Gagasan Malaysia Baharu 13 Mei 2018

Imagine Dragons - Mad World (Lyrics + Terjemahan)

Thursday 23 April 2015

Amuk Dan Melayu

Istilah `Amuk' tidak wujud dalam mana-mana bahasa di dunia kecuali dunia Melayu. Orang Ingggeris juga menumpang menggunakan istilah 'amuk' kerana miskinnya kosakata dalam bahasa itu. Amuk biasanya dikaitkan satu tindakan mendadak yang diluar kawalan. Biasanya diakhiri dengan tragedi yang melibatkan kehilangan nyawa, kecederaan dan kerosakan harta benda.

Walau bagaimanapun, amuk Melayu bersifat setempat dan tersendiri. Tidak berorganisasi. Tindakan spontan. Tiada sempat hendak dirancang. Tahu-tahu meletup sahaja.

Banyak lagenda amuk Melayu. Antaranya Hang Jebat dan Laksamana Bentan. Prebet Adam. 13 Mei juga dikatakan akibat daripada amukan Melayu.

Revolusi? Lagi jauh daripada perut orang Melayu. Tidak pernah wujud revolusi dalam sepanjang sejarah orang Melayu wujud di muka Bumi.

Melayu berubah memakan masa. Bagai batu yang melekuk dari titis air atap nipah. Bakarlah sentimen agama ataupun perkauman dalam jiwa orang Melayu. Kemuncaknya adalah amuk. Bukan revolusi. Bukan reformasi.



Amuk
Amat sinonim dengan
Bangsa Melayu

Banyak sumber mengatakan bangsa Melayu 
sebagai bangsa yang mempunyai 
kecenderungan untuk mengamuk

Jadi, seandainya Melayu diam, bertolak ansur dan memaafkan,
janganlah sampai kamu pijak
Melayu

No comments:

Post a Comment

Featured post

Alamat Bengkel Kereta Melayu Islam / Bumiputera seluruh Malaysia

Alamat Bengkel Kereta Melayu seluruh Malaysia! Baca alamat sampai habis dan ada link download disediakan! Jika ada maklumat tambahan al...