Gagasan Malaysia Baharu 13 Mei 2018

Imagine Dragons - Mad World (Lyrics + Terjemahan)

Tuesday 14 July 2020

Raja Hamidah (Engku Puteri)

Arkib : 22 Disember 2019

Hari 4: Makam Raja Hamidah (Engku Puteri) Di Bintan dan Pulau Penyengat

KEMBARA 3PULAU3NEGARA - RAJA HAMIDAH (ENGKU PUTERI) AKHIR KEMBARA di Bintan dan Penyengat


Info Tambahan :-

Di bawah ini adalah info ringkas bergambar yang disertakan sekali dengan teks penuh seperti di dalam Saluran YouTube.

Kembara 3 Pulau 3 Negara
  • Pulau Besar - Kepulauan Riau - Temasek
  • Malaysia - Indonesia - Singapura
  • Bersama YBhg TG Ustaz Dr Shamsul Mohd Nor
19 - 23 December 2019

Makam Raja Hamidah (12-07-1844) - Pemegang Regalia Kerajaan

Raja Hamidah (Engku Puteri)
Engku Puteri bernama asli Raja Hamidah. Beliau anak pertama Raja Haji, Yang dipertuan Muda Lingga IV. Ibunya adalah Raja Perak, Puteri Daeng Kamboja, Yang Dipertuan Muda Riau Lingga III. Diperkirakan Raja Hamidah lahir sekitar tahun 1774.
Raja Hamidah sebagai seorang puteri Panglima Perang, Kelana Jaya Putera, Yang Dipertuan Muda, dibesarkan dengan tradisi istana. Tradisi kebangsawanan, tradisi perang dan militerisasi. Tetapi ayahnya Raja Haji merupakan seseorang yang taat beragama, menghargai para ulama. Beliaulah yang mendatangkan banyak guru dan ulama yang mengajarkan ilmu baik ilmu agama Islam maupun pengetahuan lainnya. Raja Hamidah dibesarkan dalam tradisi adat yang kuat.Baik tradisi adat melayu melalui ibunya, maupun dari para pemuka adat dari garis Bugis.

Raja Hamidah merupakan seorang perempuan yang tidak hanya rupawan, melainkan juga orang yang teguh, tegar, cerdas dan karismatik sebagai sebuah bentukan dari tradisi Melayu yang gemulai dan Bugis yang tegas.
Setelah kematian suaminya inilah muncul konflik yang memecah belah kerajaan Riau Lingga. Dari pernikahannya Raja Hamidah hanya memiliki seorang anak perempuan yang tidak panjang umur. Sehingga dia menyayangi anak tirinya seperti anak kandungnya sendiri. Salah satu yang disayanginya adalah Tengku Husein. Tengku Husein sebagai anak sulung dari suaminya diharapkan Raja Hamidah menjadi pengganti suaminya. Namun abangnya Raja Hamidah yaitu Raja Djafaar malah mengangkat Tengku Abdurrahman (Raja Jumat atau Si Komeng) sebagai raja.

Raja Hamidah menikah di usia yang matang yaitu 29 tahun. Tentu pada usia ini seorang perempuan sudah memiliki pengetahuan yang cukup dan mental yang kuat dalam memasuki pernikahan yang menempatkannya sebagai permaisuri kerajaan. Dia begitu setia menemani Sultan Mahmud III sampai suaminya menghembuskan nafasnya. Perannya yang diembannya tidak hanya sebagai permaisuri tapi juga sebagai penasihat pemegang teraju adat dan pemegang Regalia Kerajaan sebagai syarat sah seseorang dikukuhkan sebagai Raja.
Perbuatan Raja Djafaar ini memancing kemarahan Raja Hamidah. Ia kemudian membawa Regalia kerajaan ke Pulau penyengat dan membiarkan penobatan Raja baru tersebut tanpa memakai Regalia. Sehingga masyarakat menyangsikan keabsahan Raja baru ini. Perseteruan ini terus berkepanjangan karena ternyata Tengku Husein sebagai anak sulung merasa lebih berhak atas kepemimpinan dan dia melibatkan pihak asing dalam hal ini Inggris. Inggris menjanjikan Tengku Husein sebagai Sultan Singapura dan memberikan 50,000 ringgit agar diberikan kepada Raja Hamidah untuk menyerahkan Regalia kerajaan. Raja Hamidah tidak bergeming. Dia tidak menyerahkan Regalian justru merasa sangat kecewa dengan perilaku anak tiri yang disayanginya.
Raja baru yang dinobatkan yaitu Tengku Abdurrahman melibatkan Belanda sebagai sekutu untuk menyerang saudaranya sendiri. Pecahlah perang keluarga yang mengakibatkan runtuhnya Imperium Melayu. Para penjajah melenggang bebas masuk ke negri tercinta ini saat tidak ada lagi kekuatan lokal yang mampu melawan.
Peranan Raja Hamidah sebagai seorang perempuan yang kuat memang tidak dilakukan dengan senjata. Tapi dia melakukan perlawanan dengan mengoptimalkan posisi strategisnya untuk harga diri bangsa. Perlawanan dengan tetap memegang budaya melayu dan bugis terlihat dari rangkaian kata-kata yang sangat marah pada saat anak-anak tirinya bersekutu dengan Inggirs dan Belanda. Regalia yang kukuh dia pertahankan sampai menghembuskan nafas merupakan sebuah buktinya.
Lagi Sejarah Ringkas Mengenai Raja Hamidah
Engku Puteri Raja Hamidah, Permaisuri Melayu Berjiwa Srikandi

Raja Hamidah atau Engku Puteri lahir sekitar tahun 1774. Beliau merupakan anak perempuan pertama Raja Haji, Yang Dipertuan Muda Riau Lingga IV (1778-1874). Ibunya adalah dari Perak, puteri kepada Daeng Kemboja. Ketika dilahirkan, ayahnya Raja Haji masih berstatus Kelana Putera Jaya, iaitu jawatan bakal Yang Dipertuan Muda. Tugasnya menjaga ceruk rantau dan memerangi musuh. Sebagai seorang puteri seorang Panglima, maka Raja Hamidah telah dibesarkan dalam tradisi istana, kebangsawanan dan tradisi perang.

