Gagasan Malaysia Baharu 13 Mei 2018

Imagine Dragons - Mad World (Lyrics + Terjemahan)

Monday 28 December 2020

Al-kisah 2 Orang Sahabat Dengan Satu Matlamat Perjuangan

Arkib : 5 Oktober 2019. Kempen Beli Produk Islam : Kempen Beli Produk Muslim

 Gambar : Produk-produk Keluaran Muslim

Page : Taybah Halal Mart https://www.facebook.com/taybahkb2016

Perbualan Viral MTM & BMF

Al-kisah 2 Orang Sahabat Dengan Satu Matlamat Perjuangan

Tayyib : " Assalamualaikum Akhi"

Akhi : "Waalaikumusalam Ya Tayyib,"

Taiyyib : "Apa khabar?  lama kita tidak bersua muka!"

Akhi : "Baik Alhamdulillah khair, anta macamana? " Ana sekarang semenjak bersama dgn MTM dan BMF, macam bersemangat baru. Azam baru agaknya." 

Tayyib : "MTM & BMF itu apa? Lain macam jer dengar sama dgn MLM ke?"

Akhi : "MTM & BMF yang sedang viral sekarang, Muslim To Muslim, Buy Muslim First. Sebab itu ana semangat nak berjuang ni. Inilah jihad kita dalam ekonomi ummah.*" 

Tayyib : "Eh eh...Muslim To Muslim, Buy Muslim First !!"

Maksud anta jihad ekonomi ummah? Bela umat Islam ke? Dengan pedang kemudian boikot Produk Non Muslim ??" Utamakan Produk Muslim?? Banyak ke produk Muslim sekarang?? Kenapa nak berjihad perlu boikot?? 

Akhi : "Anta pun nampak semangat terus dengan pedang..Dan Boikot!!" Kita ada kuasa lain selain senapang dan pedang!! Tidak perlu boikot, Gunalah kuasa beli ke! Kuasa Hijrah ke produk Muslim ke! kuasa cinta pengusaha Muslim!" pengguna Muslim 60 % lebih menyumbang kepada ekonomi di Malaysia! 

Tayyib : "Apa kaitan dengan MTM & BMF ? Muslim To Muslim? BUY Muslim First Atau maksud anta Muslim Tolong Muslim!!!", Hanya beli produk orang Islam. Kalau produk umat Islam banyak serba lengkap oklah... Ana setuju Buy Muslim First. 

Akhi : "Betul bijak anta sekarang, Muslim Tolong Muslim. Kita perlu utamakan dengan Beli Produk Muslim Dulu...... Kita ni umat Islam mojoriti pengguna Muslim di Malaysia. Kuasa beli ada di tangan kita sebagai pengguna. Mula hari ini kita semua perlu berhijrah beli produk Muslim First."

Tayyib : "Masalahnya, kedai Muslim mana ada di Malaysia yang jual produk Muslim! Semua pasaraya jual produk kebanjakkan non - Muslim, nak kenal pun susah. Ini yang ana susah hati, nak jaga makan minum anak-anak dan keluarga payah betul! Hati ni dah lama gelap, bintik-bintik hitam dah menebal di hati. Patutlah ibadah pun tak khusyuk.. Moga Allah ampuni ana."

Akhi : "Alhamdulillah anta pun dah ada kesedaran skrg. Ana dah berjuang produk Muslim ini hampir 20 tahun. Sekarang baru berhasil, dan sedang memetik buah yang sedang ranum di dahan. Anta nak rasa?"

Tayyib : "Mestilah...! Harap kita dapat nikmati bersama. Ana pun nak joint anta lah, kalau perlu berjuang di jalan Allah. Ana bersedia membantu anta kerana Allah."

Akhi : "Terbaik sahabat!! Anta diperlukan dalam perjuangan ini. Kita sama berjuang untuk jihad ekonomi ummah itulah maksud MTM. Muslim To Muslim." barulah Buy Muslim First.

"Untuk pengetahuan sahabat, ana dah buka kedai Muslim 100% produk Muslim. Nama kedai ana Taybah Mart Cawangan dah hampir 10 buah sekarang. Perancangan untuk akan datang 200 buah Taybah Mart dengan izin Allah tahun 2020. Sekarang Taybah Mart sudah berkembang ke Utara dan Pantai Timur, negeri lain dalam jadual Allah.

" Semua produk dari pengusaha Muslim, Pengusaha IKS, dari pelbagai produk milik umat Islam."

Tayyib : *"Masya Allah, anta  mengembirakan ana dan umat Islam. Barulah ana gembira dengar khabar baik dari Anta. Ana nak melawat kedai Anta di mana?"

Akhi : "Kedai Muslim Taybah Mart Medan Ilmu dan di Pusat Borong Wakaf Che Yeh Kota Bharu Pasar Borong.Paloh, Wakaf Bharu, Bandar Tumpat, Jitra,dan Balok

Tayyib : "Macam-macam ada? Bihun ada? Mee ada? Minyak ada? Susu ada? Roti ada? Gula ada? Ehhh banyak nak tanya ni.... Maklumlah ni semua makanan asas. Kalau ada yang ini semua. Tak perlulah ana pergi shopping kedai Non-Muslim."

