Imagine Dragons - Mad World (Lyrics + Terjemahan)

Gagasan Malaysia Baharu 13 Mei 2018

Saturday 6 June 2020

ILMU TEMPUR

Ilmu Tempur Parang Terbang

Bahagian Kedua : Ilmu Seni Bela Diri Warisan Panglima Kiyai Haji Salleh (Selempang Merah)


Gambar : Illustrasi Parang Pejuang Selempang Merah
19 Mac 2020

Assalamualaikum dan Salam Sejahtera Semua

Kini tibalah masanya untuk kita mendalaminya serba sedikit berkenaan dengan ilmu-ilmu perang seperti yang pernah diamalkan oleh para pejuang Islam kita. Ilmu-ilmu perang ini sebenarnya, telah pun mula diamalkan nenek moyang kita satu ketika dahulu walaupun ketika itu bangsa kita belum lagi memeluk Agama Islam. Akan tetapi selepas kedatangan Islam di Tanah Melayu (sewaktu perkembangan Empayar Kesultanan Melayu Melaka) maka, ilmu-ilmu perang tersebut semakin berkembang luas mengikut peredaran zaman dan keperluan semasa sehingga ke hari ini.

Sila abaikan dahulu buat sementara waktu pengetahuan anda mengenai sejarah berkaitan dengan kekalahan Kota Melaka di tangan Portugis yang seperti yang pernah kita pelajari di bangku sekolah. Ini adalah kerana dalam sejarah tersebut dicatatkan bahawa kekalahan utama Empayar Kesultanan Melayu Melaka ini adalah disebabkan oleh kekurangan teknologi seperti peperangan menggunakan keris dan tombak sahaja selain menggunakan teknik seni silat sahaja untuk mengalahkan musuh. Untuk pengetahuan anda semua, isu-isu ini masih lagi menjadi perdebatan di kalangan para pakar sejarah sama ada di dalam ataupun di luar negara. Kekurangan sumber-sumber bacaan tambahan untuk menyokong bahawa Bangsa Melayu Islam dari Timur ini adalah Bangsa yang telah menjangkau usia ribuan tahun dan merupakan bangsa yang bertamadun (sejak peristiwa banjir besar Nabi Nuh a.s.) sehinggalah ke hari ini, kita masih memerlukan penyelidikan yang menyeluruh dan bersepadu untuk menjayakan penggalian bahan-bahan sejarah untuk tatapan generasi masa hadapan.

Justeru itu, untuk ilmu perang ini ianya lebih berkait rapat dengan seni bela diri iaitu silat. Silat adalah merupakan seni bela diri bagi anak-anak bangsa keturunan Melayu di Nusantara. Walaupun berbeza-beza istilah penggunaan jenis seni silat ini di antara Malaysia dengan Indonesia, mahupun di rantau kepulauan Melayu ini, namun rumpun bangsa kita masih mengekalkan identiti seni silat itu sendiri. Perkara ini akan dibangkitkan semula dalam perbincangan khas di kemudian hari untuk memberikan laluan perkongsian maklumat mengenai ilmu-ilmu perang khusus untuk para pembaca di dalam kumpulan ini.

Anda haruslah ingat bahawa, jika kita tidak mewarisi peninggalan ini, maka kita akan ketinggalan dan hilangnya jati diri kita sebagai Umat Bangsa Melayu Islam di Nusantara. Semoga perkongsian di sini akan membangkitkan semangat kita untuk meneruskan legasi yang ditinggalkan oleh warisan nenek moyang kita dahulu untuk terus berjuang mempertahankan jati diri bagi sebuah bangsa yang pernah hilang satu ketika dahulu akibat robohnya Kota Melaka dilanggar oleh Bangsa Feringgi (Portugis).

Siri ini terbahagi kepada dua bahagian. Bahagian yang pertama ilmu perang yang diamalkan oleh Pejuang Melayu zaman British iaitu Mat Kilau. Manakala pada bahagian yang kedua pula adalah berkenaan dengan ilmu perang Kiyai Haji Salleh ataupun lebih dikenali sebagai Ilmu Tempur Parang Terbang.

Sila ikuti perkongsian maklumat ini dari siri awal sehinggalah yang terakhir supaya anda tidak ketinggalan.

P/S : Peringatan! Ilmu-ilmu perang dan persilatan ini bukanlah untuk diamalkan, akan tetapi lebih kepada pengkajian bahan-bahan sejarah. Sekiranya masih ada yang berminat untuk mendalaminya ilmu-ilmu tersebut, seharusnya anda mencari guru-guru yang pakar dari segi seni silatnya (gerakan) dan juga bagus dari segi amalan-amalan ilmu isim (batin).

Part 3 (continue)

#info #pendapat #pengenalan #prakata
------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Arkib : 13 April 2020

Kata-kata Aluan / Prakata

Video mengenai Ilmu Tempur Parang Terbang ini bukanlah untuk diamalkan. Ilmu ini adalah amalan berat dan akan berat juga dugaannya nanti bermula daripada diri sendiri (dalaman) dan seterusnya dugaan luaran setelah terjadi penyucian hati sehingga berlaku mukasyafah/musyahadah. Oleh itu, haruslah mencari guru pembimbing untuk mengamalkannya.

Sejarah Amalan Ilmu Ini di Malaysia dan juga di Indonesia

• Di Tanah Melayu, amalan ini selalu dikaitkan dengan penentangan terhadap komunis semasa Zaman Darurat seperti yang pernah berlaku dahulu di Sungai Manik, Perak dan di Batu Pahat, Johor. Nama pahlawan yang selalu disebut-sebut ialah Panglima Kiyai Salleh. Sementara itu, di Seberang (Indonesia) pula berkaitan dengan kejadian penentangan terhadap Belanda. Antara lokasi-lokasi yang dikenalpasti ialah di Kuala Tungkal, Jambi, Sumatera. Panglima yang disebut-sebut di sini ialah Panglima Adul dan lain-lain. Mereka ini juga digelar Angkatan Selempang Merah/Parang Terbang/Tentera Sabil.

Amalan Utama Ilmu Tempur Parang Terbang

• Versi di dalam video ini telah menjadikan Ayat 4 sebagai asasnya manakala amalan-amalan tambahan yang lain pula menggunakan ayat-ayat seperti Ayat Hulubalang, Persediaan senjata-senjata pilihan (Senjata Sabil), Selempang/Selendang Merah, Air Yaasin, Kota Badan/Jabat Diri dan disertai pelbagai ayat-ayat Pemula Gerak juga bersama-sama Wirid Kekal (1 daripada 99 Asma'ul Husna) semasa bertempur.

• Ini adalah merupakan satu amalan menggunakan Ayat 4 sebagai "kunci utama" amalannya. Ayat 4 juga digelar dengan pelbagai nama-nama lain mengikut perguruan/daerah masing-masing. Ada di antaranya dikenali sebagai Ayat Sabil, Ayat Parang Terbang, Ayat Selendang Merah, Ayat Perang, Ayat Tempur dan lain-lain.

Versi Asal Dari Seberang (Indonesia)

• Amalan di sini adalah versi asal Kalimantan (Kepulauan Borneo), tentu sedikit berbeza daripada di Tanah Melayu (Malaysia) dan Sumatera (Jambi). Namun masih mengekalkan bacaan/wirid/ "kunci amalan" yang sama seperti asasnya tadi iaitu Ayat 4. Untuk amalan-amalan tambahan yang lainnya pula, ianya  terpulang kepada guru/perguruan/daerah masing-masing. Semoga kita semua berlapang dada dengan perbezaan masing-masing kerana jalan utama yang dtuju adalah sama (fisabilillah).

Peringkat Dan Tahap-tahap Amalan

• Amalan ini mempunyai 4 tahap dan setiap satu tahap itu ada amalan-amalan khusus di dalamnya. Sudah tentu ia sedikit berbeza daripada perguruan/daerah/guru yang lain-lain. Namun ianya masih "benar" untuk guru-guru memahaminya dan mengajarkannya kerana mereka lebih mengetahui proses amalan yang benar itu tadi. Amalan-amalan ini mungkin menjadi lebih singkat dan mungkin juga menjadi lebih panjang. Terpulang kepada budi bicara pengamalnya masing-masing.

Part 1 (continue)

#info #pengenalan #prakata #intro
------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Ilmu Tempur Parang Terbang Bukan Amalan Syirik

• Amalan ini bukan seperti menggunakan makhluk-makhluk luar seperti jin, khodam, saka atau lain-lain. Asas utama ilmu ini ialah amalan dengan menggunakan 3 tenaga asal (zahir, nafas, ruh). Malahan pengamal itu sendiri yang dimajukan sepanjang beramal hasil kepekaan pengamal kerana disuci bersihnya hati oleh amalan/istiqomah itu sehingga berlaku mukasyafah (kasyaf tersingkap) dan musyahadah (penyaksian zahir batin). Itulah yang bakal berlakunya penguasaan seseorang selanjutnya sehingga meningkatnya peningkatan ruh seseorang.

