Imagine Dragons - Mad World (Lyrics + Terjemahan)

Gagasan Malaysia Baharu 13 Mei 2018

Friday 6 January 2023

26 DISEMBER 1969 SAAT-SAAT TERAKHIR DI PENGHUJUNG USIA MAT KILAU

Arkib : 05 April 2020


Saat-saat terakhir di penghujung usia Mat Kilau

"Pertemuan Antara Mat Kilau dengan Dato' Bahaman"

Pada hari Jumaat, 26 Disember 1969, Mat Kilau telah pergi ke masjid di Kampung Masjid untuk bersembahyang Jumaat. Selepas sembahyang, Mat Kilau membaca Quran seketika (tidak dapat dipastikan surah apa) dan kemudiannya arwah mengisytiharkan dirinya sebagai Mat Kilau.

Setelah pengumuman, Mat Kilau dibawa pulang ke rumahnya semula di Batu 5 Jalan Gambang, Kuantan. Ketika itu, kedengaran pula di Peramu, Kuantan ada seorang tua yang bergelar Tok Guru Peramu. Ketika itu menantu yang juga adalah Murid Mat Kilau (Haji Abu Bakar) bertanya siapakah sebenarnya gerangan Tok Guru Peramu itu. 

Mat Kilau menjawab itu "Orang Hanyut". Maksud sebenar Mat Kilau Orang Hanyut adalah "Orang dari Hulu Semantan yang ke Hilir Ke Kuantan". Bermakna Tok Guru Peramu adalah Dato' Bahaman. Mat Kilau meminta Haji Abu Bakar menemaninya ke Rumah Tok Guru Peramu @ Dato' Bahaman. 

Haji Abu Bakar pun pergi bersama Mat Kilau berjumpa Tok Guru Peramu. Apabila sampai sahaja di hadapan rumah Tok Guru Peramu, tiba-tiba Tok Guru Peramu Peramu menuding jarinya ke arah Mat Kilau dengan mengatakan Mat Kilau 'orang jahat mulut' yang bermaksud Mat Kilau telah membuka rahsia dirinya.

Selepas itu mereka berdua berpelukan dengan begitu erat untuk beberapa seketika. Pelukan itu jelas adalah pelukan yang siapa memandangnya juga akan merasa sebak. Kerana Tok Guru Peramu tahu Mat Kilau akan menemui ajal tidak lama lagi. 

Mereka berdua tahu akan petanda ajal, kerana mereka bersama bersumpah bersama sahabat perjuangan yang lain dan pantang Sumpah Para Pahlawan itu adalah dilarang mendedahkan identiti sebenar mereka, sepertimana yang dilakukan Mat Kilau kerana telah mengisytiharkan dirinya sebagai Mat Kilau Anak Tok Gajah

Jika seorang pahlawan yang engkar dan melanggar sumpah itu, maka pahlawan itu akan menemui ajalnya dalam masa yang terdekat iaitu dalam beberapa hari. Ini mungkin kedengaran mengarut bagi yang tidak percaya, akan tetapi terpulang kepada diri anda masing-masing. Tidak ada paksaan kepada anda untuk percayakannya. 

Sebelum Mat Kilau datang berjumpa Tok Guru Peramu, Tok Guru Peramu pernah berkata, 

"Kalau Mat Kilau hidup dia tak selamat  dan kalau selamat dia tak hidup"

Ada juga beberapa orang yang bertandang ke rumah Tok Guru Peramu yang bertanyakan soal Mat Kilau. Jawapan Tok Guru Peramu lain-lain tetapi maksudnya tetap berkaitan ajal, seperti "Agaknya Mat Kilau itu nak pendek umur." 

Semasa Mat Kilau muncul dan belum isytiharkan dirinya, Mat Kilau masih sihat dan boleh berjalan seperti biasa. Tetapi selepas saja pengakuan itu dibuat, Mat Kilau jatuh sakit. Kakinya bengkak dan mulutnya menjadi herot dan senget. (Mungkin Mat Kilau telah dapat petanda besar mengenai ajalnya). Ilmu Allah itu luas. 

Ada satu lagi kisah pada akhir hayat Mat Kilau berjumpa dengan beberapa orang. Orang itu adalah Mat Kelubi. Walaupun mengikut cerita sebenarnya, Mat Kelubi telah mati ditembak dan dipenggal kepalanya di sungai. Akan tetapi Mat Kelubi tetap hadir menziarahi Mat Kilau. Orangnya kecil sahaja tidak sampai 5 kaki. 

Selain itu, menurut menantu Mat Kilau iaitu Haji Abu Bakar, pada suatu malam seorang yang tidak dikenali diiringi oleh dua orang yang lengkap berpakaian seperti hulubalang zaman dahulu telah datang menziarahi Mat Kilau. 

