Imagine Dragons - Mad World (Lyrics + Terjemahan)

Gagasan Malaysia Baharu 13 Mei 2018

Sunday 27 October 2013

Ikon baharu wayang kulit

MINAT mendalam terhadap seni penciptaan watak dan wayang kulit mendorong Chuo Yuan Ping,40, menggabungkan tradisi watak wayang kulit dengan elemen filem sains fiksyen Star Wars.

Menurut beliau, di peringkat awal penghasilan dua watak utama tersebut iaitu Sangkala Vadeh dan Perantau Langit, terdapat beberapa kesilapan dari segi elemen yang diterapkan terhadap konsep patung tersebut.

"Selepas dihasilkan, beberapa perbezaan dikesan seperti bentuk patung yang dihasilkan lebih merujuk kepada watak wayang kulit Siam,

"Kemudian, saya terus merujuk kepada Perbadanan Kraftangan Malaysia dan di situ saya membeli sebuah buku berkenaan wayang kulit Malaysia yang ditulis oleh Muhammad Dain Othman atau Pak Dain sendiri,".

Menurut beliau, peranan rakannya, Teh Take Huat banyak membantu beliau dalam menyiapkan perincian watak Peperangan Bintang.

"Ketika itu, kebanyakan syarikat pencetakan menolak permintaan kami, namun seorang rakan bersetuju untuk membantu mencetak watak-watak tersebut menggunakan kepingan plastik di kilang miliknya.

"Rekaan tersebut dipotong menggunakan laser, watak Sangkala Vadeh sahaja mengambil masa hampir lima jam untuk dihasilkan," katanya kepada S2.

Pada tahun 2007, patung Sangkala Vadeh dan Perantau Langit dibawa ke beberapa pameran sekitar ibu negara.

Patung hasil ciptaan Yuan Ping dan Take Huat tersebut mendapat sambutan positif pelbagai pihak dan dijual pada harga yang sangat tinggi.

"Selepas patung tersebut dijual, saya mula mencari idea untuk mementaskan sebuah persembahan wayang kulit versi Star Wars dan mula mencari dalang yang sanggup mempersembahkan idea tersebut,"

"Saya berasa terharu apabila dihubungi sendiri oleh Pak Dain yang menyatakan hasratnya untuk melihat rekaan patung tersebut," katanya.

Rekaan patung tersebut kemudiannya dibawa ke Kelantan di mana Pak Dain bersama pengukirnya menambah beberapa aspek terhadap patung tersebut dan kemudiannya dihasilkan secara manual oleh pengukir.

"Cabaran yang dihadapi adalah dalam mencari keseimbangan dalam gabungan elemen Barat dan wayang kulit Malaysia. Antaranya ketika penghasilan watak R2 , wajah Perantau Langit dan Sangkala Vedeh.

"Ketika ini, khidmat Pak Dain dan para pengukir sebagai orang yang lebih arif ditagih dalam menyempurnakan rekaan patung tersebut," katanya.

Peperangan Bintang bukan sahaja mendapat sokongan daripada Kelab Peminat Star Wars Malaysia (SWMFC), malahan turut mendapat persetujuan Lucas Film untuk dipersembahkan kepada umum.

"Ini adalah tugas saya untuk memartabatkan seni, budaya dan tradisi yang kian dikikis kemodenan," katanya.

Artikel Penuh: http://www.utusan.com.my/utusan/Rencana/20131026/re_05/Ikon-baharu-wayang-kulit#ixzz2ivdXmPRz
© Utusan Melayu (M) Bhd 

No comments:

Post a Comment

Featured post

Alamat Bengkel Kereta Melayu Islam / Bumiputera seluruh Malaysia

Alamat Bengkel Kereta Melayu seluruh Malaysia! Baca alamat sampai habis dan ada link download disediakan! Jika ada maklumat tambahan al...