• Ini bukan amalan berkhodam seperti  jin atau lain-lain tenaga-tenaga luar. Namun, di luar sana telah di dapati ada amalan yang "nampak" seperti serupa. Malah ada di antaranya itu (telah menggunakan tenaga-tenaga jin/khodam/dan lain-lain seperti yang disebutkan tadi). Ilmu seperti ini lebih dikenali sebagai "ilmu bangkit" (penggerak senjata) dan dari jenis yang tertentu. Maka, sudah tentu ia "nampak" serupa namun ianya tidak sama ya teman-teman.

Niat Utama Adalah Menuju Ke Jalan Fisabilillah

• Amalan-amalan "syirik" (menduakan/menyekutukan Allah) akan dilihat pada "niat"/tujuan pengamalnya walaupun amalan ini 100% menggunakan ayat-ayat/wirid-wirid/bacaan-bacaan dari Al Quran. Maka, oleh sebab itu "niat" tadi haruslah dipelihara agar tidak tersasar jauh daripada tujuan Fisabilillah. Anda haruslah dalami terlebih dahulu tauhid/usul agar anda lebih mengetahui lagi tentang perkara-perkara syirik supaya anda dijauhkan daripada risiko gejala syirik tadi.

Penutup

•Terpulanglah kepada masing-masing menilainya untuk amalan ini. Berdasarkan ilmu pengetahuan, pengalaman dan mendalamnya ilmu tauhid anda masing-masing akan meningkatkan ketakwaan kepada Allah s.w.t. In shaa Allah aamiin

Semoga bermanfaat. wassalam. 🌹

Part 2 (end)

#info #pengenalan #prakata #intro
------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Penulisan prakata asal pendahuluan mukadimah daripada Seni Wirawan (pemilik Ilmu Tempur Parang Terbang versi rakaman dari YouTube) untuk rujukan tambahan buat semua.

Tulisan ini ditaip tanpa diolah buat kali kedua (seperti sebelum ini) dan sebagai tujuan agar maksudnya tidak disalah ertikan oleh pembaca. Oleh itu, ini boleh membantu anda agar memahaminya dengan lebih baik melalui gaya penyampaian asal yang telah dibuat oleh penulis sebelum ini pada 13 Disember 2019.

Sila rujuk kepada maklumat yang dikongsikan seperti di bawah ini :-

video ini bukan utk diamalkan, ia adalah amalan berat dan akan berat juga dugaannya nanti bermula dr diri sendiri (dalaman) seterusnya dugaan luaran setelah terjadi penyucian hati sehingga berlaku mukasyafah/musyahadah. harus mencari guru pembimbing utk mengamalkannya. -ini merupakan sebuah amalan menggunakan Ayat 4 sebagai "kunci amalan"nya. Ayat 4 juga digelar dgn berbagai nama2 lain mengikut perguruan/daerah masing2.. di antaranya Ayat Sabil, Ayat Parang Terbang, Ayat Selendang Merah, Ayat Perang, Ayat Tempur dan lain2. -di Tanah Melayu, amalan ini selalu dikaitkan dgn penentangan terhadap komunis semasa Zaman Darurat.. di Sungai Manik, Johor dan Perak dan Panglima Kiyai Salleh selalu disebut. sementara di seberang pula berkaitan kejadian penentangan terhadap Belanda di Kuala Tungkal, Jambi, Sumatera oleh Panglima Adul dan lain2. mereka digelar Angkatan Selempang Merah/Parang Terbang/tentera Sabil. -amalan di atas adalah versi asal Kalimantan, tentu sedikit berbeza daripada di Tanah Melayu dan Sumatera (Jambi). namun masih mengekalkan bacaan/wirid/ "kunci amalan" yg sama tadi iaitu Ayat 4. sedang amalan2 tambahannya pula terpulang guru/perguruan/daerah masing2. semoga Kita berlapang dada dengan perbezaan masing2 kerana jalan yg dtuju adalah sama (fisabilillah). -versi d atas menjadikan Ayat 4 sebagai asasnya sedang amalan2 tambahan pula menggunakan Ayat Hulubalang, persediaan senjata2 pilihan (senjata Sabil), Selempang/Selendang Merah, air Yaasin, kota badan/jabat diri, disertai pelbagai ayat2 pemula gerak.. bersama wirid kekal (1 dpd 99 Asma'ul Husna) semasa bertempur. -amalan ini mempunyai 4 tahap dan setiapnya ada amalan2 khusus d dalamnya. ia tentu sedikit berbeza dr perguruan/daerah/guru yg lain.. namun masih "benar".. guru2 memahami ini kerana mereka tahu proses amalan yg benar itu tadi.. mungkin menjadi lebih singkat, mungkin menjadi lebih panjang.. terpulang. -amalan ini bukan menggunakan makhluk2 luar seperti jin, khodam, saka atau lain2.. ia adalah amalan menggunakan 3 tenaga asal (zahir, nafas, ruh) pengamal itu sendiri yg dimajukan sepanjang beramal hasil kepekaan pengamal kerana disuci bersihnya hati oleh amalan/istiqomah sehingga berlaku mukasyafah (kasyaf tersingkap) & musyahadah (penyaksian zahir batin).. itulah yg memulakan penguasaan selanjutnya sehingga meningkatnya tingkatan ruh seseorg. -ini bukan amalan berkhodam, Jin atau lain2 tenaga2 luar.. namun, di luar sana ddapati ada amalan yg "nampak" serupa. ada di antaranya begitu (menggunakan tenaga2 jin/khodam/dll tadi).. lebih dikenal sebagai "ilmu bangkit" (penggerak senjata).. dr jenis tertentu. ia "nampak" serupa namun tidak sama ya teman2. -"syirik" (menduakan/menyekutukan Allah) dilihat pada "niat"/tujuan pengamalnya walaupun amalan ini 100% menggunakan ayat2/wirid2/bacaan2 dr Al Quran. dari itu "niat" td harus terpelihara jangan tersasar. dalami tauhid/usul agar mengetahui perkara2 yg merisikokan tersasar td. -terpulang masing2 yg menilai amalan di atas. berdasarkan ilmu pengetahuan, pengalaman dan mendalamnya tauhid masing2. semoga bermanfaat. wassalam.

Anjang Adi
WhatsApp : 012-8487841
SMS : 011-25000633
------------------------------------------------------------------------------------------------------------
KOLEKSI SENI WIRAWAN

19 Kitab Pendekar

Sebuah Saluran di YouTube yang mempunyai pelbagai jenis video yang mengandungi pelbagai jenis dan cabang ilmu.

Sebaik-baiknya menuntut ilmu ialah berguru dengan guru yang sebenar dan tidak mengamalkan ilmu ini sembarangan.

Perkongsian hanya untuk bacaan untuk dan pengetahuan buat semua kerana ilmu ini tiada dalam rekod yang disimpan dalam mana-mana arkib mahupun muzium.

Maka, kebanyakannya ilmu ini disimpan dengan rapi oleh guru-guru silat di dalam diri mereka tanpa meninggalkan dalam mana-mana catatan. Hanya murid-murid yang terpilih dan yang telah dianugerahkan ijazah dan keizinan daripada guru tersebut membenarkan ilmu itu disampaikan secara berhadapan dan tidak secara dalam talian ataupun secara jarak jauh.

Perkongsian hanya bertumpu kepada Ilmu Tempur Parang Terbang sahaja kerana ianya berkaitan dengan sejarah perjuangan nusa dan bangsa yang berlokasi di sekitar Nusantara serta Gugusan Kepulauan Melayu.

Sila rujuk kepada maklumat yang dikongsikan di sini.

Bersambung...
------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Arkib : 27 April 2020


Ilmu Tempur Parang Terbang

Ilmu Tempur Parang Terbang [Durasi (54:17)]

Koleksi Seni Wirawan 19 Kitab Pendekar

Bismillahirrahmanirrahim. Assalamu'alaikum kepada teman-teman yang menonton video ini. Tajuk video pada hari ini (13 Disember 2019) adalah: "Ilmu Tempur Parang Terbang"

Apakah sebenarnya amalan ini dan bagaimanakah ia dilakukan? Sila lihat video ini selanjutnya.

Pengenalan

Jika dilihat pada tajuk video ini, "Parang Terbang" selalu dikaitkan dengan penentangan terhadap Parti Komunis semasa Zaman Darurat di Tanah Melayu. Iaitu setelah kekalahan Jepun, Parti Komunis cuba mengambil alih. Di situlah berlakunya kebangkitan pahlawan-pahlawan Melayu dalam menentang kekejaman komunis yang lengkap bersenjata.

Tentera Sabil, Kumpulan Parang Terbang, Angkatan Selempang Merah dan Panglima Kiyai Salleh sering disebut-sebut terkait perkara ini. Sehingga kini, masih lagi terdapat perguruan-perguruan dan orang-orang perseorangan yang mewariskan amalan ini. Berbeza-beza versinya kerana berbeza-beza sanad, nasab atau pewaris asalnya dari mana ilmu itu diterima seterusnya untuk diwariskan. Namun, masih mengekalkan amalan yang sama pada "kunci amalan" ilmu tersebut.