Pada waktu itu, Haji Abu Bakar agak letih. Orang itu mengucapkan terima kasih kepada Haji Abu Bakar kerana telah menjaga Mat Kilau. Mereka meminta izin untuk pulang dan terus ghaib dari pandangan mata kasar.

Sekian.

Sumber : Perkongsian daripada WhatsApp Sejarah Dunia 🇲🇾 https://chat.whatsapp.com/FcsCeBrJhB951tIj2ihHsz

----------------------------------

Arkib : 06 Julai 2022


Wajah lelaki yang dikatakan Mat Kilau setelah muncul kembali pada tahun 1969

TRIVIA TOKOH : KEMUNCULAN SEMULA “MAT KILAU” DI TANAH MELAYU

Foto Mat Kilau selepas kemunculan semula pada Disember 1969. Foto dirakamkan oleh jurufoto, Allahyarham Haji Wan Musa Wan Omar di Kuantan, Pahang. Sejurus kemunculan seorang lelaki yang mendakwa dirinya Mat Kilau, Kerajaan Pahang menubuhkan  Jawatankuasa Menyiasat Munculnya Mat Kilau pada 8 Januari 1970.  
 
Jawatankuasa itu kemudian mengisytiharkan lelaki itu ialah Mat Kilau.  Selepas kemunculannya, lelaki berkenaan kemudian menghembuskan nafasnya yang terakhir. Menurut anak jurufoto berkenaan, Wan Rafiqah Wan Musa foto itu diambil ayah mereka ketika mengusahakan BP Foto di Kuantan. 
 
Di belakang foto berkenaan tercatat nota bertulis tangan kemunculan semula Mat Kilau dan tarikh beliau meninggalkan dunia buat selama-lamanya, iaitu pada 16 Ogos 1970 bersamaan 14 Jamadilawal 1390 H. 

Al- Fatihah

Sumber : Pertiwi & Prof. Dr. Zainur Rashid Zainuddin

#TriviaTokohBraderFilem


----------------------------------

Arkib : 08 Ogos 2022 

Lokasi persembunyian, anak isteri dan sebab Mat Kilau tukar nama

DALAM wawancara pertama selepas kemunculan semula Mat Kilau, beliau mendedahkan pelbagai kisah sepanjang persembunyiannya.

Tempoh lebih tujuh dekad bukan sekejap. Dalam tempoh tersebut, Tanah Melayu sendiri melalui pelbagai peristiwa bersejarah. Dari pemerintahan British, kemasukan tentera Jepun, 14 hari pemerintahan komunis, darurat, penubuhan Malayan Union, kemerdekaan sehingga nama Tanah Melayu ditukar kepada Malaysia.

Menurut Mat Kilau, selepas diusir Hugh Clifford, beliau merantau sehingga ke Kampung Penar dan Kampung Jambu di Pattani, Thailand, menjadi guru silat di sana. Beliau kemudiannya berpindah ke Kelantan selama tiga tahun dan ke Kampung Pasir Nering, Kuala Berang, Terengganu selama tujuh tahun. Di Terengganu, beliau tinggal bersama ayahnya, Imam Rasu atau lebih dikenali sebagai Tok Gajah.

Ayah meninggal dunia di hadapan mata Aki di Pasir Nering. Aki kemudiannya membuat keputusan untuk ke Pahang,” kata Mat Kilau kepada dua wartawan Utusan Malaysia yang mewawancaranya, Nordin Mohammad dan Haji Alang Ahmad.

Janji dengan Sultan

Mat Kilau tinggal di Kampung Tanjung Medang, Pekan Pahang sehingga berlakunya banjir besar di negeri itu pada 1926. Kemudian, atas titah Almarhum Sultan Abdullah, beliau berpindah ke Kampung Batu Lima, Jalan Maran, Kuantan pada 1927. 

Dalam pertemuannya bersama Menteri Besar Pahang ketika itu, Tan Sri Yahya Mohd. Seh dan beberapa ahli sejarah, tiga hari selepas mendedahkan identiti di Kampung Pulau Tawar, Mat Kilau mendedahkan punca beliau menyembunyikan diri.

Kata beliau, persembunyian itu merupakan janji antara dirinya dengan Sultan Abdullah yang turut menitahkan supaya beliau menukar nama kepada Mat Siam. Ini kerana Mat Kilau telah menjadi buruan British selepas melakukan pemberontakan bersama beberapa rakan yang lain. 


