Arkib : 17 Jun 2020.
Fakta 1 : Hanya Rahman Talib boleh tundukkan Dong Zong.
Oleh : Annuar Ahmad
Di dalam sejarah perjuangan Dong Jiao Zong sejak ditubuhkan pada 22 Ogos 1954, hanya sekali sahaja ‘kedegilan’ mereka benar-benar bertemu ruas.
Ketika mana mereka terpaksa berdepan dengan Abdul Rahman Talib, Menteri Pelajaran pada era 1960-an.
Ketegasan Rahman Talib selaku Menteri Pelajaran dan kesetiaan Dr Aminuddin Baki selaku Pengarah Pelajaran ketika itu menyebabkan Dong Jiao Zong terpaksa mengalah.
Atas ketegasan beliau, Abdul Rahman Talib berjaya mempengaruhi lebih separuh sekolah menengah persendirian Cina (SMPC) untuk masuk ke dalam sistem pendidikan negara menjadi sekolah Menengah Jenis Kebangsaan (SMJK). Sesuatu yang ‘mustahil’ dilakukan oleh Menteri Pelajaran hari ini.
Walaupun ditentang hebat oleh Dong Zong , beliau telah berjaya melakukan usaha itu demi pendidikan negara. Beliau menggunakan kekuatan politik untuk kebaikan negara.
Di era beliau jugalah dokumen Laporan Rahman Talib berjaya dihasilkan untuk memperkukuhkan lagi Laporan Pelajaran Razak 1956 yang dibuat agak ‘tergesa-gesa’ kerana persiapan untuk mencapai kemerdekaan pada 1957. Laporan Pelajaran Rahman Talib mendapat tentangan kuat dari Dong Zong.
Abdul Rahman Talib juga dengan tegas telah berjaya mewujudkan Akta Pelajaran 1961 yang mampu mengawal selia sekolah vernakular.
Akta Pelajaran ini menjadi kemuncak konflik beliau dengan Dong Zong kerana di bawah Akta Pelajaran 1961, Menteri Pelajaran mempunyai kuasa penuh untuk menutup mana mana sekolah vernakular yang di dapati tidak bersesuaian dengan dasar pelajaran negara ini. Termasuklah dari segi memastikan penggunaan bahasa kebangsaan di sekolah vernakular.
Dan hanya pada tahun 1996 barulah Dong Zong berjaya dalam tuntutan mereka apabila Akta Pendidikan 1996 tidak lagi memberi kuasa penuh kepada Menteri Pelajaran menutup sekolah vernakular sebagaimana akta Pelajaran 1961.
Paling besar sumbangan beliau tentulah mewujudkan Akta Bahasa Kebangsaan 1963/67. Satu akta yang mendapat tentangan hebat dari Dong Zong. Besar selalu jasanya pada pembangunan pendidikan negara. Beliau lakukan demi membina sebuah negara bangsa Malaysia.
Selepas era kepimpinan beliau, sistem pendidikan negara menjadi kucar kacir kerana kelemahan pemimpin dan sifat ‘kemaruk’ kuasa yang telah melebihi kepentingan pendidikan negara..
Hari ini semua kehebatan itu sudah tinggal dalam lipatan sejarah. Terserahlah pada pemimpin pendidikan negara sekarang untuk mengambil apa yang baik sebagai pengajaran.
Sumber : kuseman.com
----------------------------------------------------------------
Fakta 2 : KALAU BERANI, CUBALAH...
Oleh: Anuar Ahmad
Anda jangan ingat isu bantahan Dong Zong terhadap tulisan Jawi baru-baru ini adalah yang paling besar. Isu ini kecil sahaja berbanding apa yang pernah berlaku pada tahun 1961.
Tetapi syukurlah kerana ketika itu Menteri Pelajaran adalah Abdul Rahman Talib dan Pengarah Pelajaran pula Dr Aminuddin Baki maka sistem pendidikan negara dapat dipertahankan sebaiknya.
Kalau ketika itu Menteri Pelajaran jenis 'lembik', sibuk kejar populariti dan asyik main politik, memang sistem pendidikan negara dah lama rosak.
Jangan harap bahasa Melayu sebagai bahasa pengantar lagi seperti sekarang. Mungkin negara kita dah lama amalkan sistem pendidikan pelbagai bahasa pengantar.
Sebenarnya tahun 1961 adalah antara tahun yang bersejarah dalam sistem pendidikan negara ini.
