Gagasan Malaysia Baharu 13 Mei 2018

Imagine Dragons - Mad World (Lyrics + Terjemahan)

Tuesday 22 December 2015

Jangan Bebankan Lelaki Dengan Meminta Wang Hantaran Tinggi

duit hantaran kahwin.jpg
Jangan Bebankan Lelaki Dengan Meminta Wang Hantaran Tinggi

Islam mensyariatkan perkahwinan untuk memenuhi naluri fitrah semula jadi manusia. Ia juga merupakan satu pengiktirafan sebuah ikatan yang sah dan halal.
Menerusi perkahwinan perkara yang dahulunya haram akan menjadi halal selepas ijab dan kabul. Terdapat beberapa perkara wajib dan sunat dalam majlis perkahwinan. Antara perkara wajib dalam perkahwinan adalah mahar(mas kahwin). Mahar atau lebih dikenali sebagai mas kahwin merupakan pemberian wajib daripada suami kepada isteri. Sekiranya suami masih lagi berhutang mas kahwin, maka si isteri berhak menolaknya untuk bersama. Sekiranya mas kahwin diberikan kepada isteri, maka wang tersebut adalah hak sepenuhnya kepada wanita tersebut.
Terdapat juga perkara sunat dalam perkahwinan iaitu hantaran. Hantaran merupakan satu bentuk hadiah berupa wang tunai yang ditetapkan oleh pihak keluarga perempuan(selalunya). Pada zaman ini, kadarnya berbeza-beza sehingga ada yang meletakkan nilai mengikut kelulusan wanita tersebut. Jangan terkejut pada zaman sekarang nilai hantaran RM10 ribu pun dianggap rendah.
Tahukah anda bahawa wang hantaran perkahwinan itu adalah hak lelaki untuk memberi berapa yang dia mampu sebagai hadiah dan bukannya hak perempuan atau keluarga perempuan untuk menetapkan (seolah-olah paksa) berapa jumlahnya supaya lelaki berikan kepada mereka. Duit hantaran mahupun barang hantaran tidak wajib dalam sesebuah perkahwian.
Mas kahwin (mahar), ia adalah hak perempuan sepenuhnya dan sebaik-baik mahar ialah seperti yang dianjurkan Nabi. Mas kahwin adalah wajib walau sebentuk cincin besi.
Dan tahukah anda bahawa tanggungjawab membuat walimah sebelah pihak perempuan walau majlis kecil adalah tanggungjawab ayah perempuan (wali) dan bukannya tanggungjawab seorang pengantin lelaki.
Namun jika bakal suami bermurah hati untuk menaja atau kongsi, itu adalah lebih baik jika wali tidak mampu. Mudahkan perkahwinan, hayati kebahagiaan, moga diberkati.
http://www.blogammar.com/jangan-bebankan-lelaki-dengan-meminta-wang-hantaran-tinggi/

No comments:

Post a Comment

Featured post

Alamat Bengkel Kereta Melayu Islam / Bumiputera seluruh Malaysia

Alamat Bengkel Kereta Melayu seluruh Malaysia! Baca alamat sampai habis dan ada link download disediakan! Jika ada maklumat tambahan al...