Seperti yang aku dah agak, mereka nak tau apa yang trigger aku buat group itu dan menyerang LHDN secara terbuka. Aku pun ceritalah siapa aku. Aku buat apa. Kenapa aku triggered. Diorang mula-mula ingat sebab aku punya personal interest, mereka silap. Siapa yang follow aku tau, rujuk sini :
https://aliph.my/kenapa-aku-lawan-lhdn/
Masa aku cerita aku duduk Australia 10 tahun. Diorang tanya pasal pengalaman cukai di Australia. Aku pun ceritalah macam yang pernah aku cerita dulu. Rujuk sini :
https://aliph.my/kalau-aku-pelari-cukai-aku-pun-tak-berani-cuit-lhdn/
Aku ulang berkali-kali semalam, kutip cukai adalah haram dan kezaliman. Dibenarkan kerana maslahah. Aku bukan pembenci cukai, aku sosialis, aku percaya cukai boleh tolong orang miskin, boleh tolong negara. Tapi, mestilah dibelanjakan dengan betul dan diambil dengan cara yang betul. Aku menggariskan prinsip ini dari awal perbincangan sampai penutup.
Keadaan sedikit tegang apabila Dr. Hazlina nak jadi peguam dalam court pula dalam perbincangan. Dia bersikap sangat defensive apabila nak mempertahankan polisi-polisi dan sop-sop sampah LHDN yang kami kritik, seolah-olah pihak kami berbohong. Yang lebih teruk, dia boleh tanya peguam yang ikut aku tu chambering ke? Since dia bertubuh kecil dan comel. Tapi wajarkah bersikap provokatif sebegitu?
Persoalan :
1. Kalau dia chambering pun apa masalah kau nak tiba-tiba tanya orang macam tu?
2. Dia bukan chambering dan dia running his own firm, bukan makan gaji dengan LHDN macam Dr. Hazlina. Dia buat business. Dia jauh lebih faham tentang orang business nak banding dengan Dr. Hazlina.
Aku dengar peguam itu agak terguris dan akan mengambil tindakan. Aku dah cakap, aku bawa fighter. Bukan bawa loser. Lawanlah korang sesama lawyer!
Orang undang-undang tetap berperangai seperti orang undang-undang. Seakan-akan dia berfikir “I am the law!” Dengan aku, dia silap. Pandangan aku, adalah pandangan aku. Aku akan ajar cara nak faham pandangan aku.
Sahabat aku, Nik Izwan suruh Dr. Hazlina hantar surat pakai pos biasa dan cuba track since isu pos biasa yang dipertikaikan. Kami bagitau kami tak terima, terima lambat, dia macam tak boleh terima kenyataan itu. Jadi, Nik suruh dia sendiri pos sesama diorang dan track bila sampai. Tapi dia macam tak faham. Nasiblah Abe Sukri faham. Harap diorang buatlah.
Aku macam biasalah, aku tetap dengan pendirian orang makan gaji takkan faham apa usahawan macam kami lalui. Dr. Hazlina masuk lagi. Dia kata, aku ingat dia duduk dalam gua, tak ada saudara mara berniaga ke?
Nampak? Argument cliche orang LHDN. Inilah mentaliti standard orang LHDN. Dr. Hazlina salah seorang daripadanya. Mereka ini perasan mereka faham kita. Walhal mereka tak faham. Kalau semua orang jadi saudara mara dia, tak adalah group ini wujud. Apa masalah, kita call je saudara kita yang nama Dr. Hazlina tu. Siapa sini saudara dia? Tolong adjust! ;p
Jadi aku terpaksa bagi 2 jawapan mudah dan logik.
1. Resign. Then buat business. Hire 10 people. Then tell me later.
2. Aku bagi analogi ibu melahirkan anak. Mak aku selalu kasitau, yang tak ada siapa boleh faham rasa sakit tu. Aku tanya Puan Umi, dia setuju. Macam itulah aku. Aku kata aku faham mak aku lahirkan aku sakit. Aku hargai. Mak aku still kata aku tak faham. Begitulah keadaan usahawan, orang LHDN yang setiap bulan ada gaji tetap, tak ada tanggungjawab perut pekerja, hujung tahun dapat bonus, takkan faham kami walaupun mereka telah cuba faham. Hatta, kami sesama kami pun tak boleh komen lebih orang lain dalam industri lain. Kalau faham, tak adalah diorang macam orang kebulur datang sergah dan paksa kita!
Yang melucukan. Dr. Hazlina bagitahu dia tak ada Facebook. So, benarlah memang dia duduk dalam gua. Dalam gua memang tak ada Facebook. Itu sebab dia tak faham apa jadi dekat page FB LHDN yang hanya penuh maki hamun dan rasa tak puas hati pembayar cukai. Dia asyik cakap masalah kebejatan LHDN adalah isolated cases. Walhal ia maaruf! Ia NORM! Bukan aku je cakap, ramai lagi cakap. Pada aku, ia NORM yang perangai orang LHDN teruk!
Apabila Nik Izwan menyebut tentang LHDN patut ada penasihat syariah. Pun, Dr. Hazlina itu macam melantun juga dan bertanya,
“kenapa LHDN kena ada penasihat syariah?”