Kalau di Tanah Melayu, Kumpulan Parang Terbang selalu dikaitkan dengan Panglima Kiyai Salleh di Batu Pahat, Johor. Di seberang (Indonesia) pula dikaitkan dengan Panglima Adul, Haji Saman dan lain-lain di Kuala Tungkal, Jambi. Tidak seperti di Tanah Melayu di mana musuh adalah Pihak Komunis yang cuba mengambil alih secara kejam, di Kuala Tungkal pula Tentera Belanda menjadi tentangan. Semoga roh-roh mereka yang gugur atas jalan Allah (Fisabilillah) ini dicucuri rahmat dan menjadi pengajaran kepada generasi-generasi muda selepas mereka. Al-fatihah!

Peringatan !

Sebelum melanjutkan bicara, bahawa video ini bukanlah untuk diamalkan atau dilakukan. Amalan ini bukanlah amalan biasa-biasa. Ia sejenis amalan berat termasuklah dalam kategori ilmu-ilmu ruhaniyah (batin makrifat). Semakin menguasai maka semakin besar pula dugaan mendatang nantinya.

Video ini cumalah perkongsian agar anak-anak muda di luar sana terbuka minda mereka tentang adanya amalan-amalan serupa ini. Mudah-mudahan terbuka hati mereka untuk mencari guru-guru tua di sekitar agar mendalami. Lebih-lebih lagi kita berada di ambang akhir zaman.

Imbasan dari kisah silam saya pada sekitar awal tahun 90an. Menamatkan sebuah seni silat kampung bersama rakan-rakan yang lain. Namun, 3 daripada kami telah dipanggil oleh Allahyarham guru agar mencari saudaranya di Kalimantan untuk menambah ilmu. Seorang daripada kami bertiga merupakan anak kandung si guru tadi. Menjadi mudah urusan kami untuk mencari beliau (saudara seperguruan tadi) yang berada di Kalimantan itu. "Ilmu Tempur Parang Terbang", itulah amalan yang disampaikan oleh beliau. Tentu agak berbeza versinya dari tempat-tempat lain seperti di Tanah Melayu atau Sumatera. Ini kerana berbeza sanad, nasab atau pewaris asal dari mana ilmu itu diterima tadi. Namun, masih mengekalkan amalan yang sama pada "kunci amalan" ilmu tersebut. Mudah-mudahan kita berlapang dada terhadap begitu luasnya ilmu-ilmu Allah tadi.

Fasa-fasa dan bahagian ilmu ini

Video ini saya jelaskan melalui 2 bahagian utama iaitu Fasa Pengisian dan Fasa Penggunaan.

Fasa Pengisian terbahagi kepada 4 tahap, sementara Fasa Penggunaan kepada 2 jalan atau cara iaitu secara bersemuka (dikenali sebagai Parang Panjang) dan secara tidak bersemuka (dikenali sebagai Parang Pendek). Saya mulakan dengan Fasa Pengisian.

Fasa Pengisian

Ia terbahagi kepada 4 tahap semuanya dan setiap tahap terdapat amalan-amalan tertentu yang harus dilakukan bersama dengan bacaan wirid. 4 tahap dalam Fasa Pengisian amalan ini adalah seperti berikut:

• Tahap 1 : Gerak Zahir
• Tahap 2 : Olah Nafas
• Tahap 3 : Isim Ruhaniyah
• Tahap 4 : Isim Keramat

Part 1 (continue) [0:00/4:55]

https://www.youtube.com/watch?v=cC28ry_ChUk

Tahap 1 : Gerak Zahir (4:56/8:40)

Setiap manusia yang dilahirkan memiliki 3 tenaga asal dalam diri sendiri. Itulah sebenarnya dipanggil "tenaga-tenaga dalaman". Segala kemampuan, kemahiran atau skill yang dikuasai akan terlihat hasilnya nanti terpulang pada tahap mana dimajukan tenaga-tenaga tersebut tadi. Dalaman manusia itu sendiri. Berbeza pula dengan ilmu-ilmu berkhodam atau bergimbar yang secara umum bersifat "mendamping" pengamalnya. Kemampuan atau tenaga bukanlah datang dari dalaman manusia itu sendiri secara umumnya. Amalan ini (Ilmu Parang Tempur Parang Terbang) bukan cabang dari amalan berkhodam.

Pada tahap pertama ini, pengamal belum lagi mempunyai kemahiran untuk memajukan tenaga-tenaga lain yang ada pada dirinya. Kerana itu kemampuan dan pencapaian hanya menumpu terhadap "zahir yang nyata". Itulah yang dimaksudkan dengan "Tahap 1 : Gerak Zahir" tadi. Walaupun begitu, berkat amalan dan cara yang istiqomah, maka terjadi juga sesuatu terhadap pengamalnya. Di antaranya adalah seperti berikut :

1. Wibawa pengamalnya akan meningkat di mata masyarakat. Dihormati oleh orang-orang di sekeliling. Tutur katanya di dengar dan mudah diterima. Terserlah aura seseorang pemimpin pada dirinya bagi yang memandang.

2. Wajah dan tubuh badan pengamalnya akan bercahaya di mata masyarakat. Tenang dan sejuk hati apabila memandang, mudah disenangi. Setiap orang akan merasa senang apabila berdekatan.

3. Tertolak oleh Allah segala kemudaratan dan musibah berkat wirid yang diamalkan olehnya. Amalannya menjadi seakan pakaian bagi dirinya dari sebarang sesuatu yang memudaratkan.

4. Rezeki akan menjadi lancar dan mudah. Ada sahaja rezeki-rezeki yang datang tidak di sangka-sangka, baik secara nampak atau tidak nampak.

5. Menjadi rajin, ringan tulang, ringan tangan, ringan langkah dalam melakukan apa-apa kerja atau perkara fizikal yang berfaedah baik untuk dirinya sendiri, keluarga atau orang lain.

6. Menjadi rajin dan bertahan lama pula dalam sesuatu pekerjaan yang melibatkan minda dan fikiran. Mudah menyelesaikan sesuatu yang rumit menjadi pintar secara umumnya. Mudah mentafsir sesuatu keadaan atau perkara.

7. Mungkin umur telah meningkat, namun tenaga tetap di situ (baik fizikal, fikiran atau batiniah). Dalaman atau luaran. Tidak ketara bagi orang-orang di sekeliling, namun amat terasa bagi pengamal itu sendiri. Akan dipermudahkan segala sesuatu. In Shaa Allah !

Begitulah beberapa contoh yang bakal berlaku pada pengamal "Ilmu Tempur Parang Terbang" ini sekiranya menguasai "Tahap 1 : Gerak Zahir" tadi. Banyak perkara akan menjadi mudah, ringan dan berkat (zahir, batin, minda, mentaliti, emosi dan lain-lain) dengan izinNya. Namun masih juga menumpu terhadap "zahir yang nyata" tadi. Itulah yang terlihat pada orang-orang sekeliling terhadap pengamalnya. Perkara-perkara di atas tadi adalah awalannya, akan berkembang maju selepas itu. Lanjutkan ke tahap yang kedua.

Part 2 (continue) [8:40/54:17]

https://www.youtube.com/watch?v=cC28ry_ChUk

• Tahap 2 : Olah Nafas (8:41/13:57)

Pada tahap kedua ini, segala perkara yang terjadi pada Tahap Pertama tetap juga di situ, malah dipertingkatkan lagi. Perubahan akan berlaku dari dalaman diri pengamal. Ia terkait dengan fokus tenaga yang mana lebih dimanipulasikan.

Pada Tahap Pertama sebelumnya, pengamal masih berlegar-legar pada "zahir yang nyata", sedang perubahan tetap juga berlaku (seperti contoh-contoh yang disebutkan pada Tahap Pertama tadi). Ia terjadi kerana istiqamahnya beramal sehingga beransur-ansur terbangkit tenaga-tenaga dalaman yang ada pada pengamal itu. Ia adalah zahir, nafas dan ruh (3 tenaga asal). Masing-masing mempunyai kemahiran atau skill kelebihan dan kekurangan, boleh diperbaiki, diperkembangkan dan dimajukan, malah boleh dimanipulasikan satu-satu atau gabungannya secara sengaja atau tidak sengaja (dalam keadaan-keadaan tertentu).

Peningkatan dan pembangkitan tenaga-tenaga tadi akan berlaku secara beransur-ansur. Ia menjadi semakin mudah sekiranya latihan-latihan khusus tertentu turut dilakukan. Di antara kesannya adalah fikiran menjadi tajam, tafsiran semakin halus, deria dan pancaindera menjadi bertambah peka, dapat merasa, sensitiviti meningkat, gerak hati dan naluri menjadi tajam, "mata hati" akan terbuka secara beransur-ansur.

Jika Tahap Pertama tadi penggunaan tenaga zahir cenderung berlebihan. Pada Tahap Kedua ini pula "nafas" (tenaga kedua) menjadi lebih menyerlah berbanding "zahir" (tenaga pertama). Apa sebenarnya "nafas" (tenaga kedua) yang dimaksudkan? "Zahir" adalah sesuatu yang nampak jelas nyata di mata dan boleh dibuktikan. Sedang "ruh" adalah sesuatu yang tiada nampak jelas nyata di mata dan tidak boleh dibuktikan. "Nafas" terletak di antara kedua-duanya.

