Landasan Kereta Api Tapah Road Selatan
- Panjang laluan ialah 29.1 km meliputi Tapah Road - Changkat Petai - Degong - Chikus - Sungai Tukang Sidin - Permatang - Sungai Kerawai - Bandar Teluk Anson - Wharf Teluk Anson
- Dirasmikan pada 18 Mei 1893 oleh Gabenor Negeri-negeri Selat , iaitu Sir Cecil Clementi Smith dan Residen Perak, iaitu Sir Frank Swettenham
- Laluan ini tidak lagi digunakan bermula pada tahun 1989.
Perasmian Laluan Kereta Api Tapah Road - Teluk Anson
- Pembinaan laluan ini bermula pada Mei 1891
- Inisiatif pembinaan laluan ini dicetuskan oleh Spence Moss, Jurutera Penasihat Kereta Api dan T. Scott Gardner, Jurutera Tempatan Kereta Api
- Merupakan antara laluan kereta api tertua di Malaysia
𝗦𝗘𝗝𝗔𝗥𝗔𝗛 𝗟𝗔𝗟𝗨𝗔𝗡 𝗞𝗘𝗥𝗘𝗧𝗔 𝗔𝗣𝗜 𝗧𝗔𝗣𝗔𝗛 𝗥𝗢𝗔𝗗 – 𝗧𝗘𝗟𝗨𝗞 𝗔𝗡𝗦𝗢𝗡
Sejarah laluan kereta api dari Tapah Road ke Teluk Anson bermula apabila Sir Archibald Edward Harbord Anson yang merupakan Leftenan Gabenor Pulau Pinang membuat pelan bandar terancang, iaitu Pekan Teluk Anson pada tahun 1882.
#MuziumKTMB
Jambatan Keretapi Sungai Bidor, Teluk Intan
Inilah jambatan besi atau sinonim dengan panggilan 'Gerotak Bosi' oleh penduduk tempatan. Banyaklah kisah-kisah samada mitos atau benar tentang pembinaan jambatan ini. Ada yang mengatakan jambatan ini perlukan banyak kepala manusia sehinggakan cerita itu menghantui penduduk- penduduk sekitar itu dulu ni.
Jambatan kereta api Sungai Bidor ini dibina pada tahun 1893. Jambatan sepanjang 550 kaki ini tidak lagi digunakan untuk laluan keretapi setelah perkhidmatan Keretapi Teluk Intan-Tapah Road dihentikan pada tahun 80an. Sekarang jambatan ini hanya digunakan oleh pejalan kaki dan pengguna motosikal.
Perkongsian dan gambar dari En Adi Rez
-------------------------------------------------------
Pautan artikel menarik yang berkaitan :-
No comments:
Post a Comment