Nampak tak, orang undang-undang dunia, sensitif bila dengar syariah. Kenalah explain lagi, ia hanyalah lontaran persoalan. Kalau tak siapa yang kawal perbuatan halal haram, maslahah mafsadah. Penalti setinggi 45% ulama’ mana benarkan? Mestilah kena ada guideline syariah kalau nak claim kutip cukai itu harus. Hukum asal cukai ni kan haram. So nak kempen kutip cukai ni haram?
“Tidak masuk syurga, si pemungut cukai.”
Selepas itu, barulah dia kendur sikit. Ada PhD, ada kuasa, banyak pengalaman, dan ada jawatan tinggi tak menjadikan kau boleh bongkak dan memandang enteng anak muda. Aku kira, dia tak sepatutnya ada dalam meeting room semalam. Biarlah dia lawan dalam court je. Sikap dan ego sebegitu mungkin sesuai hanya di mahkamah, tetapi tidak dengan tax payer!
Aku harap dia belajar dengan Pn. Umi dan Abe Sukri cara handle orang muda dan jujur macam kami. Aku bagi sepenuh pujian kepada mereka berdua kerana dilihat sangat ikhlas, profesional, tidak defensif dan tidak provokatif. Kalau aku jadi lunak dan jinak sikit, mungkin sebab mereka berdua dan Fatin pegawai yang entertain aku. Ibarat slogan warga Indonesia ketika marah dengan Malaysia,
“Ganyang Malaysia! Selamatkan Siti Nurhaliza!”
Maka slogan aku pula,
“LHDN jahat dan zalim! Kecuali Pn. Umi, Abe Sukri dan Fatin!”
Anyway, aku telah bacakan 18 tuntutan dan aku telah syarah setiap point nya bagi mewakili group ini. Aku menunggu komitmen balas daripada memorandum yang aku bentangkan semalam.
InsyaAllah, kalau LHDN boleh bagi beberapa komitmen dalam tuntutan tersebut. Kita pun takdalah marah sangat. Betul tak?
Korang jangan risau, aku tidak boleh dibeli. Aku ada prinsip yang teguh. Aku ulang banyak kali semalam, perjuangan aku bukan untuk diri aku. Hal aku, aku settle sendiri. Ini untuk kawan-kawan aku, rakyat marhaen, orang susah, dan anak muda masa depan negara. LHDN perlu berubah!
Ingat, kita semua WIRA NEGARA!
Kita bukan PENJENAYAH!
;) https://www.facebook.com/106639804995509/posts/186270933699062/
Memorandum 18 Tuntutan Terhadap Lembaga Hasil Dalam Negeri Malaysia (LHDN)
Menuntut pihak LHDN bersikap mesra terhadap pembayar cukai di mana-mana tempat dan keadaan.
Menuntut pihak LHDN melayan pembayar cukai sebagai WIRA NEGARA bukan PENJENAYAH.
Menuntut pihak LHDN menjalan SOP secara telus dan tersusun.
Menuntut pihak LHDN menerima kritikan dan tidak berdendam terhadap rakyat.
Menuntut pihak LHDN sedar yang pihak mereka sendiri tidak maksum.
Menuntut pihak LHDN mempunyai sifat manusiawi (sympathy) dan insani (empathy)
Menuntut pihak LHDN melahirkan pegawai yang punya nilai timbang rasa dan akal budi yang tinggi.
Menuntut pihak LHDN memahami B40, M40, usahawan SME dan startup dan denyut nadi rakyat.
Menuntut pihak LHDN menggunakan ruang budi bicara seluas mungkin untuk membantu rakyat marhaen.
Menuntut pihak LHDN tidak mengambil kesempatan terhadap mereka yang jahil (ignorance) tentang cukai dengan memanipulasikan keadaan mereka dan menindas mereka demi mengejar KPI dan bonus.
Menuntut pihak LHDN berhenti menyalahgunakan ruang kuasa dan akta untuk mengugut dan mengancam pembayar cukai.
Menuntut pihak LHDN bersikap adil dengan usahawan SME dan startup tempatan dengan konglomerat kapitalis dari dalam dan luar negara.
- Menuntut pihak LHDN mewujudkan budaya mendidik dan dandanan (grooming) terhadap usahawan-usahawan baru. Bukan budaya sergah dan paksa.
- Menuntut pihak LHDN bersikap terbuka terhadap laporan mengenai pihak mereka sendiri dan melaporkan tindakan yang dikenakan secara rasmi kepada pengadu.
- Menuntut pihak LHDN melantik badan bebas yang mewakili rakyat untuk menjaga integriti dan polisi dalam LHDN.
- Menuntut LHDN melantik penasihat Syariah yang akan menjaga kemaslahatan dan kemudharatan rakyat dan negara.
- Menuntut pihak LHDN sedar yang penalti setinggi 45% adalah haram, jahat dan menindas pembayar cukai. Bahkan jauh lebih tinggi dan hina daripada Ah Long tidak berlesen.
- Menuntut pihak LHDN bersikap adil dalam berurusan dengan rakyat marhaen sebagai contoh, apabila diminta dokumen daripada pihak rakyat, kami diberi tempoh 7 hari. Pihak LHDN boleh reply lebih 3 bulan.
No comments:
Post a Comment