Cuba bayangkan begini : Kita melihat seseorang yang sedang bernafas. Hampir tidak ketara perbuatannya menarik dan menghembus, namun tetap ada tindakan itu. Sedang "udara" yang merupakan unsur utama dalam tindakan bernafas itu tadi adalah sesuatu yang tidak nampak di mata. Tentu dipertikaikan kewujudannya pada mulanya sehinggalah dibuktikan oleh penemuan-penemuan atau kajian-kajian yang dilakukan pada zaman-zaman selepas itu. Ringkasnya, ia ("nafas" tadi) merujuk pada teknikal cara yang benar dan lebih berkesan dalam melakukan sesuatu agar pencapaian menjadi lebih baik lagi.

Sesuatu yang baru akan terjadi pada pengamal sekiranya berjaya pada Tahap Kedua ini. Di antaranya adalah seperti berikut :

1. Tubuh badan menjadi ringan terasa berbanding sebelumnya. Pergerakan dan langkah menjadi mudah dan pantas. Ia akan menjadi ketara dari masa ke semasa.
2. Mudah mengimbangi diri, keseimbangan dapat diolah kerana kita telah faham ada caranya. Dengan itu berlaku penjimatan terhadap "zahir". Akan sekadarnya digunakan dan tiada pergantungan seperti sebelumnya.
3. Tindakbalas yang cepat, baik dari segi pergerakan, langkah, kewaspadaan, sensitiviti, gerak hati dan lain-lain. Sedikit pun berlaku perubahan di persekitaran sama ada baik atau buruk mudah diketahui. Refleks dan auto gerak pada tubuh badan semakin ketara pada tahap ini.
4. Emosi dan fikiran menjadi tenang. Tidak mudah panik dan terkejut. Hati menjadi tenang, nafas menjadi tenang juga. Debaran-debaran pada jantung sekiranya sesuatu mencemaskan berlaku, sukar berlaku. Akan berlaku, namun terlebih dahulu di rasa dan diketahui.
5. Lanjutan dari kesemua di atas tadi, boleh berlaku sesuatu yang agak menarik pada diri sendiri. Contohnya seperti berikut.

1. Gerak langkah menjadi pantas, kurang meletihkan.
2. Mudah mempelajari gerak-gerak yang diajarkan di dalam silat (sekiranya melibatkan diri).
3. Mudah mengapungkan diri di atas batang-batang pokok yang hanyut.
4. Mudah memanjat dan terasa ringan. Tidak seperti sebelumnya.
5. Dahan-dahan di hujung-hujung pokok tidak mudah patah apabila dijadikan tempat berpijak.
6. Kawalan keseimbangan menjadi lebih baik seperti semasa membawa motorsikal, basikal, perahu atau lain-lain.
7. Tempoh masa menyelesaikan sesuatu tugas menjadi singkat berbanding biasa. Serba dipermudahkan dan seumpamanya.

Part 3 (continue) [13:57/54:17]

https://www.youtube.com/watch?v=cC28ry_ChUk

Perkara-perkara di atas tadi akan menjadi bertambah maju selepas itu. Lanjutkan ke tahap yang ketiga.

• Tahap 3 : Isim Ruhaniyah (13:57/19:15)

Pada Tahap Pertama amalan ini (Tahap 1 : Gerak Zahir), tumpuan masih berlegar-legar pada "zahir yang nyata". Namun berkat amalan dan cara, maka akan terjadi juga sesuatu terhadap pengamalnya. Ada contoh telah saya sebutkan pada tahap ini sebelumnya.

Pada Tahap Kedua (Tahap 2 : Olah Nafas) pula, tumpuan akan beralih pada teknikal cara yang benar dan manipulasi tenaga yang lebih baik. Kepekaan hati akan memicu (triggered) kewujudannya. Peralihan berlaku (terhadap tumpuan penggunaan tenaga tadi), namun tetap terkait dengan "zahir yang nyata". Cuma penggunaannya disesuaikan, dioptimumkan, digunakan sekadarnya. Sekadar yang perlu. Sesuatu yang baru pula akan terjadi pada pengamalnya sekiranya berjaya pada tahap ini. Ada contoh juga telah saya sebutkan pada tahap ini sebelumnya.

"Tahap 3 : Isim Ruhaniyah" merujuk tenaga ketiga dalaman pengamal iaitu "ruh".

Surah Al-Isra' ayat 85 bermaksud :

"Dan mereka bertanya kepadamu tentang roh. Katakanlah : Roh itu dari perkara urusan Tuhanku dan kamu tidak diberikan ilmu pengetahuan tentangnya melainkan sedikit sahaja". (Rujuk Gambar 5)

Ringkasnya, ruh adalah urusan Allah. Namun, tidak bermakna kita tidak boleh mendalaminya. Kitab Ar-Ruh karangan Ibnu Qayyim Al-Jawziyah banyak membicarakan tentangnya (ruh tadi). Rajin-rajinlah membaca kitab ini. (Rujuk Gambar 6)

Pada tahap ini, tumpuan akan beralih pada kemahiran-kemahiran atau skill-skill yang ada pada ruh pengamalnya. Ruh merupakan sesuatu yang tidak nampak, sukar dijelaskan dan complicated, berbeza dengan zahir yang nyata (pada Tahap Pertama tadi). Perkara-perkara yang berlaku pada pengamalnya berlegar-legar di sekitar itu (skill-skill ruh tadi).

Saya pernah membuat sebuah video yang bertajuk "Ilmu Meraga Sukma". (Rujuk Gambar 7). Ia merupakan salah satu daripada banyak-banyak kemahiran ruh tadi. Silalah rujuk video tersebut agar ada gambaran umum tentang satu daripada kemahirannya dan mudah-mudahan kita dapat mengaitkannya dengan Tahap Tiga amalan ini (Tahap 3 : Isim Ruhaniyah).

Pada langkah terakhir (Langkah 11) amalan (Ilmu Meraga Sukma) tersebut, ada saya sebutkan agar "kuasai lebih lagi dan majukan kemahiran tersebut". Ia berkaitan dengan kemahiran atau skill pada ruh tadi. Menunjukkan bahawa banyak lagi rahsia-rahsia tentangnya yang tidak diketahui oleh manusia. Mempelajari, mengalaminya sendiri, melihat potensinya, mengembangkan dan memajukannya. Dengan kerajinan seperti itu, akan tersingkaplah rahsia-rahsianya (sesuatu perkara) secara beransur-ansur.

Fokus Tahap Ketiga ini adalah pada kemahiran atau skill-skill yang ada pada ruh pengamalnya. Tetap berasal dari dalaman diri pengamal itu sendiri. Tenaga Ketiga iaitu "ruh". Dua tenaga lain (zahir dan nafas) tetap terkait, namun digunakan sekadarnya.

Seseorang yang ingin menguasai Tahap Ketiga ini haruslah dapat memanipulasi tenaga "ruh" itu tadi melalui amalan dan latihan yang betul. Seterusnya meletakkan ia (ruh tadi) lebih utama berbanding zahir (tenaga pertama) dan nafas (tenaga kedua) namun masih boleh kait-mengaitkan antara kesemuanya, sekadar yang perlu (secara berpatutan). Itulah peranan akal (minda atau fikiran) untuk melakukannya dengan hati yang tenang. "Hati yang tenang" maksudnya "ketenangan" diperlukan untuk melakukannya. Dengan itu, fikiran dapat fokus nantinya.

Pada Tahap Ketiga ini sesuatu akan terjadi susulan penyucian hati oleh amalan. Ia dipanggil "mukasyafah" dan "musyahadah". Tersingkapnya kasyaf dan penyaksian zahir dan batin. Kepekaan pengamal akan meningkat susulan pengalaman baru ini. Kepekaan yang dialami berkaitan dengan hati. Hati adalah satu pancaindera yang selalu diabaikan oleh banyak buku yang cenderung saintifik dan sekularisme. Hati pengamalnya akan disuci bersihkan pada tahap ini. Dengan itu, kewujudan tenaga "ruh" tadi akan dirasai dan boleh dimajukan. Sekiranya berjaya pada Tahap Ketiga ini, akan terjadi sesuatu pada pengamalnya.

