Gagasan Malaysia Baharu 13 Mei 2018

Imagine Dragons - Mad World (Lyrics + Terjemahan)

Thursday 24 December 2020

TIADA LAGI ULAMA SEBERANI...

Why Muslims DON'T celebrate Christmas? Ahmed Deedat Explains!


Should Muslims don't and MUSTN'T celebrate Christmas? What does the Quran and Bible say about Christmas - the birthdate of Jesus Christ? Find a quick answer to this age old question!

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------

TIADA LAGI ULAMA SEBERANI HAMKA

NORMAN RADZUAN

Bukan saya racist tapi maaf agama ku melarangnya 

UCAPAN KRISMAS & PERKAHWINAN MURTAD

Sejak sekian lama dalam penulisan saya sangat kritis melawan sikap perkauman yang dimainkan oleh parti-parti politik. Sejak dari alam persekolahan sehingga sekarang, saya sudah terbiasa dengan kehidupan kepelbagaian kaum di mana agama saya mengajar menghormati agama-agama yang lain.

Apatah lagi apabila berhijrah ke Sabah. Keluarga sebelah isteri ada yang beragama Kristian dan Budhist. Kami boleh hidup bersama dalam suasana saling hormat menghormati. Namun dalam keterbukaan beragama saya ada batasannya. Diharap saudara mara ku yang bukan Muslim memahaminya.

Seperti hari Krismas menjelang tiba bukan saya tidak mahu meraikan atau mengucapkannya. Ikuti kisah ini mengapa saya tidak dapat meraikan bersama hari Krismas bersama kalian.

Berhubung perayaan hari Krismas atau Tahun Baru Masehi yang hampir tiba. Inilah yang dimaksud, TOLERANSI BERAGAMA. Indahnya saling ingat dan mengingatkan.Menjelang Perayaan Krismas..

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Daripada Ibn Umar, Nabi s.a.w. bersabda : "Sesiapa yang menyerupai satu kaum, maka dia termasuk dari kalangan mereka" (Riwayat Abu Daud : 4031)

https://www.facebook.com/155056204544957/posts/3815488811834993/

------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Muslim: Bagaimana sambutan Hari Krismas mu?

David: Baik, tapi kau tidak mengucapkan selamat Hari Krismas padaku.?

Muslim: Tidak, agama kami menghargai toleransi antara agama, termasuk agamamu. Tapi urusan ini, agama saya melarangnya.!

David: Tapi kenapa..? Bukankah hanya sekadar kata-kata...?

Muslim: Benar....Saya menjadi muslim pun kerana hanya sekadar kata-kata iaitu mengucapkan dua kalimat syahadat. Saya halal menggauli isteri saya pun kerana hanya sekadar kata-kata iaitu akad nikah dan Isteri saya yang ketika ini sedang halal saya gauli pun boleh kembali menjadi haram atau zina jika saya mengucapkan kata talak atau cerai padahal hanya sekadar kata-kata.

David: Tapi teman-teman muslimku yang lain mengucapkannya padaku..?

Muslim: Ooh... mungkin mereka belum faham dan mengerti. Oh ya, bolehkah kau mengucapkan dua kalimat syahadat David?

David: Oh tidak, saya tidak boleh... Itu akan mengganggu keimananku..!

Muslim: Kenapa? Bukankah hanya kata-kata toleransi saja? Sila ucapkanlah..!!

David: Ok ok.. sekarang saya paham dan mengerti..

Inilah yang menyebabkan Buya Hamka memilih untuk meletak jawatan daripada Jabatan Dunia, sebagai Ketua MUI iaitu Majlis Ugama Indonesia ketika didesak oleh pemerintah untuk ucapan Selamat Hari Krismas.

Meskipun anggapan, hanya berupa kata-kata keakraban atau sekadar toleransi. Namun di sisi Allah, nilainya menunjukkan kerendahan Akidah. 'Lakum diinukum, waliyadiin'...Untukmu Agamamu dan Untukku Agamaku.

Buya Hamka namanya cukup besar di rantau Asia Tenggara ini. Adakah kerana beliau terlalu hebat ilmunya? Ya pastinya ilmunya hebat kerana itu beliau diangkat menjadi Ulama tetapi dalam masa sama tentulah ramai juga yang sehebat ilmu Hamka.