Inilah ketikanya di mana pengasas Dong Zong, Lim Lian Geok telah dilucutkan kewarganegaraan Malaysia oleh kerajaan kerana tindakan beliau membantah keputusan kerajaan berkaitan Laporan Pelajaran Rahman Talib 1960 dan Akta Pelajaran 1961.
Ini berikutan bantahan keras beliau khususnya terhadap Perkara 21 (2) yang memberi kuasa kepada Menteri Pelajaran untuk menukarkan mana mana Sekolah Rendah Jenis Kebangsaan Cina (SRJKC) menjadi sekolah kebangsaan sepenuhnya.
Beliau juga 'mengamuk' bila Abdul Rahman Talib telah berjaya memujuk 53 buah Lembaga Pengelola sekolah menengah persendirian Cina (SMPC) untuk menjadi sekolah menengah Jenis kebangsaan Cina (SMJKC).
Hanya 16 buah sekolah pensendirian Cina sahaja yang bertegas menolak tawaran beliau.
Sekolah persendirian Cina yang pertama bersetuju menjadi sekolah Menengah Jenis Kebangsaan ialah Penang Chung Ling High School.
Pengetua Chung Ling High School, Mr. Wang Yoon Nien dan Pengerusi Lembaga Pengelola, Mr. Ong Keng Seng telah digelar sebagai pengkhianat besar pendidikan Cina oleh para pemimpin dan penyokong Dong Zong di seluruh negara.
Jadi jangan kita lupa, ramai juga tokoh pendidikan Cina yang turut menjadi 'mangsa' sifat perkauman Dong Zong sejak dulu.
Selain mereka berdua, dua tokoh masyarakat Cina yang menjadi ahli jawatankuasa Laporan Rahman Talib iaitu Mr. Leong Yew Koh dan Mr. Ong Yoke Lin juga digelar pengkhianat oleh penyokong Dong Zong.
Orang Melayu kena tahu sejarah ini. Ramai orang Cina yang mempunyai semangat kebangsaan yang tinggi.
Mereka sanggup menerima berbagai kejian dari kumpulan Dong Zong semata-mata ingin bersama pemimpin Melayu membina sebuah sistem pendidikan kebangsaan di negara ini. Pengorbanan mereka ini jarang didendangkan.
Kesabaran kerajaan ada hadnya. Ada ketikanya ketegasan perlukan tindakan. Akibat bantahan berterusan Lim Lian Geok yang ketika itu memimpin Dong Zong, kewarganegaraan beliau telah dilucutkan pada 19 Ogos 1961.
Selepas beliau, tiada seorang pun pimpinan kanan Dong Zong berani menawarkan diri sebagai pemimpin Dong Zong yang baru.
Mungkin mereka mula takut akan menerima nasib yang sama. Mereka nampaknya sudah dapat isyarat jelas dari kerajaan, "kalau berani, cubalah...'
Begitulah ketegasan kerajaan ketika itu khususnya Menteri Pelajaran dalam memastikan sistem pendidikan negara ini tidak diganggu gugat oleh mana mana pihak yang mempunyai kepentingan kaum masing masing.
Jadi jangan anda ingat tak ada orang yang pernah dilucutkan kewarganegaraan kerana isu membantah sistem pendidikan negara.
Selain Lim Lian Geok, penasihat Dong Zong ketika itu bernama Yan Yuan Zhang juga turut menerima tindakan.
Disebabkan beliau menetap di Singapura, beliau telah diharamkan masuk ke Tanah Melayu atas arahan kerajaan.
Sistem pendidikan adalah 'jiwa negara' ini. Kerajaan bertanggungjawab memastikan 'jiwa negara' ini dipelihara. Menteri Pelajaran adalah 'guardian' sistem pendidikan negara.
Malaysia bertuah kerana pernah mempunyai pemimpin yang tegas dalam mempertahankan sistem pendidikan negara pada tahun-tahun yang mencabar dulu.
Semoga kerajaan hari ini juga mempunyai ketegasan yang sama.
****
P/S: Semua fakta di atas telah dipetik dari bahan bacaan ilmiah dan kajian PhD. Boleh rujuk :
- Ang Ming Chee, (2014) Institutions and Social Mobilization: The Chinese Education Movement in Malaysia 1951-2011 (mukasurat 54)
- Kua Kia Soong (2010), Lim Lian Geok: Soul of The Malaysian Chinese (mukasurat 45)
No comments:
Post a Comment