Part 4 (continue) [19:15/54:17]

https://www.youtube.com/watch?v=cC28ry_ChUk

• Tahap 3 : Isim Ruhaniyah [19:15/22:24]

Di antaranya adalah seperti berikut :

1. Apa jua yang berlaku pada tahap-tahap sebelumnya masih juga ada di situ, malah dipertingkatkan lagi. Juga boleh diubah-ubah mengikut kesesuaian keadaan (berkaitan dengan fokus penggunaan tenaga-tenaga tadi).
2. Musuh menjadi gerun apabila melihat pengamalnya. Semangat musuh akan menjadi lemah dan boleh menjadi terbungkam seolah-olah terpukau. Sekiranya musuh membawa senjata, senjatanya itu akan jatuh ke tanah dengan izin Allah.
3. Pergerakan pengamalnya menjadi sangat pantas di mata musuh. Hampir tidak kelihatan. Apalagi jika serangan dilakukan, musuh tidak akan mampu berbuat apa-apa walaupun mungkin pengamalnya cuma bersenjatakan parang, keris atau lain-lain senjata tajam (tidak senjata api).
4. Pandangan musuh menjadi tidak jelas. Pergerakan pengamalnya akan tidak terlihat jelas pada musuh tadi. Musuh akan keliru dan mudah untuk dikalahkan. Pengamalnya boleh menjadi "hilang" pada pandangan mereka.
5. Boleh berlaku halusinasi dan khayalan di fikiran-fikiran musuh dan khayalan tersebut boleh berbagai-bagai. Contohnya seperti pengamalnya boleh menjadi tinggi lampai setinggi pokok di pandangan musuh, boleh kelihatan seperti gergasi pada musuh, boleh kelihatan seperti asap dan seumpamanya. Semuanya terjadi dengan izin Allah berkat amalannya tadi. Musuh bertambah gerun dan ketakutan akan menguasai minda mereka.
6. Musuh tidak dapat melihat wujud jasad pengamalnya (menjadi "hilang" pada pandangan musuh). Apa yang terlihat cumalah senjata mereka sama ada parang, keris, tombak atau lain-lain. Keadaan inilah yang dipanggil "parang terbang". Sedangkan apa yang terjadi adalah penglihatan musuh telah ditutup dengan izinNya berkat amalan tadi.

Begitulah beberapa contoh yang saya berikan pada seseorang pengamal yang mampu mencapai "Tahap 3 : Isim Ruhaniyah" dalam amalan "Ilmu Tempur Parang Terbang" ini. Sememangnya tidak logik pada pandangan manusia kerana ruh itu sendiri (tenaga yang digunakan pada tahap ini) juga adalah tidak logik, tidak dapat dibuktikan. Namun penggunaan tenaga ruh itu tadi masih juga terkait dengan 2 tenaga yang lain iaitu zahir dan nafas pengamalnya. Ini kerana ketiga-tiganya masih tetap berasal dan berada di dalam diri pengamal itu sendiri. Sebabnya adalah pengamal itu merupakan seorang manusia yang masih hidup di dunia nyata. Tentu ketiga-tiganya (tenaga-tenaga asal itu) masih menjadi milik pengamal itu sendiri. Saya lanjutkan dengan tahap yang seterusnya.

Part 5 (continue) [22:24/54:17]


• Tahap 4 : Isim Keramat [22:26/27:18]

Pada Tahap Keempat ini, segala apa yang terjadi pada tahap-tahap sebelumnya masih tetap ada (dalam diri pengamalnya), malah dipertingkatkan lagi. Jika kita lihat pada Tahap Keempat ini, terkait perkataan "keramat" di situ. Saya pernah membuat video-video yang bertajuk "Ilmu Indera Keramat" atau "Ilmu Lipat Bumi (Ajian Saipi Angin)" (Rujuk Gambar 9). Jika anda rujuk video-video tersebut tadi, tentu anda dapat melihat ada perkaitan tentangnya.

Pada Tahap Keempat ini, ia juga berkaitan dengan "ruh" manusia. Ia berkaitan dengan ruh manusia yang menjadi 7 tingkat nafsu-nafsi setelah ditiupkan ke dalam jasad manusia.

7 tingkat nafsu-nafsi pada manusia adalah seperti berikut:

1. NAFSU AMARAH (RUH AMARAH)
Nafsu yang rendah dan jahat. Berani melakukan kejahatan serta sukar mengambil iktibar. Kebanyakan manusia berada pada tingkat ini.

2. NAFSU LAUWAMAH (RUH SEDAR)
Nafsu yang sudah sedar namun masih lemah. Sering terdorong dengan dorongan kejahatan dan dosa.

3. NAFSU MULHAMAH (RUH LEMAH)
Nafsu yang tidak tetap pendiriannya. Sekejap terdorong ke arah kebaikan, sekejap terdorong ke arah kejahatan.

4. NAFSU MUTMAINAH (RUH TENANG)
Nafsu yang tenang, jinak dan tunduk. Terdorong ke arah kebaikan tanpa paksaan. Mereka dijamin syurga oleh Allah. Doa mereka menjadi makbul dan amalan mereka menjadi mustajab.

5. NAFSU RADHIAH (RUH MENERIMA/REDHA)
Nafsu yang redha, menerima dengan rela hati apa juga ketetapan daripada Allah. Pada tahap inilah bermulanya karomah (tanda kemuliaan). Mereka juga digelar wali-wali kecil.

6. NAFSU MARDHIAH (RUH DIREDHAI/RADIALLAH)
Nafsu yang redha-meredhai. Allah redha ke atas mereka dan mereka juga redha kepada Allah. Pada tahap inilah berlakunya karomah besar. Mereka adalah wali-wali Allah (kekasih Allah).

7. NAFSU KAMILAH (RUH SEMPURNA)
Nafsu yang sempurna, keinginan hanya kepada Allah semata-mata. Nafsu ini hanya dimiliki oleh para Rasul dan Nabi. Pada tahap inilah berlakunya mukjizat bagi para Rasul dan Nabi tersebut.

Kalau kita lihat tentang penjelasan tentang tingkat-tingkat nafsu-nafsi yang berasal ruh manusia tadi, perkataan "karomah" (keramat) ada pada tingkat 5 (pada tingkat Nafsu Radhiah/Ruh Menerima/Redha). Pada tingkat inilah bermulanya karomah (tanda kemuliaan).

Dalam soal amalan yang khusus ini (Ilmu Tempur Parang Terbang, Tahap 4 : Isim Keramat) pula, ia boleh terjadi pada tingkat ini juga. Ia adalah karomah jenis yang dipelajari. Tiada mustahil asal saja pengamal mampu mencapainya (tingkat 5 ruh manusia). Apalagi jika pencapaian ruh meningkat sehingga ke tingkat 6 (Ruh Diredhai/Radiallah/Nafsu Mardhiah) tentu penguasaan menjadi lebih mudah lagi.

Pada tahap 4 amalan ini, akan terjadi sesuatu pada pengamalnya.

1. Apa juga yang berlaku pada tahap-tahap sebelumnya masih juga ada di situ, malah dipertingkatkan lagi.
2. Pengamalnya akan mampu menyerang musuh pada jarak yang jauh tanpa melihatnya, tanpa berganjak dari kedudukannya semasa melakukan amalan dengan izinNya.
3. Pengamalnya akan mampu menggerakkan senjata (parang, keris, tombak atau lain-lain), melayangkannya sehingga menemui musuh yang dicari-cari dari jarak yang jauh juga tanpa melihatnya, tanpa berganjak dari kedudukannya semasa melakukan amalan dengan izinNya. Kenapakah ia boleh terjadi? Kerana pengamalnya telah mencapai tahap 4 amalan ini (iaitu Isim Keramat, Ilmu Tempur Parang Terbang). Melihatkah ada perkataan "keramat" (karomah) di situ? (jenis yang dipelajari atau tanpa dipelajari). Bagaimanakah ia mungkin terjadi? Kerana jalan, cara atau kaedah melakukannya telah berubah dari kebiasaan. Bukan lagi sama seperti pada tahap 1 hingga 3 amalan ini, namun telah berubah kepada cara yang lain. Cara itu dinamakan "niat berkaedah" sehingga berlaku "kun fayakun" dengan izin Allah.

Part 6 (continue) [27:18/54:17]


[27:19/32:45]

Saya lanjutkan saja dengan Fasa Pengisian amalan ini.

Terdapat 6 perkara (latihan) asas yang perlu dilakukan di sepanjang Fasa Pengisian amalan Ilmu Tempur Parang Terbang ini. 6 perkara (latihan) tersebut adalah seperti berikut :

1. Mulakan setiap sesuatu dengan mengucapkan "Bismillahirrahmanirrahim".
2. Jangan pernah mengeluh, cepat-cepat beristighfar (mengucapkan "Astaghfirullahal adzim") jika tidak sengaja apalagi kalau sengaja.
3. Jangan pernah marah, cepat-cepat beristighfar (mengucapkan "Astaghfirullahal adzim") jika tidak sengaja apalagi kalau sengaja. Sikap pemarah akan mensia-siakan amalan ini tadi dan jika berterusan tanpa kita dapat bersabar dan mengawalnya, berhenti saja dari meneruskan amalan ini. Kegagalan untuk mengubah sikap pemarah itu tadi menandakan bahawa orang itu masih lagi berlegar-legar pada tingkat terendah ruh manusia (Ruh Nafsu Amarah). Sedangkan melalui amalan ini diharapkan pengamalnya beransur-ansur mencapai ke tingkat 5 ruh manusia (Ruh Redha/Menerima/Nafsu Radhiah). Dengan itu, barulah kejayaan dapat dicapai nantinya.
4. Lakukan segala suruhan Allah yang wajib seperti sembahyang 5 waktu, membayar zakat fitrah, berpuasa Ramadhan dan lain-lain.
5. Tinggalkan segala larangan yang haram seperti meminum minuman keras, berzina, membuat aniaya, mencuri dan lain-lain.
6. Rutinkan amalan ibadah yang sunat seperti berzikir, bersedekah, melakukan sembahyang- sembahyang sunat dan lain-lain. Diringkaskan ia menjadi begini :

6 PERKARA (LATIHAN) ASAS :

1. Mulakan sesuatu dengan bismillah.
2. Jangan pernah mengeluh, cepat-cepat istighfar.
3. Jangan pernah marah, cepat-cepat istighfar.
4. Lakukan suruhan wajib.
5. Tinggalkan larangan haram.
6. Rutinkan amalan ibadah sunat.