Hebatnya Hamka dari kacamata saya hasil pembacaan buku dan fikirannya, beliau tidak menjual ilmunya untuk kesenangan dunia. Beliau sanggup terpenjara kerana menjaga akidah dan prinsipnya sepertimana dilakukan oleh Ulama-ulama dan Imam-imam sebelum ini.

Beliau sanggup meletak jawatan dan menolak jawatan yang hebat demi prinsip menjaga kehormatan agamanya.... beliau berilmu dan bijak menghuraikan ilmunya dengan adil. Bukan sahaja ilmu untuk akhirat tetapi ilmu duniawi dan perlu diakui beliau adalah intelektual agama sepertimana dapat kita lihat pada tubuh Sheikh Dr Yusuf Qardawi.

Yang lebih penting dari itu Hamka tidak pernah menjual agamanya untuk menduduki jawatan dunia. Apa dikata dikotakan dan bukan untuk tujuan politik atau kepentingan peribadi.

Ketegasan Hamka akhirnya merendahkan kegoan Presiden Sokoerno apabila mengirimkan surat kepadanya untuk disolatkan jenazahnya jika dia meninggal dunia. Sokoerno tahu Hamka itu seorang yang benar walaupun dia penjarakan Hamka.

Itulah membezakan Hamka dgn Ulama-ulama yang lain. Ada Ulama gayanya seperti Sufi tetapi tidak berani menegur pemerintah apatah lagi bila diberi jawatan sebagai Menteri. Ada Mufti yang berilmu tetapi tidak berlaku adil dalam beberapa hujahan.

------------------------------------------------------------------------------------------------------------


Is Wishing Merry Christmas or taking part in the Celebration of Christmas Permissible? – Dr Zakir



What People don't realize that when you are wishing MERRY CHRISTMAS, You are AGREEING that Jesus Christ was born on the 25th of December and you area areeing that he is the begotten son of God.... Na'uzubillah which is SHIRK

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Meraikan & Mengucapkan Perayaan Non-Muslim?

Ada orang tanya saya di DM :

Assalamualaikum ustaz, kalau agama Kristian sambut Christmas sebab mereka anggap hari kelahiran Jesus (sebagai tuhan) but kalau sambut as our prophet?

Ini jawapan saya:

Waalaikumsalam Warahmatullahi Wabarakatuh.

Masalahnya Nabi Isa tak lahir 25 December. Nabi Isa lahir musim panas, bukan musim sejuk, ini menurut Bible. Jadi 25 December ni meraikan apa? Ini lebih tepat meraikan hari kelahiran tuhan Pagan. 

Oleh itu, menyambut Krismas ini isu aqidah. Peliharalah aqidah dan ikutlah sunnah dengan gigitan gigi geraham.

Barakallahufeekum.


--------------------------------------------------------------------------------------------------------


Santa Klaus Sebenar Di Dalam Bible


Sheik Abdullah Hakim Quick menerangkan tentang siapakah sebenarnya Santa Klaus dari penulisan purba negara-negara Kutub Utara dan dari Bible sendiri.
Jangan lupa untuk ‘Subscribe’ channel dan ‘Like’ video ini.
Support Fakir Ilmu di Facebook: https://www.facebook.com/fakirilmuIslam
Support Fakir Ilmu di Youtube: https://www.youtube.com/c/FakirIlmu

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------


PESANAN IMAM SYAFE'I

Nanti di Akhir zaman akan banyak ulama yang membingungkan, sukar dikenal yang mana ulama Warisatul Anbiya' dan mana ulama yang menyesatkan :

MAKA IMAM SYAFE'I, BERPESAN :

"Carilah ulama yang paling dibenci oleh orang kafir dan munafik, dan jadikanlah ia sebagai ulama yang diikuti dan jauhilah ulama yang bersekongkol dengan orang kafir dan munafik"

----------------------------------------------------------------------------------------------------------


"Para Ulama Salaf terdahulu, mereka lari menjauh dari pintu penguasa, sedang penguasa itulah yang kerap mendatangi mereka.

Adapun hari ini, banyak ualam yang ramai-ramai mendatangi pintu penguasa, sedangkan penguasanya justru lari menghindar dari mereka".

(Ibnu Abdil Bar, Jami'ul bayanil ilmi wa fadhlihi, no 597)

No comments:

Post a Comment

Featured post

Alamat Bengkel Kereta Melayu Islam / Bumiputera seluruh Malaysia

Alamat Bengkel Kereta Melayu seluruh Malaysia! Baca alamat sampai habis dan ada link download disediakan! Jika ada maklumat tambahan al...