan bahawa penyiasat telah mengkaji data yang dihantar dari enjin pesawat Rolls-Royce ini yang menunjukkan ia turun 40,0000 kaki dalam satu minit.
Ia menambah bahawa mereka tidak mungkin dapat membaca maklumat itu dengan tepat untuk pesawat jet yang telah jatuh begitu jauh, ia akan mengambil lebih daripada satu minit.
Kemudian ada teori menyatakan MH370 mungkin mendarat di tempat terpencil di Lautan Hindi iaitu di rantaian pulau-pulaunya.
Cadangan ini - dan ia hanya pada ketika ini - adalah berdasarkan kepada analisis data radar mendedahkan pada Jumaat oleh Reuters menunjukkan pesawat itu terbang secara membuta-tuli ke barat laut Malaysia.
Reuters, memetik sumber enggan dikenali yang biasa dengan penyiasatan itu, melaporkan sesiapa sahaja yang memandu jet yang hilang itu melalui titik laluan pelayaran yang akan membawa pesawat ke atas kepulauan Andaman.
Data radar tidak menunjukkan pesawat merentasi Kepulauan Andaman, tetapi hanya pada laluan dikenali yang akan membawa ia ke sana, Reuters memetik sumber sebagai berkata.
Teori plot filem nampaknya lebih rumit dan tidak mungkin di kalangan penumpang pesawat itu - anak kapal mungkin tidak berupaya - hanya terbang sehingga ia kehabisan bahan api atau menghadapi beberapa masalah lain.
Tetapi ia terletak atas penguatkuasaan undang-undang untuk menyemaknya, kata bekas Penolong Pengarah FBI, James Kallstrom.
"Anda mungkin membuat cerita, dan anda melihat negara seperti Pakistan, anda tahu, dan anda masuk ke dalam novel 'Superman', dan anda melihat pendaratan pesawat di suatu tempat dan orang menggunakannya untuk tujuan jahat," katanya memberitahu Jake Tapper dari CNN pada Khamis.
Pakar penerbangan menegaskan bahawa walaupun sangat tidak mungkin, tetapi boleh jadi seseorang telah merampasnya dan mendaratkan pesawat jet itu tanpa dikesan, di mana lapangan terbang antarabangsa Port Blair di bandar utama pulau Andaman dan Nicobar, dikatakan mempunyai landasan yang cukup panjang untuk memenuhi keperluan mendarat pesawat 777 itu.
Walau bagaimanapun memandangkan kawasan ini sangat dikawal tentera kerana kepentingannya kepada India, pegawai India memberitahu CNN bahawa rantau itu merupakan sasaran tidak mungkin untuk lanun menyelinapkan kapal terbang yang mempunyai lebar sayapnya lebih daripada 200 kaki.
Denis Giles, editor akhbar Andaman Chronicle telah berkata bahawa tidak ada peluang pesawat yang bersais itu mendarat di Andaman dan Nicobar, lapor CNN.
Apabila Amerika Syarikat menghantar USS Kidd untuk meninjau Lautan Hindi, Comander William Marks dari Armada ke 7 Amerika Syarikat berkata daripada skala carian: "Saya, seperti kebanyakan di dunia, benar-benar tidak pernah melihat keadaan seperti ini.
"Kami pergi dari papan catur ke padang bola sepak," katanya, menurut CNN.
http://siemens-melayumaju.blogspot.com/2014/03/mh370-di-teluk-bengal-atau-lautan-hindi.html
No comments:
Post a Comment