Gagasan Malaysia Baharu 13 Mei 2018

Imagine Dragons - Mad World (Lyrics + Terjemahan)

Saturday 20 September 2014

Kisah benar Cina cuba rompak dan tipu pelanggan Melayu

Kisah benar cina cuba rompak dan tipu pelanggan melayu secara kurang ajar.
Ini adalah cerita yang sahih dan bukan rekaan.
  • 25/08/14 JAM 12.30 p.m
Saya telah menghantar cpu komputer saya jenama acer di sebuah kedai komputer Able Technology (Malim Jaya) G-5, Block Dahlia 3, Jalan Zahir 6, Taman Malim Jaya, 75200 Melaka.

Setibanya saya di situ, dia melihat cpu saya dan mencuba ketahui punca masalah cpu saya. Dia pun test test test dan test. then dia kata mungkin terbakar bahagian dalam. saya pun kata okay lah, you cek I punya cpu then bagitahu harganya berapa if okay i akan suruh you betulkan.
Then dia pun bagi sehelai kertas beserta pen untuk menulis nama dan no fun. Saya pun menulis nama dan no phone saya di situ then dia kata maybe hari rabu 27/8/14 I call you.
  • 27/8/14 Tiada panggilan
  • 2/9/14 
Saya call kedai tersebut then tidak diangkat , kemudian saya call tauke kedai tuh dia tak angkat then dia ada call saya, dia kata nanti dia lihat.
  • 3/9/14
Saya dan rakan dtg kedai tersebut. saya kata "i mahu tahu my cpu sudah siap belum" dia kata apa model, apa nama you, i pun kata acer dan nama i Iz***. dia lihat semuanya tiada . then dia minta saya resit. dia kata mana resit you, i just cakap you tiada bagi i resit, you cuma bagi i itu hari kertas kosong dan nama untuk catatan you. Then dia kata, "YOU MELAYU SALAH KEDAI".
hanya tuhan yang tahu, sakit hati ni. saya pun kata , i hantar dekat kedai ini, dan dengan you. Dia kata "you melayu salah orang, maybe kedai lain you hantar., sini memang tiada cpu you tuh"

saya dengan beraninya selongkar satu demi satu cpu di kedai tersebut.. Alangkah sedihnya bila lihat cpu saya di buka then diletakkan di bawah meja, kemudian dia kata bukan saya punya.

Saya nak buat report polis, then dia kata boleh cek cctv ada betul ke tidak itu you punya. Then dia cek, Allhamdulillah memang ada lagi rakaman tersebut dan kelihatan wajah saya bersama cpu sya.
Kemudian dia kata, "ini you kan? oooo I sudah ingat.. you punya belum siap lagi, i sudah hantar pergi servis tapi belum siap" (sedangkan cpu saya ada lagi belum dihantar)
saya kata padanya, you tak boleh buat customer begini, you suka2 kata i tiada hantar. bila dia buka buku semakan servis, ada nama saya, alangkah biadapnya nama saya dia tidak tulis tetapi dia tulis nama ayah saya dan nombor telefon saya. EN. BIN ZA**** .
Bagi mereka yang hendak pergi kedai ni or mana2 kedai make sure :
  1. Minta resit atau apa2 bukti yang barang anda ada di kedai tersebut.
  2. Sentiasa call dan pergi kedai tersebut, biar dia jemu dengan kita, then barang kita siap awal. Lagi lama barang di kedai , lagi mahal lah kadar bayaran anda dikenakan. maslah kecil nanti banyak masalah yang dia kata.
  3. Kalau ada kedai bumiputra, pergi je la, setidaknya mereka beradab tahu nama anda dan catit nama anda.bukan letak nama ayah anda.
  4. Report polis dan buat semakan rakaman cctv.
Saya bukan lah nak racist dalam kes ini, apa yang saya lihat, sebagai customer dia tidak sepatutnya layan saya sebegtu, itu hak saya , mesti saya pertahankan dan kalau boleh pergi lah kedai yang ada pekerja melayu or kedai bumiputra. Saya bukan nak hasut, tetapi itulah kenyataan , Belum tentu ramai orang bangsa dia pergi kedai kita, sedangkan kita ni berpusu2 pergi tempat dia walaupun tahu servisnya teruk. Harap bantu sebarkan, ini satu aniaya orang cina terhadap saya.
Dah habis baca panjang panjang? Takkan nak biar je? Jom click share dan kongsi supaya kita sama sama dapat bagitau kedai cina yang cuba tipu sambil merompak dengan taktik menghalau pelanggan melayu. Kalau kau share kurang kurang dapat elakkan dari Melayu kena tipu. 

Image may contain: outdoor

Ini alamat kedai penipu ni: Able Technology (Malim Jaya) G-5, Block Dahlia 3, Jalan Zahir 6, Taman Malim Jaya, 75200 Melaka.



Yang ikhlas menghasut,

-ketua pengakap-



Image may contain: screen


No automatic alt text available.

No automatic alt text available.

No comments:

Post a Comment

Featured post

Alamat Bengkel Kereta Melayu Islam / Bumiputera seluruh Malaysia

Alamat Bengkel Kereta Melayu seluruh Malaysia! Baca alamat sampai habis dan ada link download disediakan! Jika ada maklumat tambahan al...