Pahlawan Mat Kilau (tengah) ditemu bual ketika muncul di Kampung Kedondong, Pulau Tawar, Jerantut, Pahang pada 26 Disember 1969. Usia beliau ketika itu kira-kira 122 tahun

KERATAN laporan Utusan Malaysia tentang kemunculan semua Mat Kilau pada 29 Disember 1969. Hubungi Pusat Maklumat dan Arkib Media Mulia Sdn. Bhd. untuk maklumat berkenaan laporan terdahulu Utusan Malaysia. Hubungi 03-74556428 atau emel infocenter@mediamulia.com.my.

Bilangan isteri dan anak-anak

Di Kampung Batu Lima, Mat Kilau telah berkahwin dengan Che Ajrah Abu Bakar dan mempunyai enam orang anak. Sebelum persembunyiannya, Mat Kilau berkahwin dengan Yang Shik Daud dan dikurniakan empat orang anak. Dua anak daripada perkahwinan pertamanya, Omar dan Khadijah masih hidup pada 1969.

Pada tahun itu juga, semua adik-beradiknya seramai empat orang telah meninggal dunia. 

Dua wartawan Utusan Malaysia itu juga berjaya menemui dan menemu bual Che Ajrah. Menurut Che Ajrah, dia bertemu dengan Mat Kilau yang ketika itu menggunakan nama Mat Siam di rumah saudaranya di Kampung Batu Lima. Mat Kilau menumpang di sana. 

Dengan perantaraan saudara-mara sebelah saya, kami telah mendirikan rumah tangga dan mendapat enam orang anak,” kata Che Ajrah.

Anak sendiri tidak tahu Mat Siam itu Mat Kilau

Dalam satu laporan pada 30 Disember 1969, dua orang anak Mat Kilau dalam perkahwinan dengan Che Ajrah berkata mereka terkejut apabila mendapat tahu ayahnya yang dikenali sebagai Mat Siam itu sebenarnya pahlawan terbilang.

Anak sulungnya, Minah dan anak bongsunya, Abu Bakar berkata, ayahnya tidak pernah bercerita bahawa dia sebenarnya Mat Kilau, pahlawan Pahang yang masyhur kerana keberaniannya menentang British.

Kami tidak pernah percaya cerita-cerita ayah mengenai perjuangan pahlawan-pahlawan zaman dahulu kerana kami menganggap ayah sudah nyanyuk,” kata Abu Bakar.

Dalam laporan berasingan pada 31 Disember 1969, cucu Mat Kilau yang tidak dinamakan berkata, dia mendapat ilham untuk mencari Mat Kilau selepas didatangi moyangnya, Tok Gajah dalam mimpi. Dalam mimpi itu, Tok Gajah yang menyuruhnya mencari Mat Kilau.

Anak Mat Kilau, Omar pula bercerita, sebuah busut timbul di bawah tangga rumahnya sejak 30 tahun sebelum itu. Katanya, dia cuba membuang busut itu sebanyak 20 kali tetapi ia tetap tumbuh kembali.

Setelah rumah lama diruntuhkan dan dibuat rumah baharu yang bersimen, busut itu tumbuh lagi, bersetentang di bawah tangga naik ke loteng,” katanya. Dia kemudiannya didatangi seorang tua berjubah hijau dalam mimpinya, yang meminta supaya tidak mengusik busut tersebut kerana ia tidak meminta makan dan ia akan membawa rahmat.

Omar juga berkata, dia tidak pernah mengesyaki bahawa Mat Siam yang dia kenali selama ini ialah ayahnya sendiri, iaitu Mat Kilau. – RELEVAN

https://www.facebook.com/story.php?story_fbid=pfbid02cB39uiUEtCFVxFmeC7u5YoYeacmWa9sN8jhAYnv1VFHxRRyjNWJJKGgFzkgUHk1dl&id=100063886173763

"Orang Melayu tak akan mulia hanya dengan adat, budaya dan kesultanan, tetapi kita mulia dengan agama dan Allah. Untuk kekal mulia carilah Allah." #MatKilau

https://t.me/zainurrashid

https://www.facebook.com/155707591143880/posts/pfbid02P6LURSBUZVgTUXSPZQvExQDESUANATu2p8aQt4ZNnxvR1mqcZbtPuTHv7hK3hMRcl/

Pautan artikel lain yang berkaitan :-

MAT KILAU KEBANGKITAN PAHLAWAN

https://normanhafizi.blogspot.com/2023/01/mat-kilau-kebangkitan-pahlawan.html

No comments:

Post a Comment

Featured post

Alamat Bengkel Kereta Melayu Islam / Bumiputera seluruh Malaysia

Alamat Bengkel Kereta Melayu seluruh Malaysia! Baca alamat sampai habis dan ada link download disediakan! Jika ada maklumat tambahan al...