Gagasan Malaysia Baharu 13 Mei 2018

Imagine Dragons - Mad World (Lyrics + Terjemahan)

Friday 22 May 2015

1MDB- Cayman Monetary Authority, Pembangkang Sembunyi Fakta



Kuala Lumpur, 21 Mei – Manipulasi isu yang dimainkan oleh pembangkang berikutan perlaburan 1MDB di Kepulauan Cayman telah menyebabkan banyak pihak mempertikaikan tindakan 1MDB, Penyembunyian fakta mengenai peranan  Authority Cayman Monetary dalam pengurusan kewangan antarabangsa tidak pernah disebut. Ini lah taraf pembangkang di Malaysia- Demi sokongan mereka berbohong kepada rakyat.

Kepulauan Cayman adalah diiktiraf sebagai salah satu pusat perkhidmatan kewangan global terkemuka di dunia, Kepulauan Cayman bangga dalam menyediakan pelbagai perkhidmatan profesional, termasuk perbankan, dana, pembentukan syarikat, insurans, kewangan berstruktur, kapal dan pendaftaran pesawat, dan Bursa Saham Kepulauan Cayman .

Sepanjang dekad yang lalu, industri ini telah memberi tumpuan kepada dua objektif utama: membina pengkhususan bertaraf dunia dalam perniagaan institusi untuk melengkapkan penawaran pelanggan swasta dan membangunkan saluran kerjasama antarabangsa yang kukuh.

Kejayaan perkhidmatan kewangan Cayman adalah disebabkan oleh pematuhan peraturan, kestabilan politik dan ekonomi, dan platform neutral cukai, disokong oleh pembekal perkhidmatan yang berkemahiran tinggi dan berpengalaman.

Selain itu, Kepulauan Cayman sentiasa memastikan pematuhan kepada piawaian antarabangsa yang diiktiraf dan relevan pada situasi, dan komited untuk menyokong usaha-usaha global untuk memerangi jenayah kewangan.

Terdapat juga perbincangan hangat mengenai dana yang dilaburkan oleh syarikat yang dilaraskan oleh Cayman Monetary Authority. Walau bagaimanapun, sesiapa saja yang biasa dengan dunia kewangan akan dapat mengesahkan bahawa tiada ada apa-apa yang aneh tentang syarikat-syarikat sebesar ini untuk melabur dana mereka di Cayman Islands, yang merupakan salah satu bidang kuasa dana berdaftar terbesar antarabangsa.

Authority Cayman Monetary diakui sebagai salah satu pengawal selia pengurusan dana yang utama di dunia. Ribuan syarikat besar antarabangsa mempunyai dana yang dikawalselia oleh Cayman Monetary Authority, termasuk lebih 200 syarikat Malaysia, yang kebanyakannya merupakan syarikat-syarikat terkenal.

Untuk memberikan sedikit latarbelakang mengenai pelaburan 1MDB: Pada 2009, 1MDB dan sebuah syarikat Arab Saudi telah menjalin usahasama untuk memudahkan kerjasama ekonomi jangka panjang di antara Malaysia dan Arab Saudi.

Sebagai sebahagian daripada usahasama ini, sebuah dana usahasama telah ditubuhkan untuk menjalankan pelaburan ke atas projek-projek yang akan menghasilkan faedah kewangan dan strategik untuk kedua-dua negara. Walau bagaimanapun, disebabkan faktor-faktor tertentu, kedua-dua pihak akhirnya memutuskan untuk tidak meneruskan pelan tersebut.

Kesan daripada itu, pelaburan 1MDB dalam syarikat usahasama tersebut telah ditukarkan kepada instrumen pendapatan tetap dalam bentuk nota Murahaba, yang pada dasarnya adalah sebuah pinjaman, dengan kadar faedah tahunan sebanyak 8.75%. Pinjaman ini telah dibayar sepenuhnya, pada jumlah AS$2.318 bilion dengan keuntungan sebanyak AS$488 juta, pada 2013.

Membawa pulang dana ini ke Malaysia akan mendedahkannya kepada risiko turun naik pertukaran mata wang asing, seperti yang disaksikan pada masa ini. Untuk memastikan 1MDB mengekalkan posisi kecairan yang kukuh dengan portfolio global yang pelbagai, dana ini dilaburkan dalam anak syarikat 1MDB yang didaftarkan di Cayman Islands.

Walau bagaimanapun, syarikat telah menebus sejumlah besar, iaitu AS$1.4 bilion daripada dana tersebut dan menjangkakan untuk menebus bakinya dalam beberapa bulan yang akan datang.

http://siemens-melayumaju.blogspot.com/2015/05/1mdb-cayman-monetary-authority.html

No comments:

Post a Comment

Featured post

Alamat Bengkel Kereta Melayu Islam / Bumiputera seluruh Malaysia

Alamat Bengkel Kereta Melayu seluruh Malaysia! Baca alamat sampai habis dan ada link download disediakan! Jika ada maklumat tambahan al...