Ilmu Tempur Parang Terbang ini mempunyai 4 tahap penguasaannya dan setiap tahap terdapat amalan khusus di dalamnya. Sebelum saya menjelaskan lebih lanjut mengikut tahap-tahapannya, sila hafal dahulu bacaan di bawah ini.

Ayat 4 : Bismillahirrahmanirrahim

1. Laailahaillah anta subhanaka inni kuntu minaz zolimin.
2. Wallahu ghalibun ‘ala amrih.
3. Ya hayyu ya qayyum ya ilaahana wa ilaha kulli syai-in ilaahau waahida laailaha illa anta.
4. Ya zal jalaali wal ikram.

Maksudnya :

1. Tiada Tuhan melainkanMu, Maha SuciMu (Ya Allah), sesungguh aku termasuk di dalam golongan orang-orang yang zalim.
2. Sesungguhnya Allah berkuasa penuh ke atas setiap urusanNya.
3. Wahai Tuhan Yang Maha Hidup, Wahai Tuhan Yang Maha Berdiri Sendiri, Wahai Tuhan kami, Tuhan segala setiap sesuatu, Tuhan Yang Esa, Tiada Tuhan MelainkanMu (Ya Allah).
4. Wahai Tuhan yang memiliki segala keagungan dan kemuliaan.

Di atas tadi adalah bunyi bacaan dan maksudnya jika diterjemahkan ke dalam Bahasa Melayu. Ada beberapa gelaran lain pada Ayat 4 ini. Di antaranya adalah Wirid 4, Ayat Perang, Ayat Tempur, Ayat Sabil, Ayat Parang Terbang dan lain-lain. Ia terdiri daripada 4 ayat (wirid) yang berbeza iaitu :

• Ayat pertama merupakan Tasbih Nabi Yunus a.s. (semasa di dalam perut ikan Nun).
• Ayat kedua merupakan Zikir Saidina Ali Karamallahu wajhah.
• Ayat ketiga merupakan Doa Basif Bin Barkhiya (seorang wali Allah di zaman Nabi Sulaiman a.s. yang mampu mengalihkan istana Ratu Balqis dalam sekelip mata sahaja) dan
• Ayat keempat merupakan 1 daripada 99 Asma’ul Husna yang merupakan Zikir Imam Ghazali. (Gambar 12)

Sebelum memulakan pengisian amalan ini, niatkan di dalam hati agar diampunkan segala dosa. Mudah-mudahan diredhai, direstui dan diberkati olehNya. Kemudian bacakan 3 bacaan ini, iaitu :

1. Surah Al-Fatihah 1 kali.
2. Surah Al-Ikhlas 3 kali.
3. Selawat Nabi 3 kali.
(Allahumma solli ‘ala saiyidina Muhammad wa ‘ala aali saiyidina Muhammad).

Dan setiap bacaan di atas niatkan disedekahkan kepada :

1. Nabi Muhammad s.a.w.
2. Nabi Yunus a.s.
3. Saiyidina Ali a.s.
4. Wali Allah Asif Bin Barkhiya.
5. Imam Ghazali.
6. Guru yang mengijazahkan amalan ini kepada kita.

Seterusnya saya akan menjelaskan bagaimana cara pengisian Ayat 4 ini dilakukan mengikut tahapannya.

Part 7 (continue) [32:45/54:17]


Sambungan : [32:46/34:16]

TAHAP 1 : GERAK ZAHIR

Pengisian dilakukan selama 40 hari berturut-turut (pada tahap pertama ini) melalui amalan-amalan khusus seperti di bawah :

1. Zikirkan Ayat 4 (sekaligus) di lidah atau di hati sebanyak-banyaknya waktu terluang.
2. Setiap selepas sembahyang fardhu yang 5, bacakan :

SELEPAS SEMBAHYANG FARDHU :

1. Ayat 1 (Tasbih Nabi Yunus a.s) 33 kali.
2. Ayat 2 (Zikir Saiyidina Ali r.a.) 33 kali.
3. Ayat 3 (Doa Asif Bin Barkhiya) 33 kali.
4. Ayat 4 (Zikir Imam Ghazali) 100 kali.

3. Setiap kali selepas bertahajjud (setiap malam), bacakan :

SELEPAS TAHAJJUD :

1. Ayat 1 (Tasbih Nabi Yunus a.s) 99 kali.
2. Ayat 2 (Zikir Saiyidina Ali r.a.) 99 kali.
3. Ayat 3 (Doa Asif Bin Barkhiya) 99 kali.
4. Ayat 4 (Zikir Imam Ghazali) 300 kali.

Lakukan ia selama 40 hari dan 40 malam berturut-turut. Setelah tamat tahap pertama ini, lanjutkan lagi dengan tahap yang kedua.

TAHAP 2 : OLAH NAFAS [34:17/36:22]

Pengisian dilakukan selama 40 hari berturut-turut (pada tahap kedua ini) melalui amalan-amalan khusus seperti di bawah :

1. Berpuasa daripada memakan benda-benda bernyawa seperti ikan, daging dan lain-lain (termasuk telur, susu serta hasil daripadanya).
2. Berpuasa selang (Puasa Nabi Daud). Niatkan sebagai berpuasa sunat. Pastikan tidak kena pada hari-hari haram berpuasa seperti Hari Raya Aidilfitri (1 Syawal), Hari Raya Haji (10 Zulhijjah), Hari-hari Tasyrik (11, 12 dan 13 Zulhijjah) dan lain-lain.
3. Zikirkan Ayat 4 (sekaligus) di lidah atau di hati sebanyak-banyaknya waktu terluang.
4. Setiap selepas sembahyang fardhu yang 5, bacakan :

SELEPAS SEMBAHYANG FARDHU :

1. Ayat 1 (Tasbih Nabi Yunus a.s) 33 kali.
2. Ayat 2 (Zikir Saiyidina Ali r.a.) 33 kali.
3. Ayat 3 (Doa Asif Bin Barkhiya) 33 kali.
4. Ayat 4 (Zikir Imam Ghazali) 100 kali.

5.  Setiap kali selepas bertahajjud (setiap malam), bacakan :

SELEPAS TAHAJJUD :

1. Ayat 1 (Tasbih Nabi Yunus a.s) 99 kali.
2. Ayat 2 (Zikir Saiyidina Ali r.a.) 99 kali.
3. Ayat 3 (Doa Asif Bin Barkhiya) 99 kali.
4. Ayat 4 (Zikir Imam Ghazali) 300 kali.

Lakukan ia selama 40 hari dan 40 malam berturut-turut. Setelah tamat tahap kedua ini, lanjutkan lagi dengan tahap yang ketiga.

TAHAP 3 : ISIM RUHAINIYAH [36:23/38:25]

Pengisian dilakukan selama 40 hari berturut-turut (pada tahap ketiga ini) melalui amalan-amalan khusus seperti di bawah :

1. Berpuasa daripada memakan benda-benda bernyawa seperti ikan, daging dan lain-lain (termasuk telur, susu serta hasil daripadanya).
2. Berpuasa (seperti Puasa Ramadhan) selama 40 hari berturut-turut. Niatkan sebagai berpuasa sunat. Pastikan tidak kena pada hari-hari haram berpuasa seperti Hari Raya Aidilfitri, Hari Raya Haji, Hari-hari Tasyrik dan lain-lain.
3. Zikirkan Ayat 4 (sekaligus) di lidah atau di hati sebanyak-banyaknya waktu terluang.
4. Setiap selepas sembahyang fardhu yang 5, bacakan :

SELEPAS SEMBAHYANG FARDHU :

1. Ayat 1 (Tasbih Nabi Yunus a.s) 33 kali.
2. Ayat 2 (Zikir Saiyidina Ali r.a.) 33 kali.
3. Ayat 3 (Doa Asif Bin Barkhiya) 33 kali.
4. Ayat 4 (Zikir Imam Ghazali) 100 kali.

5.  Setiap kali selepas bertahajjud (setiap malam), bacakan :

SELEPAS TAHAJJUD :

1. Ayat 1 (Tasbih Nabi Yunus a.s) 99 kali.
2. Ayat 2 (Zikir Saiyidina Ali r.a.) 99 kali.
3. Ayat 3 (Doa Asif Bin Barkhiya) 99 kali.
4. Ayat 4 (Zikir Imam Ghazali) 300 kali.

Lakukan ia selama 40 hari dan 40 malam berturut-turut. Setelah tamat tahap ketiga ini, lanjutkan lagi dengan tahap yang keempat.

