Gagasan Malaysia Baharu 13 Mei 2018

Imagine Dragons - Mad World (Lyrics + Terjemahan)

Tuesday 13 November 2018

ICERD - MENGANCAM KEDUDUKAN ISLAM & MELAYU


ICERD (Konvensyen Antarabangsa Mengenai Penghapusan Semua Bentuk Diskriminasi Kaum) adalah salah satu konvensyen antarabangsa hak asasi manusia yang telah berkuatkuasa sejak tahun 1969, di mana negara yang meratifikasikanya hendaklah menghapuskan segala bentuk diskriminasi bangsa dan kamu.
  1. UiTM - Dibuka kepada semua kaum
  2. MARA - Diperkecilkan
  3. MRSM - Dibuka kepada semua
  4. RIZAB MELAYU - Dihapuskan
  5. BIASISWA BUMIPUTERA - Dihapuskan
  6. REGIMEN MELAYU - Dihapuskan
  7. DISKAUN PERUMAHAN BUMIPUTERA - Dihapuskan
  8. SYARAT BUMIPUTERA DALAM PROJEK - Dihapuskan
Meratifikasi ICERD akan menyebabkan Artikel 153 yang memberi kedudukan istimewa kepada Orang Melayu Islam dan Bumiputera dihapuskan.

Ayuh, Kita Bersama #TolakICERD

ICERD - Dato' Dr. Danial Zainal Abidin


ICERD adalah singkatan kepada International Convention on the Elimination of All Forms of Racial Discrimination atau Konvensyen Antarabangsa Mengenai Penghapusan Semua Bentuk Diskriminasi Kaum.

ICERD adalah satu instrumen Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB) berkenaan hak asasi manusia. Ia berkuat-kuasa ke atas negara-negara yang meraktifikasinya untuk menghapus semua bentuk diskriminasi kaum tertakluk kepada apa-apa pengecualian yang dibuat negara berkenaan bab-bab tertentu.
Dalam konvensyen ini, istilah 'diskriminasi kaum' bermaksud sebarang perbezaan, pengecualian, sekatan atau keutamaan berdasarkan bangsa, warna, keturunan, atau asal-usul kebangsaan atau etnik yang mempunyai maksud atau kesan membatalkan atau merosakkan pengktirafan, penikmatan dan penggunaan, atas asas yang sama, hak asasi manusia.
Malaysia adalah salah satu daripada 15 negara yang belum lagi meratifikasikan ICERD. Kerajaan sedang mengkaji implikasinya sebelum membuat keputusan. Polemik dan debat keputusan yang wajar berkenaannya sedang hangat dibicara sekarang.
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Terima kasih!
Bantu kami dalam gerak kerja media dakwah. Salurkan sumbangan anda ke : 7021284465 ~ [Maybank] Mohamad Ridzuan Abdul Majid. Sila maklumkan sumbangan di e-mel kami di, rzn91team@gmail.com #DDD
UNTUK SIARAN SEGERA

Konvensyen Antarabangsa Mengenai Pembasmian Diskriminasi Kaum (International Convention On The Elimination Of All Forms Of Racial Discrimination - ICERD)
Kerajaan Pakatan Harapan tidak akan meratifikasi Konvensyen Antarabangsa Mengenai Pembasmian Diskriminasi Kaum (International Convention On The Elimination Of All Forms Of Racial Discrimination - ICERD). Kerajaan akan terus mempertahankan Perlembagaan Persekutuan di mana di dalamnya termaktub kontrak sosial yang telah dipersetujui oleh semua wakil kaum semasa pembentukan negara ini

PEJABAT PERDANA MENTERI
PUTRAJAYA
23 NOVEMBER 2018

No comments:

Post a Comment

Featured post

Alamat Bengkel Kereta Melayu Islam / Bumiputera seluruh Malaysia

Alamat Bengkel Kereta Melayu seluruh Malaysia! Baca alamat sampai habis dan ada link download disediakan! Jika ada maklumat tambahan al...