Gagasan Malaysia Baharu 13 Mei 2018

Imagine Dragons - Mad World (Lyrics + Terjemahan)

Friday 15 September 2017

Ini Yang Dimaksudkan Najib Tentang Khazanah Melabur Di Amerika Ketika Bertemu Trump

Ini Yang Dimaksudkan Najib Tentang Khazanah Melabur Di Amerika Ketika Bertemu Trump
Khazanah telah membuat keuntungan berbilion-bilion dengan melabur dalam penyenaraian Alibaba di Amerika Syarikat beberapa tahun yang lalu.
Khazanah menjual sebahagian daripada pelaburan itu untuk mendapatkan semula pelaburan awal mereka dan masih memegang saham besar. Prestasi saham Alibaba telah melakukan dengan baik baru-baru ini.
Dengan wang yang dibuat, Khazanah membuka pejabat di Silicon Valley untuk mendapatkan lebih banyak pelaburan teknologi.
Inilah yang dimaksudkan oleh Najib tentang Khazanah melabur di Amerika Syarikat apabila beliau bertemu dengan Trump.
Januari 15, 2015: Pada akhir 2008 selepas PM Najib mengambil alih sebagai Menteri Kewangan, Khazanah membuka pejabat di Beijing, China untuk mencari pelaburan.
Pada tahun 2012, Ringgit pada paras yang paling kukuh berbanding US$ untuk satu dekad. Pada masa itu US$1 = RM3.00
Pada tahun itu, dana negara Malaysia, Khazanah Nasional adalah sebahagian daripada sekumpulan pelabur yang mengambil alih kolektif 3.9% saham dalam sebuah syarikat China yang dikenali ramai sebagai Alibaba – peluang yang diperolehi dari pejabat mereka di Beijing.
Pada masa itu, Khazanah menyuntik wang Malaysia sebanyak US$400 juta ke dalam Alibaba atau kira-kira RM1.3 bilion.
Alibaba disenaraikan di Amerika Syarikat tahun lepas (2014) dan merupakan IPO terbesar dan paling berjaya di seluruh dunia untuk tahun ini dan harga saham melonjak.
Hari ini, Khazanah mengumumkan bahawa penilaian pelaburan awal mereka kini bernilai RM3.9 bilion – dari kenaikan harga dan keuntungan forex.
Boleh tahan. RM1.3 bilion menjadi RM5.2 bilion dalam masa dua tahun – 450% lebih tinggi dan keuntungan RM3.9bilion.
Khazanah telah menjual 43% daripada pegangan ini untuk kira-kira RM2.2 bilion dan telah mendapat semula sepenuhnya pelaburan asal RM1.3 bilion dan membuat keuntungan sebanyak RM900 juta dan masih memegang 57% pegangan mereka atau 0.34% saham dalam Alibaba bernilai kira-kira RM3 bilion.
Ini menyumbang kepada Khazanah mencatatkan kenaikan 7.7% dalam nilai aset pada 2014 daripada RM135.1 bilion pada tahun 2013 kepada RM145.6 bilion – keuntungan RM10.5 bilion dalam satu tahun.
PM Najib Razak boleh menyusun semula bajet negara untuk 2015, menurut laporan media tempatan.
Yang mana, Managing Director Khazanah Azman Mokhtar berkata “Khazanah bersedia untuk melakukan lebih banyak jika negara memerlukan kita, dalam parameter kita.”
Well done Khazanah!
Sumber:

https://www.wakeupmalaya.com/2017/09/ini-yang-dimaksudkan-najib-tentang-khazanah-melabur-di-amerika-ketika-bertemu-trump/

No comments:

Post a Comment

Featured post

Alamat Bengkel Kereta Melayu Islam / Bumiputera seluruh Malaysia

Alamat Bengkel Kereta Melayu seluruh Malaysia! Baca alamat sampai habis dan ada link download disediakan! Jika ada maklumat tambahan al...