Part 8 : (continue) [38:25/54:17]


Sambungan [38:26/44:00]

TAHAP 4 : ISIM KERAMAT

Pengisian juga dilakukan selama 40 hari berturut-turut (pada tahap keempat ini) melalui amalan-amalan khusus (yang sama seperti tahap ketiga) seperti di bawah :

1. Berpuasa daripada memakan benda-benda bernyawa seperti ikan, daging dan lain-lain (termasuk telur, susu serta hasil daripadanya).
2. Berpuasa (seperti Puasa Ramadhan) selama 40 hari berturut-turut. Niatkan sebagai berpuasa sunat. Pastikan tidak kena pada hari-hari haram berpuasa seperti Hari Raya Aidilfitri, Hari Raya Haji, Hari-hari Tasyrik dan lain-lain.
3. Zikirkan Ayat 4 (sekaligus) di lidah atau di hati sebanyak-banyaknya waktu terluang.
4. Setiap selepas sembahyang fardhu yang 5, bacakan :

SELEPAS SEMBAHYANG FARDHU :

1. Ayat 1 (Tasbih Nabi Yunus a.s) 33 kali.
2. Ayat 2 (Zikir Saiyidina Ali r.a.) 33 kali.
3. Ayat 3 (Doa Asif Bin Barkhiya) 33 kali.
4. Ayat 4 (Zikir Imam Ghazali) 100 kali.
5.  Setiap kali selepas bertahajjud (setiap malam), bacakan :

SELEPAS TAHAJJUD :

1. Ayat 1 (Tasbih Nabi Yunus a.s) 99 kali.
2. Ayat 2 (Zikir Saiyidina Ali r.a.) 99 kali.
3. Ayat 3 (Doa Asif Bin Barkhiya) 99 kali.
4. Ayat 4 (Zikir Imam Ghazali) 300 kali.

Lakukan ia selama 40 hari dan 40 malam berturut-turut. Setelah tamat tahap keempat ini, maka lengkaplah Fasa Pengisian amalan "Ilmu Tempur Parang Terbang" ini. Tahniah !

Anda telah pun khatam pengisian amalan ini.

Setelah menamatkan amalan ini (sehingga Tahap Keempat tadi), terdapat amalan-amalan yang harus dilakukan secara berterusan setiap hari (istiqomah). Amalan itu adalah seperti berikut:

1. Ayat 4 : Dibacakan setiap selepas sembahyang fardhu yang 5: (rujuk Gambar 11)

ISTIQOMAH LEPAS SEMBAHYANG FARDHU :

1. Ayat 1 (Tasbih Nabi Yunus a.s) 11 kali.
2. Ayat 2 (Zikir Saiyidina Ali r.a.) 11 kali.
3. Ayat 3 (Doa Asif Bin Barkhiya) 11 kali.
4. Ayat 4 (Zikir Imam Ghazali) 33 kali.

2. Ayat Hulubalang : Ia terdiri daripada 5 ayat iaitu : (Rujuk Gambar 17 hingga 22)

i. Surah Al-Anaam, ayat 103: (Gambar 17) Bismillahirrahmanirrahim.

Laa tudrikuhul absoru wahuwa yudrikul absora wahuwa lathiful khabir.

Maknanya : Dia tidak dapat dicapai oleh penglihatan mata, sedang Dia dapat melihat segala yang kelihatan dan Dialah yang Maha Halus lagi Maha Mengetahui. Surah Al-Anaam, ayat 103.

ii. Surah Al-Baqarah, ayat 249 : (Gambar 18) Bismillahirrahmanirrahim.

Kam min fiatin qaliilatin ghalabat fi atan kathiratan bi iznillahi wallahu ma'ash-shobirin.

Maknanya : Berapa banyak terjadi golongan yang sedikit dapat mengalahkan golongan yang banyak dengan izin Allah dan Allah beserta orang-orang yang sabar. Surah Al-Baqarah, ayat 249.

iii. Kalimat Hauqolah : (Gambar 19) Bismillahirrahmanirrahim.

Wa bihaqqi : La haula wala quwata illa billahil 'aliyil 'adzim.

Maknanya : Dan dengan kebenaran : Tidak ada daya dan kekuatan kecuali dengan pertolongan Allah.

iv. 3 Huruf Nuraniyah : (Gambar 20-21) Bismillahirrahmanirrahim.

Wa bihaqqi : Kaaf haa yaa 'ain shaad (Surah Maryam, ayat 1).
Haa miim (Surah As-Shura, ayat 1).
'Ain siin qaaf (Surah As-Shura, ayat 2).

v. Surah Al-Baqarah, ayat 165: (Gambar 22) Bismillahirrahmanirrahim.

Yuhibbu nahum kahub billah wallazi na amanu asyaddu hubba lillah.

Maknanya : Mereka mencintai (memuja dan mentaatinya) sebagaimana mereka mencintai Allah, sedang orang-orang beriman itu lebih cinta (taat) kepada Allah. Surah Al-Baqarah, ayat 165.

Ayat Hulubalang tadi dibacakan setiap selepas sembahyang Maghrib (sebagai tambahan kepada Ayat 4 tadi). Caranya begini :

ISTIQOMAH LEPAS SEMBAHYANG MAGHRIB :

1. Surah Al-Anaam, ayat 103 - 21 kali.
2. Surah Al-Baqarah, ayat 249 - 21 kali.
3. Kalimat Hauqolah - 21 kali.
4. 3 Huruf Nuraniyah - 21 kali.
5. Surah Al-Baqarah, ayat 165 - 21 kali.

Part 9 (continue) [44:00/54:17]


Sambungan [44:02/49:14]

Ilmu Tempur Parang Terbang

Kini saya akan menerangkan Fasa Penggunaan amalan ini. Ia terbahagi kepada 2 cara atau jalan iaitu :

I. Secara bersemuka (dikenali sebagai Parang Panjang).
II. Secara tidak bersemuka (dikenali sebagai Parang Pendek).

I. Tempur secara bersemuka dengan musuh (amalan Parang Panjang):

A. Berikut adalah beberapa persediaan sebelum melangkah menuju ke medan tempur :

1. Persediaan Senjata Sabil : Senjata Sabil adalah senjata pilihan yang akan dibawa bersama. Pedang atau parang panjang adalah pilihan terbaik. Seorang guru yang layak (telah mencapai "Tahap 4: Isim Keramat, Ilmu Tempur Parang Terbang" ini) akan mengukir Syahadah Ilahiyah pada senjata tersebut. Syahadah Ilahiyah (Gambar 23) adalah seperti ini : "Laailahaillallah".

Maknanya : Tiada tuhan selain Allah.

Semasa mengukir, Ayat 4 (Ayat Sabil) akan dibacakan berulang-ulang sehingga selesai.

2. Persediaan Selempang Merah : Ia bertujuan menyuntik semangat ke dalam Anggota Fisabilillah (Tentera Sabil). Kerana itu warna merah dipilih. Seorang guru yang layak (telah mencapai "Tahap 4 : Isim Keramat, Ilmu Tempur Parang Terbang" ini) akan menulis 2 Kalimah Syahadah (Gambar 24) pada Selempang Merah tersebut. 2 Kalimah Syahadah adalah seperti ini :

"Laailahaillallah Muhammadur Rasulullah"

Maknanya : Tiada Tuhan selain Allah, Muhammad itu pesuruh Allah.

Semasa menulis, ayat-ayat berikut dibacakan :

i. Surah At-Taubah, ayat 128 dan 129 (dibacakan 7 kali) : Bismillahirrahmanirrahim.

Laqad ja-akum rasulum min anfusikum 'aziizun 'alaihi maa 'anittum hariishun 'alaikum bil mu' miniina ra'uufur rahiim. Fa in tawallau faqul hasbi allahu laailaha illa huwa 'alaihi tawakkaltu wahuwa rabbul 'arsyil 'aziim.

Maknanya : Sesungguhnya telah datang kepada kamu seorang Rasul dari golongan kamu sendiri (iaitu Nabi Muhammad s.a.w.) yang menjadi berat kepadanya sebarang kesusahan yang ditanggung oleh kamu, yang sangat inginkan kebaikan bagi kamu, dia pula melimpahkan perasaan belas serta kasih sayang kepada orang yang beriman. Kemudian jika mereka ingkar, maka katakanlah (wahai Muhammad): "Cukuplah bagiku Allah (yang menolong dan memelihara aku), tiada Tuhan melainkan Dia, kepadaNya aku berserah diri dan Dialah yang mempunyai Arasy yang besar". Surah At-Taubah ayat 128-129.

ii. Ayat Kursi (dibacakan 7 kali).
iii. Surah Al-Qadr (dibacakan 7 kali).
iv. Surah Al-Kauthar (dibacakan 7 kali).

Sebelum menyarungkan selempang tersebut, haruslah dibacakan :

i. Surah Huud, ayat 41 (dibacakan 3 kali) : Bismillahirrahmanirrahim.

Bismillahi majraahaa wa mursaahaa.