Akhi : "Ada semua yang Anta tanya tadi. Bahkan produk Muslim lebih baik dari produk non-muslim. Halalan Toyyiba. Hati anta boleh cerah kembali nanti.... Bila Anta hijrah kepada Produk Muslim. Yang penting kita sokong produk Muslim."

Tayyib : "Allahu Akbar.... Takbir....terasa bergetar jantung ana, Anta seorang pejuang Islam. Sahabat ana dunia dan akhirat. Penyelamat ana dan umat Islam untuk fardhu kifayah. Jika ana dan sahabat lain turut bersama anta dalam jihad ummah ini. Negara kita tidak mustahil Baldatun Toyyibatun Wal Ghafururahim, . Aamiin."

Akhi : "Pujian anta ni kembalilah kepada Allah. Allah yang berkuasa dan membuka jalan kepada hamba-hambaNYA. Ana ini umpama kepala paip air. Yang mengalir dari atas adalah air kepunyaan Allah untuk dimanfaatkan oleh kita semua."

Tayyib : "Subhana Allah. Moga Allah permudahkan jihad anta untuk jalan Allah. Jom ana nak melawat kedai anta sekarang di Wakaf Che Yeh."

Akhi : "Syukran Ya Tayyib."

Tayyib : Masya Allah, Ma Ajmala Baqalah

 "kedai Muslim pertama  di dunia yang ana melihat depan mata hari ini. Kemas, Ceria, Tersusun, Cantik, Bersih, Kedai pun Halalan Toyyiba..."

Akhi : "Anta ni bab puji mengalahkan Hakim, banyak lagi kedai Muslim lebih baik dari kedai ana. Kedai ana sekadar yang termampu jer...."

Tayyib : "Ana puji kerana Allah, kalau semua buka kedai Muslim macam Taybah Mart, pasti Non Muslim tergugat ekonomi mereka. Kira ini lebih baik dari yang lain. Konsep anta tidak pernah ana tengok kedai-kedai lain. Biar ana hurai apa yang ana melihat dlm kedai anta."

Konsep Halal Muslim Taybah Mart 6 In 1

➡️ 1. Produk Taybah HALALAN Barakah

-Bihun, Kicap, Sos, Rempah, Sabun, Barli, Cocomix, Susu Kambing, Teh Tarik, Pencuci pinggan dan lain-lain. 

➡️ 2. Muslim Produk Produk harian pengguna

-  Produk Asas, Beras Juara, Minyak Saji, Susu Saji, Mee Saji, Gula CSR, Kicap, Rempah Ratus, Faizah, Adabi, Puteri Ayu, Sabun basuh dan lain-lain.

➡️ 3. Frozen Halal Toyyib

Keperluan keluarga, Ayam Bismi, Daging Allana, Fishball ikhwan, Makanan segera dan lain-lain.

➡️ 4. Produk IKS Pengusaha Muslim

Sambal, Bawang Goreng, Kerepek, Pes Masakan, Mee Saji, Mee Iman, Mee Kuning, Keow Teow, dan lain-lain.

➡️ 5. Arabic Deligh Halal Timur Tengah

Makanan Sunnah Sihat Tanpa Ubat. Pelbagai Kurma, buah teen, Aprikot, Buah Zaitun, Kismis dan lain-lain.

➡️ 6. Buah Buahan & Sayur/ ikan/Daging/Ayam

 Hasil usahawan Pertanian, pertenakan, Nelayan

Tayyib : "Anta layak buka pasaraya Islam untuk Umat Islam suatu masa nanti. In shaa Allah. Amin.

Akhi : "Ana ada idea, seperti yang anta tengok, ana perlukan sokongan dari semua peringkat pengguna, peruncit dan pengusaha. Mereka ini semua adalah pendorong untuk ana berjuang ekonomi ummah."

Tayyib : "Ana akan berjuang bersama anta, boleh?" 

Akhi : "Alhamdulillah takbir...." 

Perbualan antara Akhi dan sahabat lama. Catatan : Akhi Zakaria Al Haj. 5 Oktober 2019

Sila share moral untuk Buy Muslim First dan Jihad ekonomi ummah 

#viralalkisahsebuahperjuangan Taybahhalalbarakah KO-MTM pencetus MTM Mart

https://m.facebook.com/story.php?story_fbid=2441759072527063&id=100000789816987

#info #link #facebook #kisah #muslim

No comments:

Post a Comment

Featured post

Alamat Bengkel Kereta Melayu Islam / Bumiputera seluruh Malaysia

Alamat Bengkel Kereta Melayu seluruh Malaysia! Baca alamat sampai habis dan ada link download disediakan! Jika ada maklumat tambahan al...