Imagine Dragons - Mad World (Lyrics + Terjemahan)

Gagasan Malaysia Baharu 13 Mei 2018

Saturday 23 November 2013

Krisis akhlak remaja

Oleh JUANI MUNIR ABU BAKAR




BARU-BARU ini negara dikejutkan dengan berita seorang remaja lelaki yang dikatakan hilang selepas memasuki banglo terbiar dikenali sebagai Villa Nabila di Johor Bahru.

Namun sehari kemudian, remaja lelaki itu ditemui selepas dia dikatakan tidur di rumah rakan sepanjang tempoh berita kehilangannya.

Sedangkan satu negara kecoh mengenai berita kehilangannya itu dan kononnya telah mencetuskan seribu satu misteri sehingga menyebabkan timbul pelbagai dakwaan termasuk gangguan makhluk halus.

Kisah remaja itu merupakan antara puluhan kes pernah dilaporkan di muka dada akhbar, akhirnya menjadi kebimbangan kepada ibubapa dalam mendepani anak-anak mereka berusia muda.

Mengapa isu remaja lari dari rumah, mengikut kekasih dan seumpamanya berleluasa sejak kebelakangan ini? Adakah berpunca daripada kurangnya didikan dan kasih sayang oleh ibu bapa?

Menurut pembimbing motivasi, Fatimah Syarha Mohd. Noordin remaja merupakan kelompok yang kompleks apabila aktiviti hormon selalu berubah menyebabkan mereka kadang-kala berasa kurang tenteram, bergolak, tidak teratur dan kusut.

Terang Fatimah Syarha, ada kalanya mereka mudah difahami, tetapi kalang-kala tingkah laku mereka sukar difahami. Malah terdapat juga menjadi sukar diramal dan suka berahsia, pergi ke tempat sunyi sebegitu merupakan salah satu tingkah laku mereka sukar diramal.

Beliau berkata, tingkah laku itu mungkin menggambarkan wujud hasrat yang tersimpan seperti:

Mahu dirinya diterima rakan sebaya.

Memerlukan disayangi dan dihargai.

Sukakan suasana tersendiri.

€œOleh demikian, sikap ibubapa sangat penting dalam fasa remaja ini. Jangan sesekali mengeluarkan kata-kata menyebabkan remaja berasakan dirinya tidak berguna, dihalau pergi dan dikatakan `menyemakkan€™ mata ibubapa andai dia berada di rumah.

€œIbu bapa juga perlu membuatkan diri anaknya berasa diambil berat. Ditanya ke mana perginya, makan minumnya, atau tempat tidurnya. Apatah lagi ini zaman gajet. Proses pemantauan sepatutnya menjadi lebih mudah, ujar Fatimah Syarha.

Fahami Remaja

Perubahan sikap remaja bukan sahaja dipengaruhi oleh peralihan hormon mendadak, tetapi juga memberi kesan kepada perkembangan yang berlaku terhadap otak mereka kerana pemikiran diuruskan oleh bahagian itu berasaskan emosi.

Manakala bahagian otak berasaskan pemikiran rasional dan praktikal adalah proses terakhir sekali dibentuk, lengkap dan sempurna. Bahagian otak ini dinamakan prefrontal cortex.

Sehubungan itu, Fatimah Syarha mengatakan pada bahagian itu sering berlakunya pertimbangan dan penilaian yang bagus seperti mengurus, mengatur, membuat keputusan tepat dan mengawal kehendak hati.
Fatimah Syarha menambah, bahagian otak berkenaan menjadi lengkap dan berkesan apabila remaja menjangkaui usia 25 tahun. Pada saat itu pemikiran mereka menjadi lebih stabil, tenteram, teratur, dan rasional.

€œDalam fasa prefrontal cortex ini belum lengkap, ibu bapalah yang perlu bertindak sebagai kawalan kepada remaja, khususnya mereka dalam fasa ini sangat suka meniru. Ibu bapa seharusnya berkawan dan menunjukkan contoh yang baik kepada anak yang akhirnya akan meniru kewibawaan ibu bapanya.

€œRemaja sangat perlukan nasihat dan bimbingan ibu bapa dalam aspek kehidupan. Sebab itu, ibu bapa sepatutnya mengambil peluang bagi mempengaruhi remaja daripada segi nilai-nilai murni, keagamaan, isu moral serta keputusan mereka pada jangka masa panjang.

€œGolongan berkenaan perlukan pertalian erat dengan ibu bapa. Dalam masa yang sama, mereka mahu diberi kepercayaan untuk membuat keputusan, bahkan memerlukan tempat dan situasi tersendiri,รข€ jelas Fatimah Syarha.

Beliau sempat memberi satu kajian membuktikan remaja yang rapat dan mesra dengan ibubapa kurang menghadapi masalah sosial dan sukar terjerumus ke dalam aktiviti negatif.

Hal ini kerana jelas beliau, perkembangan otak yang lebih sihat dan mampu mencapai potensi sepenuhnya apabila anak-anak diajar berinteraksi dan diberi lebih ransangan seperti dipeluk, selalu bercakap, bergurau senda dan diceritakan dengan pelbagai pengalaman menyeronokkan.

€œPengalaman begini diperlukan bagi merangsang penyambungan dari satu urat saraf otak ke otot dan ke tisu lain bagi membina litaran yang berjuta-juta.

€œPokok pangkalnya ibubapa perlu muhasabah diri, bilakah kali terakhir kita memeluk anak meskipun dia sudah remaja? Pernahkah kita berkawan dan bercakap penuh minat dengannya? Jika kita tidak berubah, bagaimana mahukan sikapnya berubah.

Artikel Penuh: http://www.utusan.com.my/utusan/Bicara_Agama/20131122/ba_01/Krisis-akhlak-remaja#ixzz2m5rq1mSf
© Utusan Melayu (M) Bhd 

1 comment:

  1. Peristiwa seperti kehilangan remaja di Villa Nabila bukanlah satu kisah yang begitu kritikal. Ini adalah kerana perubahan sikap seorang remaja menuju ke alam dewasa penuh dengan masalah dan juga konflik dalam diri. Mereka tidak pandai untuk meluahkan apa yang mereka rasakan terhadap hubungan mereka kepada ibu bapa mereka. Di sinilah, ibu bapa perlu memainkan peranan dan tanggungjawab mereka untuk membentuk dan juga membimbing mereka ke jalan yang lebih baik. Lebih elok lagi, apabila mereka didekatkan kepada unsur seperti kerohanian dan juga mendalami agama. Insya Allah, amin. Apabila mereka dapat didekatkan kepada agama, perkara yang tidak sepatutnya berlaku boleh dielakkan. Tanpa bimbingan ibu bapa, dan apabila mereka terdedah banyak pergaulan sosial dengan rakan-rakan ini adalah salah satu kes dan peristiwa yang sebenarnya menunjukkan kelemahan ibu bapa dalam mendidik anak-anak. Seharusnya, pandangan daripada pembimbing motivasi dalam artikel tersebut, boleh dijadikan panduan dan teladan dalam mendidik anak-anak yang meningkat remaja.

    ReplyDelete

Featured post

Alamat Bengkel Kereta Melayu Islam / Bumiputera seluruh Malaysia

Alamat Bengkel Kereta Melayu seluruh Malaysia! Baca alamat sampai habis dan ada link download disediakan! Jika ada maklumat tambahan al...