Maksudnya : Dengan nama Allah di waktu belayar dan berlabuh. Surah Huud, ayat 41.

ii. Surah As-Shoffat, ayat 79 (dibacakan 3 kali) : Bismillahirrahmanirrahim.

Salaamun 'ala nuuhin fil 'aalamiin.

Maknanya : Kesejahteraan (Kami limpahkan) ke atas Nuh di seluruh alam. Surah As-Shoffat, ayat 79.

iii. Surah Yassin, ayat 58 (dibacakan 3 kali) : Bismillahirrahmanirrahim.

Salaamun qaulam mir rabbur rahiim.

Maknanya : (Kepada mereka dikatakan) "Salam", sebagai ucapan selamat dari Tuhan yang Maha Penyayang. Surah Yaasin, ayat 58.

iv. Surah Al-Qasas, ayat 85 (dibacakan 3 kali) : Bismillahirrahmanirrahim.

Innallazi farada 'alaikal qur 'ana laradduka Ila ma'ad.

Maknanya : Sesungguhnya Allah yang mewajibkan kepadamu (beramal dan menyampaikan) Al-Quran (wahai Muhammad), sudah tentu menyampaikan kepadamu lagi kepada apa yang engkau ingini dan cintai. Surah Al-Qasas, ayat 85.

3. Persediaan air Yaasin :
Dibacakan berjemaah Surah Yaasin - 1 kali, Ayat 4 - 3 kali dan Ayat Hulubalang - 3 kali dan ditiupkan ke air tersebut untuk diminum.

Jika Anggota Sabil ramai, letakkan air tersebut di sebuah takungan yang besar seperti tempayan atau lain-lain.

Part 10 (continue) [49:14/54:17]


Sambungan Ilmu Tempur Parang Terbang [49:15/54:17]

4. Persediaan Kota Badan atau Jabat Diri : Sebagai Kota Badan, lakukan begini :

i. Makrifatkan kalimah "Allah" di dahi.
ii. Makrifatkan kalimah "Allah" di dada. (Gambar 33)
iii. Makrifatkan kalimah "Hu" di perut. (Gambar 34)
iv. Makrifatkan kalimah "Laailahaillallah":
"Laa" di bahu kanan. - "ilaha" di belakang tengkuk. - "illa" di bahu kiri. - "Allah" di leher hadapan. (Gambar 35)
v. Makrifatkan kalimah "Muhammadur Rasulullah" di sekeliling tubuh paras atas pinggang. (Gambar 36)

B. Berikut pula adalah bacaan-bacaan semasa mula melangkah menuju ke medan tempur :

1. Ayat 4 atau Ayat Sabil : (Gambar 11)
Bacakan 1 kali dan tiup ke depan. Bacakan 1 kali dan tiup ke kanan. Bacakan 1 kali dan tiup ke kiri. Bacakan 1 kali dan tiup ke belakang. Bacakan 1 kali dan tiup ke diri sendiri.

2. Ayat Hulubalang : (Gambar 11,17 - 22)
Bacakan 3 kali dan tiupkan ke diri sendiri.

3. Semasa turun berjalan :
Bacakan Surah Al-Qasas, ayat 85 - 1 kali. (Gambar 31)

Bismillahirrahmanirrahim.

Innallazi farada 'alaikal qur 'ana laradduka ila ma'ad.

4. Ketika bahaya : Bacakan Surah Al-Anaam, ayat 103 - 1 kali. (Gambar 17)

Bismillahirrahmanirrahim.

Laa tudrikuhul absoru wahuwa yudrikul absora wahuwal lathiful khabir.

5. Semasa memegang senjata : Bacakan Surah Al-Anbiaa, ayat 93 - 1 kali. (Gambar 37)

Bismillahirrahmanirrahim.

Wa taqath-tha'uu amrahum bainahum kullun ilaina raaji'un.

Maksudnya : Kebanyakan manusia masih berselisihan dan berpecah-belah dalam urusan agama mereka, (ingatlah) mereka semua akan kembali kepada Kami (untuk menerima balasan). Surah Al-Anbiaa, ayat 93.

6. Ketika mengeluarkan senjata : Bacakan Surah An-Namlu, ayat 85 - 1 kali : (Gambar 38)

Bismillahirrahmanirrahim.

Wawaqa 'alqaulu 'alaihim bimaa dhalamuu fahum laa yanthiqun.

Maksudnya : Dan jatuhlah hukuman ke atas mereka (dengan azab) disebabkan kezaliman mereka (berlaku kufur dan ingkar), lalu mereka diam membisu. Surah An-Namlu, ayat 85.

7. Ketika sedang bertempur : Bacakan Asma Allah ini sebagai zikir berterusan : Ya zal jalali wal ikram. (Gambar 39)

Maksudnya : Wahai Tuhan yang memiliki segala keagungan dan kemuliaan.

II. Tempur secara tidak bersemuka dengan musuh (amalan Parang Pendek):

Amalan ini hanya boleh dilakukan oleh pengamal-pengamal yang telah menguasai kemahiran-kemahiran Ruhaniyah (Tahap 3 atau 4, Ilmu Tempur Parang Terbang ini). Ia dilakukan melalui amalan-amalan serangan jarak jauh yang khusus seperti "Senjata-senjata Fakir", "Ilmu-ilmu Gayong" jarak jauh (tanpa melihat musuh) atau seumpamanya.

Diringkaskan, amalan-amalan begini adalah amalan-amalan yang berasingan namun boleh menyusul pada pengamal-pengamal yang telah melepasi persyaratannya (mencapai Tahap 3 atau 4, Ilmu Tempur Parang Terbang ini). Saya akan menjelaskannya pada video-video yang lain pula nanti. Jika kita lihat pada keseluruhan Ilmu Tempur Parang Terbang ini, nampaknya amalan asasnya adalah Ayat 4 (Ayat Sabil) tadi, sedang amalan-amalan tambahannya terpulang pada penguasaan guru-guru yang terlibat. Tidak hairanlah terdapat perbezaannya di situ. Berdasarkan perguruan atau daerah masing-masing, sedang namanya juga boleh sahaja berubah-ubah. Walaupun begitu, ia masih juga mengekalkan "kunci amalan" yang sama iaitu menggunakan Ayat 4 atau Ayat Sabil tadi. Moga sahaja kita berlapang dada menerima perbezaan masing-masing kerana jalan yang dituju adalah sama..."Fisabilillah".

Begitu sahajalah perkongsian saya tentang sebuah amalan yang dinamakan "Ilmu Tempur Parang Terbang" tadi. Jika suka dengan video ini, silakan subscribe, like dan komen. Semoga perkongsian ini bermanfaat buat anda bagi menambah ilmu pengetahuan dan pemahaman tentang amalan-amalan yang semakin dilupakan seperti ini. Ilmu-ilmu yang semakin pudar ditelan zaman. Sekian sahaja, saya akhiri dengan assalamu'alaikum. (End)

https://www.youtube.com/watch?v=cC28ry_ChUk

#info #link #video #amalan #pejuang

Artikel-artikel lain yang berkaitan :-

"Tentera Sabil Geng Parang Terbang Sungai Manik Perak" 

Kisah Panglima Kiyai Salleh Dengan Pasukan Tentera Selempang Merah

Pusaka Seni Silat Gayong



---------------------------------------------------------

Makluman Untuk Semua [iklan]

Anda boleh sertai mana-mana pautan Telegram yang disediakan kerana info diposkan dan dikemaskinikan di sini.

Di sini, adalah saluran bagi ahli yang berminat untuk membaca dan dapatkan maklumat. 

Anda boleh sertai saluran info di :-

1. Kempen Beli Produk Muslim t.me/InfoProdukMuslim

Antara info-info yang dikongsikan di sini :-

• Produk-produk Keluaran Muslim
• Kisah-kisah Berbentuk Motivasi
• Koleksi Video Kuliah-kuliah Agama

2. Melayu Bersatu | Islam Berdaulat https://t.me/joinchat/Up9J1909ppl4xmYZ

Antara info-info yang terkandung di sini :-

• Kisah-kisah Akhir Zaman
• Bahan-bahan Arkib Sejarah
• Cerita-cerita Konspirasi Politik di Seluruh Dunia


• Media sosial bagi rakan-rakan yang berminat untuk mengetahui isu-isu semasa yang terkini di Malaysia 🇲🇾. 

Nota : Anda dilarang untuk membuat sebarang provokasi di BiP Group Malaysia Berdaulat 🇲🇾. Sekiranya berlaku, pentadbir akan keluarkan anda tanpa sebarang amaran. Sekian, harap maklum. 

#info #channel #telegram #muslim #intro

1 comment:

  1. Saya sgt kagumi...saya berhasrat menyertai...ilmu hikmah ini..d mana saya hubungi dgn jemaah2 ini...sila bagi info pada saya...email: nawiasy@gmail.com...atau whatsapp saya 0172304908

    ReplyDelete

Featured post

Alamat Bengkel Kereta Melayu Islam / Bumiputera seluruh Malaysia

Alamat Bengkel Kereta Melayu seluruh Malaysia! Baca alamat sampai habis dan ada link download disediakan! Jika ada maklumat tambahan al...