Tetapi, Raja Haji juga saat taat beragama, menghargai ulama. Beliau telah membawa banyak ulama, untuk mengajar ilmu lain di istana dan kepada para pembesar. Oleh itu, Engku Puteri Raja Hamidah dibesarkan dalam tradisi adat yang kuat, baik tradisi adat Melayu melalui ibunya, mahupun adat Bugis dari pembesar keturunan Bugis. Beberapa sumber menyebutkan Raja Hamidah sebagai seorang perempuan yang elegan, anggun berwibawa, cerdas dan bijaksana.
Raja Hamidah mempunyai pengetahuan yang luas, kecerdasan, keteguhan dan pemahaman luas tentang politik serta adat istiadat negeri. Beliau banyak belajar dari sepupunya Raja Ibrahim Sultan Selangor tentang pemerintahan dan sering berkunjung ke Selangor, Melaka dan di negeri lain di semenanjung. Sebenarnya menurut sejarawan, beliau adalah Think Tank Sultan Mahmud III iaitu Sultan bagi Empayar Johor-Riau-Lingga. Beliau menjadi penasihat dan pengawal adat istiadat dan budaya Kerajaan Melayu Johor Riau Lingga. Oleh sebab itulah agaknya, Sultan Mahmud III memberinya tugas sebagai pemegang Regalia Kerajaan.

Barbara Watson Andaya menegaskan peranan besar Engku Puteri dalam kerajaan Johor Riau dan dipetik sebagai berkata :

"Engku Puteri mungkin telah ditewaskan dalam perbalahan demi takhta Kerajaan Johor-Riau, tetapi pengaruh baginda dalam aspek hidup Riau kekal meluas. Misalnya sebuah syair yang mendendangkan tentang perkahwinan anak seorang Kapitan Riau Cina menceritakan penglibatan baginda dalam upacara ini dan majlis perkahwinan tersebut diadakan dalam istananya sambil menuruti adat-adat Bangsa Melayu.
Baginda menguasai beberapa pulau, serta perolehannya. Melalui pendapatan ini baginda bangkit menjadi pemimpin utama dalam aktiviti-aktiviti kesusasteraan dan agama. Pendatang-pendatang asing turut berasa kagum akan penglibatan baginda. Ditulis pada 1843, seorang pemerhati Belanda menghuraikan ciri-ciri wanita Bugis yang tinggi nilai kebudayaannya apabila menyentuh tentang Engku Puteri"

Seorang Pegawai Tentera British bernama Peter J. Begbie yang pernah bertemu dengan Engku Raja Hamidah dipetik sebagai berkata,
"She was a fine, intelligent old lady"

Menurut Begbie, ketegasan beliau terlihat semasa berlaku konflik takhta di antara Tengku Husin dengan Tengku Abdurrahman. Setelah Tengku Abdurrahman dilantik oleh Yam Tuan Muda Djaafar sebagai Sultan Riau Lingga, Engku Puteri dipetik oleh Begbie sebagai berkata,
"Who elected Abdurrahman as sovereign of Johor? Was it my brother Raja Djaafar, or by what law of succession has it happened? It is owing to this act of injustice that the ancient empire of Johor is fast falling to decay"
Regalia Kerajaan
Regalia Kerajaan adalah supremasi tertinggi bagi Raja-raja Melayu. Sebuah negeri dan Raja tidak sah dan berdaulat jika pelantikannya tidak menggunakan Regalia. Sebab itu, pemegang Regalia adalah penjaga adat istiadat dan tradisi istana. Ia juga lambang maruah dan martabat kerajaan. Jika hilang atau rosaknya maruah kerajaan, maka hancur dan runtuhlah harga diri bangsa. Bagi kerajaan Melayu, sebuah negeri boleh ditaklukan dan dikuasai tetapi Sultannya boleh membuka negeri baru. Selagi Regalia Kerajaan tidak dirampas dan masih dipegang oleh Raja, maka selagi itulah kedaulatan negeri itu masih utuh. Sebab itulah, siapapun yang diberi tugas menjaga Regalia adalah seorang yang tinggi martabatnya.
Penutup
Sepanjang perjuangannya, Engku Puteri Raja Hamidah tidak menembak Pemuras mahupun Lela, tidak menghayun pedang atau menghunuskan keris. Namun, beliau melawan dengan integriti, pendirian dan ketajaman kata-kata. Beliau berjuang dalam politik istana untuk menghalang pihak asing yang ingin memecah belahkan Negeri Melayu.
Wanita hebat ini akhirnya meninggal dunia pada 5 Ogos 1844 di Pulau Penyengat. Walaupun tak ramai anak Melayu kini yang kenal siapa beliau, namun sejarah memahat beliau sebagai wanita yang berprinsip serta amanah dengan tugas yang diberikan. Beliau berjuang untuk mempertahankan budaya dan maruah orang Melayu dari diperkotak katik oleh penjajah.

Pautan artikel lain yang berkaitan :-

SEJARAH SULTAN HUSSIEN SHAH


No comments:

Post a Comment

Featured post

Alamat Bengkel Kereta Melayu Islam / Bumiputera seluruh Malaysia

Alamat Bengkel Kereta Melayu seluruh Malaysia! Baca alamat sampai habis dan ada link download disediakan! Jika ada maklumat tambahan al...