Gagasan Malaysia Baharu 13 Mei 2018

Imagine Dragons - Mad World (Lyrics + Terjemahan)

Wednesday 1 November 2017

Dilema Kaum Cina Sebelum Pilihan Raya

Dilema Kaum Cina Sebelum Pilihan Raya
Difahamkan bahawa pemimpin-pemimpin masyarakat Cina ini juga telah membincangkan isu-isu berkaitan PRU14.
“Saya berani mengatakan kebanyakan pemimpin masyarakat Cina yang saya kenali menyokong BN. Tiada pilihan lain jika anda melihat pada landskap politik. Tetapi atas perkara dasar, kita tidak boleh menyatakan pendirian kita secara terbuka,” kata seorang pemimpin masyarakat.
Walaupun para pemimpin Cina menolak untuk menyokong PAS kerana hudud (RUU 355), ramai yang berpendapat Pakatan tidak bersedia untuk mengambil alih Putrajaya.
Terdapat ketakutan di kalangan pemimpin masyarakat Cina bahawa jika MCA dan Gerakan akan berprestasi buruk dalam PRU14, Najib sebagai Presiden Barisan mungkin menjemput PAS menyertai gabungan dan kerajaan.
Financial Times Ramal BN Akan Menang PRU14
“Orang Cina mahu kestabilan politik. Oleh kerana pembangkang terlalu lemah, ia bukan alternatif kepada BN,” kata seorang pemerhati.
Walaupun pemimpin masyarakat menyedari kritikan terhadap Barisan, khususnya kontroversi yang dikaitkan dengan 1MDB, mereka percaya PM harus diberi lebih peluang untuk memimpin negara.
“Kami telah membincangkan semua kebaikan dan keburukan. Tetapi sebagaimana kerugian besar forex yang berlaku semasa Tun Mahathir, kita perlu membiarkan memori RM2.6 bilion pergi. Kita perlu melihat ke hadapan dan bekerja untuk esok yang lebih baik,” tambah pemerhati itu yang rapat dengan taikun-taikun Cina.
Malah, ramai pemimpin Cina menyimpulkan bahawa Najib telah “cukup adil” kepada orang Cina.
RM366 Bilion Najib Bawakan Untuk Malaysia Dalam Masa 7 Bulan
Pheng berkata, “Kita perlu melihat PM secara menyeluruh. Beliau mempunyai kelemahannya tetapi sebagai PM, dasarnya adil kepada masyarakat Cina. Beritahu saya PM yang mana telah memberikan banyak peruntukan kepada komuniti dan pendidikan Cina?”
Pheng terbuka mengenai sokongannya terhadap PM. Malah, Hua Zong sedang menganjurkan persidangan kebangsaan belia Cina pada 21 Oktober dan penceramah utama adalah tidak lain tidak bukan Najib.
Bagi komuniti perniagaan, PM telah dipuji kerana memupuk pelaburan dari China.
Walaupun pembangkang melihat pelaburan China dengan syak wasangka, Najib telah pergi ke hadapan untuk terlibat dengan China dalam inisiatif Belt and Roaduntuk membawa pelaburan yang sangat diperlukan.
Malaysia Minta Bantuan China Atasi Krisis Ekonomi?
Faktor China ini telah memulihkan keyakinan terhadap ekonomi apabila pelabur Barat menghindari Malaysia kerana 1MDB dan kontroversi lain. Tetapi perubahan positif sikap pemimpin Cina terhadap Najib tidak dinyatakan secara terbuka kerana sentimen di bawah mungkin berbeza.
Pada pilihan raya umum 2013, hanya 13.5% pengundi Cina menyokong Kerajaan.
Pemimpin MCA dan Gerakan percaya Barisan boleh mendapat 30% sokongan dalam PRU14.
Dilema untuk orang Cina kini, walaupun pada skala yang lebih kecil, agak sama dengan keadaan sebelum pilihan raya umum pada tahun 1999.
Selepas Mahathir memecat Anwar Ibrahim pada September 1998, negara terjerumus ke dalam pergolakan politik dengan demonstrasi besar yang menyeru kepada pembaharuan.
Kerana takut akan ketidakstabilan politik dan orang Cina dijadikan kambing hitam, pemimpin dari pelbagai persatuan mengadakan perhimpunan rahsia dan memutuskan bahawa masyarakat Cina harus menyokong Dr Mahathir untuk memenangi pilihan raya 1999.
Sumber: The Star
https://www.wakeupmalaya.com/2017/10/dilema-kaum-cina-sebelum-pilihan-raya/

No comments:

Post a Comment

Featured post

Alamat Bengkel Kereta Melayu Islam / Bumiputera seluruh Malaysia

Alamat Bengkel Kereta Melayu seluruh Malaysia! Baca alamat sampai habis dan ada link download disediakan! Jika ada maklumat tambahan al...